6388
Sök

Ersättning i samband med övertid, Handels.

1 723 Inlägg
14 oktober 2006
Trådstartare
Vi får ingen övertidsersättning på min arbetsplats, enbart ordinarie lön vid övertid. Jag har ingen koll på hur det ska vara men jag gissar att vi ska nåt mer än vad vi får nu.

Nån som har koll på hur det ligger till inom Handels (Ica)? Jag ringde facket men sen kom det ju fram att jag gått ur facket pga att de är slöa apor som inte gör nåt så då var det slut på informationen från dem. Har sökt på nätet men hittar inget.

bullsmugglare
190 Inlägg
14 oktober 2006
är du inte medlem i facket så gäller väl inga avtal för dej? min övertid blir gånger 1 ½, så jobbar jag en timme övertid så får jag 1 timme gånger 1½ i komptid eller i pengar tror jag iafa=P kan vara nå mer man får utöver det o sen beror det ju på när övertiden jobbas...

har ni ingen facklig representant på jobbet du kan tala med??
annars får du väl gå med i facket igen

"Det krävs två för att ljuga, en som talar o en som lyssnar"

1 723 Inlägg
14 oktober 2006
Trådstartare
arbetsplatsen följer avtal gällande lön så då ska det väl gälla för mig ändå. oavsett om jag är med eller inte? Jag har ju underskrift från butikschef på vad som gäller.

Vi har ingen facklig representant eftersom Handels totalt sket i oss och gav ingen hjälp.
Sen vet jag inte om det är nån idé att gå med igen.... 375kr i månaden i avgift för ingenting känns ju menlöst.

Men det vore bra med lite mer info om man ska ta upp det här med arbetsgivaren. Det verkar vara olika former av övertidsersättning beroende på var man arbetar.

Solfilmsmontör på Mellby Solfilm
605 Inlägg
14 oktober 2006
känner du ingen annan som jobbar inom handels?
Annars e det ju inte fel å vara med i den avgiften igår ju desutom a-kassan.....så det e ju inte så mkt som går till facket...å det e ju smidigt å ha dem å luta sig mot i sådanna hära frågor...

Lycka till!!

mellbysolfilm.se - monterar solfilm till din bil!

1 723 Inlägg
14 oktober 2006
Trådstartare
jag är med i a-kassan, gick bara ur själva facket.

Nu när du säger det så känner jag några som jobbar på andra ica-butiker. Ska höra med dem. De som jobbar med mig vet lika lite som jag.

Annars så måste det väl gå att få tag på reglerna på nåt sätt?
Senast redigerat av falloutboy (14 oktober 2006)

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
14 oktober 2006
när jag jobbar över får jag den tid jag arbetar i tidskomp + övertidsersättning i pengar (jag kan välja tidskompet som pengar om jag vill)

man tycker ju att du borde få övertidsersättning, prata med din arbetsgivare och "hota" med att inte fortsätta arbeta över om du inte får övertidsersättning

man lever bara en gång så lev väl!

sixten
252 Inlägg
14 oktober 2006
när jag jobbade inom handels så fick jag 50% extra efter klockan 18, och 100% extra efter klockan 20 till klockan 06, detta vardagar... helger fick jag ordinarie lördag från 06 - 12 och efter de 100% extra samt 100% extra hela söndagen...

Men det beror väl alldeles på vad de har för avtal med arbetsplatsen med?

90mil+ på en tank.
484 Inlägg
14 oktober 2006
falloutboy skrev:
Vi får ingen övertidsersättning på min arbetsplats, enbart ordinarie lön vid övertid. Jag har ingen koll på hur det ska vara men jag gissar att vi ska nåt mer än vad vi får nu.

Nån som har koll på hur det ligger till inom Handels (Ica)? Jag ringde facket men sen kom det ju fram att jag gått ur facket pga att de är slöa apor som inte gör nåt så då var det slut på informationen från dem. Har sökt på nätet men hittar inget.

jobbar du i detaljhandeln.??
Dom har enligt kollektivavtalet,som GÄLLER alla på arbetsplatsen om det är en tecknad.

mån-fre  18.15-20.00 50 %
mån-fre efter kl 20.00 70 %
lörd efter kl 12.00 samt
sön- och helgdagar 100 %

edit: ica
Senast redigerat av jinxs (14 oktober 2006)

Diesel is the blood of satan.

1 723 Inlägg
14 oktober 2006
Trådstartare
Själva OB-ersättningen har jag koll på. Men det är själva ersättningen när man blir inkallad utöver de 33h/vecka jag har på papper. Mertid kallas det när man är deltidsanställd och då övertid när man har heltid. Men det ska vissst erättas på samma sätt.

Supraman
2 300 Inlägg
14 oktober 2006
herr lilltroll skrev:
är du inte medlem i facket så gäller väl inga avtal för dej? min övertid blir gånger 1 ½, så jobbar jag en timme övertid så får jag 1 timme gånger 1½ i komptid eller i pengar tror jag iafa=P kan vara nå mer man får utöver det o sen beror det ju på när övertiden jobbas...

har ni ingen facklig representant på jobbet du kan tala med??
annars får du väl gå med i facket igen

Oavsett om man är med i fack eller ej så gäller dom avtal som finns för just det yrket.
Men det brukar vara så att du får förhandla din lön själv om man ska dra det hårt.
Jobbar du mer än vad som står i ditt avtal med arbetsgivaren så har du rätt till övertid.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Sök