Byta lambdasond. Saab 9-3 Aero SS

supermaskinen
29 januari 2010 · 4 Inlägg

Tjena.

För ett tag sen började den fula Check Engine lampan lysa i bilen så åkte och läste av felkoderna.

Felkoderna jag fick (saxade från Motordatatråden):

P0138    Uppvärmd lambdasond 2, cylinderrad 1 - hög spänning    Ledningar kortslutna till plus, uppvärmd lambdasond, motorstyrdon
P0138    Lambdasond 2, cylinderrad 1 - hög spänning    Ledningar kortslutna till plus, lambdasond, motorstyrdon
P0030    Uppvärmd lambdasond 1, cylinderrad 1, värmarstyrning - felfunktion i krets    Ledningar, uppvärmd lambdasond, motorstyrdon
P0031    Uppvärmd lambdasond 1, cylinderrad 1, värmarstyrning - låg kretsspänning    Ledningar kortslutna till stomme, uppvärmd lambdasond, motorstyrdon

Killen som läste av koderna sa att det bara var att byta lambdasond men jag var inte intresserad av att göra det på den dyra verkstaden jag var på utan att kolla upp det först samt kolla om det är något jag kan fixa själv. Stämmer det att det bara är att byta? Samt hur byter man? Jag vet inte ens var den sitter.

Om jag nu ska köpa en ny, var hittar jag prisvärda sonder? Är det lagabasen som gäller?

Tack på förhand. smile

Kavli Motborgare
29 januari 2010 · 1 099 Inlägg

Verkar som du har fått fel på två olika lambdasonder.

Lambda 1 brukar vara reglerlambdan som sitter nära grenröret och lambda 2 diagnoslambdan som sitter katalysatorn.

Nån här på forumet lämnade den här länken:
http://www.lambdapower.co.uk/

-- K

supermaskinen
30 januari 2010 · 4 Inlägg

Ok. Tackar för svaret smile

Är det skadligt att köra med kass lambda? Förutom att den dricker lite mer soppa då.
Hade tänkt fixa skiten hos mina föräldrar då jag ändå ska dit på besök och far har lite mer utrustning än vad jag har. Problemet är att det är 53 mil att köra.

supermaskinen
31 januari 2010 · 4 Inlägg

Bump.

Senast redigerat av supermaskinen (31 januari 2010)

freddy_82 Truckreparatör
31 januari 2010 · 221 Inlägg

Den övre lambdasonden (detta är lambdasond 1) byter du lätt. du behöver bara en lambdasond hylsa. den sitter till höger om turbon. kabel sitter mellan luft och servopumpen.

Lambdasond 2 måste du ta underifrån. Du lossar tryckröret som går under motorn så kommer du åt sond2 kabel sitter på samma ställe som 1:an.

Slocknade motorlampan efter att du raderade koderna? om inte så skulle jag byta sond1 innan din resa ialf. det är den som ställer bränsleblandningen den nedre är bara en diagnos sond.
(om lampan slockande så finns det ju inga fel nu. Kan vara så att det var ett tillfälligt fel.)

Senast redigerat av freddy_82 (1 februari 2010)

BMW Z4 (2004)
Saab 9-3ss (2003)
supermaskinen
1 februari 2010 · 4 Inlägg

freddy_82 skrev:
Den övre lambdasonden (detta är lambdasond 1) byter du lätt. du behöver bara en lambdasond hylsa. den sitter till höger om turbon. kabel sitter mellan luft och servopumpen.

Lambdasond 2 måste du ta underifrån. Du lossar tryckröret som går under motorn så kommer du åt sond2 kabel sitter på samma ställe som 1:an.

Slocknade motorlampan efter att du raderade koderna? om inte så skulle jag byta sond1 innan din resa ialf. det är den som ställer bränsleblandningen den nedre är bara en diagnos sond.
(om lampan slockande så finns det ju inga fel nu. Kan vara så att det var ett tillfälligt fel.)

Ja jag hittade sond1 innan idag. Fan vad blind man kan vara smile
Tanken slog mig också att jag kanske skulle ta och byta just den innan jag åker så jag försökte få loss den idag men lyckades inte då jag hade dåligt med tid. Men tack för svaret så ska jag se vad jag kan fixa smile

mangedif Snäll pöjk
27 mars 2010 · 703 Inlägg

Hej! Jag har också felet på min bil att check engine lampan lyser. Det började med att jag monterade ett öppet luftfilter på den, jag bytte sedan direkt tillbaka när lampan tändes. Den slocknade dock inte då jag bytte tillbaka utan detta fick dom göra på verkstaden. Nu har lampan tänds igen och jag kört med det x-antal mil. Undrar vad det kan bero på. Är inte intresserad utav att köra till verkstaden igen och lägga 300 kr för att släcka lampan och att den tänds igen.

Kan felet vara lambdasonden på min också?

Senare har jag också monterat ner tryckröret och högglanspolerat. När jag sedan skulle montera tillbaka det råkade jag bryta en gängning på en givare som sitter på tryckröret (se bild var givaren sitter)


https://www1.garaget.org/gallery/archive/92031/886037_hkr951.jpg
Numera har jag givaren fasttejpad....

Tror ni att denna givaren kan ha betydelse till att check engine lampan lyser?

mvh

Ack vet jag förgasarmotorer!
mangedif Snäll pöjk
27 mars 2010 · 703 Inlägg

Obs glömde nämna; vad är det för en givare?? :S

Ack vet jag förgasarmotorer!
mangedif Snäll pöjk
28 mars 2010 · 703 Inlägg

mangedif skrev:
Hej! Jag har också felet på min bil att check engine lampan lyser. Det började med att jag monterade ett öppet luftfilter på den, jag bytte sedan direkt tillbaka när lampan tändes. Den slocknade dock inte då jag bytte tillbaka utan detta fick dom göra på verkstaden. Nu har lampan tänds igen och jag kört med det x-antal mil. Undrar vad det kan bero på. Är inte intresserad utav att köra till verkstaden igen och lägga 300 kr för att släcka lampan och att den tänds igen.

Kan felet vara lambdasonden på min också?

Senare har jag också monterat ner tryckröret och högglanspolerat. När jag sedan skulle montera tillbaka det råkade jag bryta en gängning på en givare som sitter på tryckröret (se bild var givaren sitter)


http://www1.garaget.org/gallery/archive/92031/886037_hkr951.jpg
Numera har jag givaren fasttejpad....

Tror ni att denna givaren kan ha betydelse till att check engine lampan lyser?

mvh

Ingen som kan hjälpa?

Ack vet jag förgasarmotorer!
mangedif Snäll pöjk
29 mars 2010 · 703 Inlägg

mangedif skrev:
Hej! Jag har också felet på min bil att check engine lampan lyser. Det började med att jag monterade ett öppet luftfilter på den, jag bytte sedan direkt tillbaka när lampan tändes. Den slocknade dock inte då jag bytte tillbaka utan detta fick dom göra på verkstaden. Nu har lampan tänds igen och jag kört med det x-antal mil. Undrar vad det kan bero på. Är inte intresserad utav att köra till verkstaden igen och lägga 300 kr för att släcka lampan och att den tänds igen.

Kan felet vara lambdasonden på min också?

Senare har jag också monterat ner tryckröret och högglanspolerat. När jag sedan skulle montera tillbaka det råkade jag bryta en gängning på en givare som sitter på tryckröret (se bild var givaren sitter)


http://www1.garaget.org/gallery/archive/92031/886037_hkr951.jpg
Numera har jag givaren fasttejpad....

Tror ni att denna givaren kan ha betydelse till att check engine lampan lyser?

mvh

Någon som kan hjälpa?

Ack vet jag förgasarmotorer!
Pontaaa
29 mars 2010 · 493 Inlägg

mangedif skrev:

mangedif skrev:
Hej! Jag har också felet på min bil att check engine lampan lyser. Det började med att jag monterade ett öppet luftfilter på den, jag bytte sedan direkt tillbaka när lampan tändes. Den slocknade dock inte då jag bytte tillbaka utan detta fick dom göra på verkstaden. Nu har lampan tänds igen och jag kört med det x-antal mil. Undrar vad det kan bero på. Är inte intresserad utav att köra till verkstaden igen och lägga 300 kr för att släcka lampan och att den tänds igen.

Kan felet vara lambdasonden på min också?

Senare har jag också monterat ner tryckröret och högglanspolerat. När jag sedan skulle montera tillbaka det råkade jag bryta en gängning på en givare som sitter på tryckröret (se bild var givaren sitter)


http://www1.garaget.org/gallery/archive/92031/886037_hkr951.jpg
Numera har jag givaren fasttejpad....

Tror ni att denna givaren kan ha betydelse till att check engine lampan lyser?

mvh

Någon som kan hjälpa?

För det första så kan du släcka lampan själv genom att lyfta av en batteripol under några minuter och sedan stoppa tillbaka den så det är inget jag skulle betala 300kr för, utan att ha fixat något fel. Det du bör göra är att se till att få felkoden utläst av någon verkstad eller någon privatperson med utrustning, så får du reda på vad som triggar motorlampan... sedan radera felkoden efter att felet är åtgärdat... börjar motorlampan lysa så kan det ju vara bra att kolla upp felet istället för att ignorera det.

Går bilen som den ska??? Det kan vara hur många fel som helst men visst kan det vara en lambdasond som krånglar men det kan man inte sitta och gissa på! Och det är tveksamt att motorlampan börjar lysa pga av att du monterade ett öppet filter!

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se
Saab 9-3 Aero Coupe "EMMA - SQ Competition" (2001)
Saab 9-5 SC 2.0t Biopower "SQ-Budget" (2002)
mangedif Snäll pöjk
9 april 2010 · 703 Inlägg

Någon som vet vad det är för en givare som jag ringat in på bilden?

Ack vet jag förgasarmotorer!
Boostrider Försöker iaf
9 april 2010 · 1 998 Inlägg

mangedif skrev:
Någon som vet vad det är för en givare som jag ringat in på bilden?

På våran 9-3 satt de en givare på tryckröret fast närmare IC. Såklart så råkade jag dra av gängorna... Har för mig att den mätte tempen på luften. Kostade 400 på saab och sen drogs den väldigt lätt. Tunt gods i den iaf

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang