5766
Sök

Nytt framsystem med dubbla 6.5" kit, behöver lite tips!

282 Inlägg
16 april 2010
Trådstartare
Hej!
Jag tänkte köpa lite nya grejer och har lite funderingar kring framsystemet.

Jag har kollat på följande saker:
Kenwood KFC-S702P 6.5" (separat diskant)
Kenwood KAC-6203 600W (2-kanal)

Finns på stylingbutiken och deras direktlänkar brukar inte fungera så ni får tyvärr leta själva.

Jag hade tänkt att sätta dubbla 6.5" i varje framdörr och driva det med steget jag nämnde.
Vad jag har förstår så får jag 2x150W RMS från steget om jag parallellkopplar högtalarna och det borde bli ca 300W max. Kommer effekten delas upp på högtalarna eller får båda högtalare i kanalen 150W RMS?

Detta framsystem (högtalare + slutsteg) går på ca 4000:-, finns det något bättre i samma prisklass som ni skulle rekomendera?
Jag har allt i Kenwood just nu men kan tänkas blanda lite märken om det skulle finnas något bättre.

2 665 Inlägg
17 april 2010
Steget ger 2x150watt 2ohm rms. Då får varje högtalarkit 75watt o det räcker väldigt bra till kittet.

Är det för att spela högt som du ska ha 2kit? eller för att det ser coolt ut med 2.

Jag skulle nog säga att ta pengarna o köp ett dubbelt så dyrt kit. Bygg låda i dörrarna så blir det renare klarare ljud med bättre bas.
1st 6,5 i låda ger absolut mer bättre bas än 2st i dörrsidan.
(om inte dörrsidan är extremt välbyggt o tätad mot plåten o ut.)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
18 april 2010
mm.. hellre ett bra kitt.. du har fått p.m

1 727 Inlägg
18 april 2010
Jag säger det igen, Golf4life här på forumet har dubbla 5.25 tums Spectron SP-S25C för YNKA 650:-/paret.
Det spelar förvånansvärt bra. Den som vill ha får Googla. wink

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

282 Inlägg
18 april 2010
Trådstartare
Rickard-v skrev:
Steget ger 2x150watt 2ohm rms. Då får varje högtalarkit 75watt o det räcker väldigt bra till kittet.

Är det för att spela högt som du ska ha 2kit? eller för att det ser coolt ut med 2.

Jag skulle nog säga att ta pengarna o köp ett dubbelt så dyrt kit. Bygg låda i dörrarna så blir det renare klarare ljud med bättre bas.
1st 6,5 i låda ger absolut mer bättre bas än 2st i dörrsidan.
(om inte dörrsidan är extremt välbyggt o tätad mot plåten o ut.)

Jag är inte ute efter att göra några rekord i db men jag vill att det ska låta bra på hög volym.
Glömde nämna att jag ska plasta lådor i varje dörr så det ska nog inte vara några större problem med basen.

Kanske räcker med 1 i varje, tack för klokt svar smile

2 665 Inlägg
18 april 2010
Nej nej jag pratar inte om db rekord. jag pratar välljud som går att spela på lite med.

I vanliga fall så ger 6,5 i dörrsida väldigt lite bas pga monteringen o akustisk kortslutning som jag kallar det.

Men om du gör låda så blir det kanon om du gör rätt storlek på lådan. Basen blir tight o hård vilket den sällan blir från dunket i bagaget.

Får du till rätt volym till 1st 6,5 o har plats över så stoppa in 2st. Kan bara bli bättre.

MEN kit gjorda för dörrsidan har ofta väldigt högt qts värde o då passar de inte som handsken i en liten sluten låda. O ofta svårt att få tag på värden till kitbasar.

Gör så stor låda som får plats. Blir det under 4-5liter/bas så använd 1st.
Senast redigerat av Rickard-v (18 april 2010)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

1 338 Inlägg
18 april 2010
dessa låter bra går att spela högt med samt kommer som färdigt kit med 2st 6,5 + delningsfilter samt diskant.
Rainbow gör fina saker som spelar bra och högt om man vill wink
Här har du det tekniska om dem.
http://195.243.203.21/rainbow/technical … mp;lan=ENG
finns pengar över till steg också wink

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design

Sök