3566
Sök

Avdelningen otroliga bilar

10 287 Inlägg
12 oktober 2006
Trådstartare
#1
http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_T80

Den ni. Projekterad 750km/tim år 1940. Kolla CW värdet.....

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Moderator+
1 081 Inlägg
12 oktober 2006
#2
Ja det är fan inte illa smile Fast tittar man på hur bilen ser ut så är den ju inte byggt för att kunna användas till något annat smile Dock har den ju FET toppfart med.

Annars har ju Fiat Turbina Concept från 1954 rätt fint CW med smile
http://www.fiatcoupehistory.de/Bilder%20komp/046.jpg
0.14 - Fiat Turbina Concept, 1954 Eller Saab 92001 som faktiskt var en vanlig bil i princip och hade CW 0.30 och från 1947, rätt imponerande det med. Ungefär samma som en SAAB 9-3!




Lägger med en lista på CW värden från wikipedia också smile

    * 0.7 to 1.1 - typical values for a Formula 1 car (downforce settings change for each circuit)
    * 0.7 - Caterham Seven
    * at least 0.6 - a typical truck
    * 0.57 - Hummer H2, 2003
    * 0.51 - Citroën 2CV
    * over 0.5 - Dodge Viper
    * 0.44 - Toyota Truck, 1990-1995
    * 0.42 - Lamborghini Countach, 1974
    * 0.42 - Triumph Spitfire Mk IV, 1971-1980
    * 0.42 - Plymouth Duster, 1994
    * 0.39 - Dodge Durango, 2004
    * 0.39 - Triumph Spitfire, 1964-1970
    * 0.38 - Volkswagen Beetle
    * 0.38 - Mazda Miata, 1989
    * 0.374 - Ford Capri Mk III, 1978-1986
    * 0.372 - Ferrari F50, 1996
    * 0.37 - Renault Twingo
    * 0.36 - Eagle Talon, mid-1990s
    * 0.36 - Citroën DS, 1955
    * 0.36 - Ferrari Testarossa, 1986
    * 0.36 - Opel GT, 1969
    * 0.36 - Honda Civic, 2001
    * 0.36 - Citroën CX, 1974 (the car was named after the term for drag coefficient)
    * 0.355 - NSU Ro 80, 1967
    * 0.34 - Ford Sierra, 1982
    * 0.34 - Ferrari F40, 1987
    * 0.34 - Chevrolet Caprice, 1994-1996
    * 0.34 - Chevrolet Corvette Z06, 2006
    * 0.338 - Chevrolet Camaro, 1995
    * 0.33 - Dodge Charger, 2006
    * 0.33 - Audi A3, 2006
    * 0.33 - Subaru Impreza WRX STi, 2004
    * 0.33 - Mazda RX-7 FC3C, 1987-91
    * 0.33 - Citroen SM, 1970
    * 0.32064 - Volkswagen GTI Mk V, 2006 (0.3216 with ground effects)
    * 0.32 - Toyota Celica,1995-2005
    * 0.31 - Citroën AX, 1986
    * 0.31 - Citroën GS, 1970
    * 0.31 - Eagle Vision
    * 0.31 - Ford Falcon, 1995-1998
    * 0.31 - Mazda RX-7 FC3S, 1986-91
    * 0.31 - Renault 25, 1984
    * 0.31 - Saab Sonett III, 1970
    * 0.31 - Audi A4 B5, 1995-2000
    * 0.30 - Audi 100, 1983
    * 0.30 - BMW E90, 2006
    * 0.30 - Porsche 996, 1997
    * 0.30 - Saab 92, 1947
    * 0.29 - Dodge Charger Daytona, 1969
    * 0.29 - Honda CRX HF 1988
    * 0.29 - Subaru XT, 1985
    * 0.29 - BMW 8-Series, 1989
    * 0.29 - Porsche Boxster, 2005
    * 0.29 - Chevrolet Corvette, 2005
    * 0.29 - Mazda RX-7 FC3S Aero Package, 1986-91
    * 0.29 - Lexus LS 400, 1990
    * 0.29 - Lancia Dedra, 1990-1998
    * 0.29 - Honda Accord Hybrid, 2005
    * 0.29 - Lotus Elite, 1958
    * 0.29 - Mercedes-Benz W203 C-Class Coupe, 2001 - 2007
    * 0.28 - Rumpler Tropfenwagen, 1921
    * 0.28 - Toyota Camry and sister model Lexus ES, 2005
    * 0.28 - Porsche 997, 2004
    * 0.28 - Renault 25 TS, 1984
    * 0.28 - Saab 9-3, 2003
    * 0.27 - Infiniti G35, 2002 (0.26 with "aero package")
    * 0.27 - Mercedes-Benz W203 C-Class Sedan, 2001 - 2007
    * 0.27 - Rumpler, 1921
    * 0.27 - Toyota Camry Hybrid, 2007
    * 0.26 - Alfa Romeo Disco Volante, 1952
    * 0.26 - Hotchkiss Gregoire, 1951
    * 0.26 - Lexus LS 430, 2001 (0.25 with air suspension)
    * 0.26 - Mercedes-Benz W221 S-Class, 2006
    * 0.26 - Toyota Prius, 2004
    * 0.26 - Vauxhall Calibra, 1989
    * 0.25 - Audi A2 1.2 TDI, 2001
    * 0.25 - Dymaxion Car, 1933
    * 0.25 - Honda Insight, 1999
    * 0.25 - SmILE (an experimental car)
    * 0.212 - Tatra T77 a, 1935
    * 0.20 - Loremo Concept, 2006
    * 0.20 - Opel Eco Speedster Concept, 2003
    * 0.195 - General Motors EV1, 1996
    * 0.19 - Alfa Romeo BAT Concept, 1953
    * 0.19 - Dodge Intrepid ESX Concept , 1995
    * 0.19 - Mercedes-Benz "Bionic Car" Concept, 2005 [5] (based on the boxfish)
    * 0.16 - Daihatsu UFEIII Concept, 2005
    * 0.16 - General Motors Precept Concept, 2000
    * 0.14 - Fiat Turbina Concept, 1954
    * 0.137 - Ford Probe V prototype, 1985
    * 0.117 - Summers Brothers Goldenrod Bonneville race car, 1965

mvh

Vem jag?

Fartmissbrukare
1 302 Inlägg
12 oktober 2006
#4
inte helt hundra men d har väl nånting att göra med hur luften passerar över bilen...
alltså med lågt CW så passerar luften rätt bra...

ungefär som om du håller handen utanför rutan i 100km/h, först håller du den plant  och sen vinklar upp den.. mer motstånd med uppvinklad, alltså behöver du mer power för att kunna hålla den uppvinklad...
alltså liten CW litet luftmotstånd...


nånting sånt tror jag iaf wink
Senast redigerat av Machin (12 oktober 2006)

"I de blindas rike , är den enögde Kung"


Sök