5571
Sök

Felsök, installation av högtalare, polo -99

4 Inlägg
12 april 2010
Trådstartare
Hejsan,

har försökt installera nya alpinehögtalare i polon, 2st 4" och 2st 6,5" alla fungerar utan en i dörren av någon anledning. Har kopplat de enfärgade kablarna till minus på högtalarna (det är väl rätt?). Sterion som driver är en gammal 4*45 watt. Innan fungerade alla högtalare, men nu fungerar inte den gamla högtalaren heller just i den dörren om jag byter tillbaka den (då dem andra är installerade)

- Kan det vara så att sterion inte orkar driva alla högtalarna?
- Kan någon säkring gått?

Tog loss dörrsidan för att kolla så kabeln inte hade gått av men den verkade vara hel och sitta fast.

Några tips?

Mvh Kroulheed
Senast redigerat av Kroulheed (14 april 2010)

4 Inlägg
14 april 2010
Trådstartare
Ingen som har någon ide på vad det kan vara för fel?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 april 2010
Jag gissar på kabelbrott! Kolla i kontakten bakom stereo (ISO-kontakten) så inget stift har hoppat ur där eller om nån kabel gått av.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

4 Inlägg
14 april 2010
Trådstartare
Tack för tipset, ska kolla. Dock så skulle det vara märkligt om det vore det, då jag inte rört den, men ska kolla.

Fler tips,ideer, gissningar, allt uppskattas.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 april 2010
Läste ditt inlägg igen och kom på att det nog är troligare med ett kabelbrott närmare högtalaren, är det enda jag kan komma på nu iaf. Testa skruva ur högtalaren men ha den inkopplad med stereon igång och vicka på kabeln.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

4 Inlägg
15 april 2010
Trådstartare
Dessvärre har jag vickat på kabeln som går från högtalaren in i dörren, tog även av dörrsidan och kolla om det var brott någonstans kabeln var hel och den verkar gå ihop med elhiss,c-låskablar inne i dörren som sitter fast och funkar, så det är väldigt knepigt, tagit av kabelskorna med. Tack för din tid iaf

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 april 2010
Kan nog nästan lova att det är kabelbrott eller nån kontakt som glappar nånstans (ta isär dörrkontakten och kolla om du ser nån erg i den). Om du har tillgång till en multimeter så blir felsökningen betydligt enklare. Då kan du köra resistansmätning/kontinuitetsmätning och sätta ena stiftet vid ISO kontakten och andra änden på kablarna i dörren för att se om det finns någon kontakt eller ej.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök