3516
Sök

Ny bil med höga miltal värt pengarna?

2 Inlägg
17 april 2010
Trådstartare
Har bestämt oss för att vi vill ha en golf 4-motion som ny bil, och har precis hittat en tdi som är fin och från -07 till ett ganska bra pris (knappt 100 000), men då mätaren står på 19000 undrar jag om det trots allt är en dålig affär även om vi kanske kan pruta lite på den?
Den har i huvudsak körts i Norrland så den har gått lands- och motorväg mest och på osaltade vägar vilket är ett plus, kamrem är bytt vid 15000 mil, men är den värd pengarna och hur mycket svårare blir den att sälja om 3-4 år? Tacksam för tips

3 259 Inlägg
17 april 2010
Om tre fyra år finns det många fler golfar av samma årsmodell som rullat lika mycket, så frågan är ju hur mycket ni kommer köra på 3-4 år? En bil med mycket mil är alltid svårare att sälja och man får lägga sig en bit under normalpris för att bli av med dom! Men så är dom ju billigare i inköp också..

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

jorgen72
17 april 2010
Den behöver ju inte va sämre för att det är mycke mil det är ju korta sträkor när bilen inte hinner bli riktigt varm som sliter jag vet dom som har kört 40t mil o bara byt slit saker till och med turbon har varit orginal  det viktiga är ju att service o sådant är skött

2 Inlägg
17 april 2010
Trådstartare
Vi resonerade precis som båda ovanstående kommentarer. Då vi inte är några högmilare så tänkte vi att "de andra" nog kommit ikapp oss på miltalet när vi väl ska sälja, + att det är en f.d tjänstebil som körts och skötts på ett för bilen bra sätt, servad exemplariskt, kamrem utbytt ganska nyligen och det verkar inte vara speciellt kostsamma byten på ett bra tag. Så vi slog till eftersom det inte verkar finnas så många med just 4-motion med diesel och utan v6 som är såpass nya utan att dra iväg över 100. Nu ska vi ut o brumma! Tack för tipsen!smile

Yellow bug!
1 640 Inlägg
18 april 2010
De där milen är ingenting för en diesel. 19000 mil på tre år, det blir inte mer än 130 mil i veckan snabbt uträknat.

Ligger själv på runt 70-100 mil i veckan på min Passat, och då är det privatmil. En tjänstebil som går mellan t.ex Göteborg-Stockholm är oftast lugnt och fint körd på farthållare. Och då är det 100 mil tur och retur, vilket innebär att det plockar på i längden. Det man ska akta sig för är långmilare som gått som taxi, det är oftast lite annorlunda körsätt. Så resonerar jag iallafall.

Kikade mycket på -07, -08 dieslar, som nått en 20.000 mil, de ligger bra till i pris, och som dieselfantast och v.a.g-frälst, vet man att dessa motorer har mycket mer att ge, sålänge de är servade som de ska och någorlunda välskötta.

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

Fri fart för ett fritt folk!
15 164 Inlägg
18 april 2010
det troliga är att en bil som gått 19.000mil på 3år i bättre skick än en som gått 5000mil på 3år
eftersom merparten av milen är med varm motor det är det inte när dom gått 5000mil

kallstarter är det som sliter på motorn

Kör fort så hinner inget hända...

1 653 Inlägg
18 april 2010
19000 mil e ju ingenting för en diesel som sagt...

jag hade inte blinkat en sekund på å köpa en bil som gått de milen, det är ju fan knappt inkört.
att den blir billigare pga milen är bara till din fördel...

Jag låter aldrig milen vara avgörande för ett bilköp, det är skicket som är vesäntligt!
Senast redigerat av Thullen (18 april 2010)

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

782 Inlägg
18 april 2010
Det här med att en diesel går längre än en bensinmotor tror jag är en myt !!
Sen om man jämför en bensinbil mot en dieselbil så är det ju just bara motorn som skiljer dom åt..
Du har ju samma chassie på bägge bilarna,Som slits i samma fart oavsett motor ! Tex bromsarna slits ju inte mindre för att det är en dieselmotor!
Jag hade en 740 som gått 45000 mil vid köpet när jag sålde den hade den gått ca 48000 mil den gick klockrent aldrig några problem motormässigt Bensinare.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..

Fd Bannad
657 Inlägg
18 april 2010
bushmyra skrev:
Sen om man jämför en bensinbil mot en dieselbil så är det ju just bara motorn som skiljer dom åt..
Du har ju samma chassie på bägge bilarna,Som slits i samma fart oavsett motor ! Tex bromsarna slits ju inte mindre för att det är en dieselmotor!
Jag hade en 740 som gått 45000 mil vid köpet när jag sålde den hade den gått ca 48000 mil den gick klockrent aldrig några problem motormässigt Bensinare.

Men dieselmotorn är stabbigare byggd än bensinarn. Allt annat är ju självklart likvärdigt.

Märkesbög

Yellow bug!
1 640 Inlägg
18 april 2010
bushmyra skrev:

En 740 är alltid en 740. Vi pratar nyare bilar nu wink

En diesel har lite kraftigare konstruktion, och sen spelar det nog in en liten roll att bensinare oftast körs lite hårdare än en diesel. Det är där jag tror det skiljer mest faktiskt..

För mig känns iallafall en dieselbil säkrare som långmilare, än en bensindriven..

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
18 april 2010
Sen varvar dieslar oftast mindre än bensinare, högre varv på motorn= mer slitage...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Sök