2016
Sök

Lackera plasdetaljerna

50 Inlägg
18 april 2010
Trådstartare
Hej!

Tänkte höra med er, om man ska lacka de svarta plastdetaljerna på bilen och man är riktig novis hur ska man gå till väga?

Är det enkelt att fixa själv? Slippa ner och lacka bara?
Hur får man rätt röda färg?

Vad skulle en lackera ta ungefär för ett sådant jobb?

Bild på bilen;
https://www1.garaget.org/archive/99/98776/196788/large_196788-1835626.jpg
Senast redigerat av Asplin (18 april 2010)

1 210 Inlägg
18 april 2010
Asplin skrev:
Hej!

Tänkte höra med er, om man ska lacka de svarta vinyldetaljerna på bilen och man är riktig novis hur ska man gå till väga?

Bild på bilen;
http://www1.garaget.org/archive/99/9877 … 835626.jpg

vinyl?? är ju tyg lr är jag helt ute och cyklar.. smile du menar att du vill lacka ner bilen? dvs alla svarta plastlister osv.. 

visst kan du göra de själv, men skulle rekommendera att du monterar bort listerna och grejerna du vill lacka och sen går ner till en lack firma med dom.. skulle tippa på ett par tusingar för jobbet.
rätt färg får du med din färgkod som brukar stå i motorutrymmet i vanliga fall..

50 Inlägg
18 april 2010
Trådstartare
Ekis! skrev:
Asplin skrev:
Hej!

Tänkte höra med er, om man ska lacka de svarta vinyldetaljerna på bilen och man är riktig novis hur ska man gå till väga?

Bild på bilen;

vinyl?? är ju tyg lr är jag helt ute och cyklar.. smile du menar att du vill lacka ner bilen? dvs alla svarta plastlister osv.. 

visst kan du göra de själv, men skulle rekommendera att du monterar bort listerna och grejerna du vill lacka och sen går ner till en lack firma med dom.. skulle tippa på ett par tusingar för jobbet.
rätt färg får du med din färgkod som brukar stå i motorutrymmet i vanliga fall..

aa menar så klart plastdetaljerna tongue

Hmm, tänkte eftersom det är så små områden kanske man kunde göra det själv. Men kanske är bättre att lämna in då..

Ingen här på garaget som gjort det själv?

1 210 Inlägg
18 april 2010
Asplin skrev:
Ekis! skrev:
Asplin skrev:
Hej!

Bild på bilen;

aa menar så klart plastdetaljerna tongue

Hmm, tänkte eftersom det är så små områden kanske man kunde göra det själv. Men kanske är bättre att lämna in då..

Ingen här på garaget som gjort det själv?

Klart du kan lacka dom själv.. men de tar tid och är en hel del jobb.. smile plocka bort alla lister.. grov slipa dom med ett 400 torrslip kanske  .. sen på med sprutspackel för att få en jämn fin yta.. sen kan du då slipa med ett 800-1200 våtslip beroende på vilken yta du är nöjd med.. fin regel är att om du känner en minsta repa med nageln på grejerna så kommer de synas när du lackat.. smile

sen när du är nöjd med resultatet så, grundar du grejerna... om du vill där i mellan så kan du våtslipa igen.. men de känner du lr ser du bäst själv. Sen köper du färg på ja typ mekonomen brukar kunna blanda till sprayburkar med härdare + klarlack å med härdare i.. färgkoden finns som jag sa i motor utrymmet vanligen.. bör du även kunna få hjälp med av grabbarna på meko smile

sen är de bara att lacka med tunna jämna lager med ca 10-15 min mellanrum tills du är nöjd.. efter  ca halv timmen sparyar du på klarlacken lika så i tunna lager först.. sen lägger du slut lagret med mycke klar lack för att få de blanka resultatet.. risk för rinning kan finnas om du är ovan.. men om du inte provar hur ska du då lära dig? smile  bara att slipa och på de igen om du inte är nöjd...

lycka till nu.. mvh /micke
Senast redigerat av Ekis! (18 april 2010)

1 581 Inlägg
18 april 2010
Lägg plastprimer innan sprutspackel för bättre vidfästning.

Avstängd
1 714 Inlägg
18 april 2010
Dina frågor och mina svar:

#Hej!

-Hej!

#Tänkte höra med er, om man ska lacka de svarta vinyldetaljerna på bilen och man är riktig novis hur ska man gå till väga?

-Man låter bli. Måste du nödvändigtvis pilla med detta själv av nån anledning (billigare brukar det inte bli då alla oftast får göra om gång på gång och slutligen ändå skicka in det till proffs) så läs åtminstone en bok om ämnet. Skulle du ge dig på att pilla med elsystemet i bilen utan förkunskap? tror inte det va,
och ett elsystem är väl ändå 100 gånger enklare än en billack, det är bara kablar, detta är kemiska reaktioner, massvis med olika tillvägagångssätt och material osv.

#Är det enkelt att fixa själv? Slippa ner och lacka bara?

-Nej, det är inte enkelt att fixa själv. Varför tror du vi billackerare utbildas innan vi får förtroendet att hålla på med sånt här? Jag har hållt på i 10 år och jag är vad man skulle kunna kalla en riktig jäkla nybörjare.

#Vad skulle en lackera ta ungefär för ett sådant jobb?

-Fråga närmaste lackfirma förslagsvis, detta kan omöjligen nån annan än just den tilltänkta lackfirman veta vad dem själva tar för detta jobb.

Avstängd
1 714 Inlägg
18 april 2010
Fellow skrev:
Lägg plastprimer innan sprutspackel för bättre vidfästning.

Rätt men ändå fel. Lägg plastprimer för vidhäftning överhuvudtaget!

Vet inte hur många stötfångare man får in varje månad där folk absolut ska pilla själv utan kunskap,
och har lagt på grund och färg utan plastprimer, bara att dra loss färgen ibland,
flyger åt helvete när man tvättar med högtryck och försvinner troligtvis med vanlig svamp också.

Avstängd
1 714 Inlägg
18 april 2010
Ekis! skrev:
men om du inte provar hur ska du då lära dig? smile  bara att slipa och på de igen om du inte är nöjd...

Ja hur ska man lära sig, gå en utbildning kanske?
2 år är gymnasieutbildningen och jag överdriver inte om jag säger att INGEN som inte lackat mkt innan skoltiden också är färdiga att jobba med detta när dem tar studenten.

Detta är ett förbannat komplicerat hantverk som kräver en som i princip viger hela livet till det.
Senast redigerat av Emilius (18 april 2010)

1 210 Inlägg
18 april 2010
Emilius skrev:
Ekis! skrev:
men om du inte provar hur ska du då lära dig? smile  bara att slipa och på de igen om du inte är nöjd...

2 år är gymnasieutbildningen och jag överdriver inte om jag säger att INGEN som inte lackat mkt innan skoltiden också är färdiga att jobba med detta när dem tar studenten.

Detta är ett förbannat komplicerat hantverk som kräver en som i princip viger hela livet till det.

Hårda ord du... smile Jag är en sån person som gillar att ta för mig , och att lära mig själv!!  har gått på många misstag under mina prövo år. de jag vill säga är att alla är nybörjare ifrån grunden.. man måste våga prova sig fram och lära sig av misstag.. jag tycker att med ditt resonemang så kommer man tyvärr ej långt.. 

jag vet att jag skulle kunna lacka mina sidolister utan några som helst problem pga att jag har gått den hårda vägen och lärt mig utav mina misstag.. Men i dagens läge så har jag nog blivit helt åt helvete för lat för att inte lämna ifrån mig de hela till nån som kan de hela... smile

Tycker nog att vill denna kille prova så bör han göra de.. med risk att de kan gå åt helsike..de ska han vara medveten om innan han börjar, (vilket jag förklarade för honom). Är du inte de minsta praktiskt lagd ifrån grunden lr har aldrig sysslat med nått liknande så är de ej att rekommendera..

BTW ingen färdig utbildad "hantverkare" ifrån gymnasie nivå är färdig hantverkare... de gäller snickare, svetsare, lackare osv.. du förstår säkert... själv är jag utbildad svetsare/mek montör har jobbat i yrket i över 10 år nu.. de är inte bara! de tar tid att bli riktigt duktig.. samma som du säger inom ditt yrke..
Senast redigerat av Ekis! (18 april 2010)

Avstängd
1 714 Inlägg
18 april 2010
Ekis! skrev:
Emilius skrev:
Ekis! skrev:

Hårda ord du... smile Jag är en sån person som gillar att ta för mig , och att lära mig själv!!  har gått på många misstag under mina prövo år. de jag vill säga är att alla är nybörjare ifrån grunden.. man måste våga prova sig fram och lära sig av misstag.. jag tycker att med ditt resonemang så kommer man tyvärr ej långt.. 

jag vet att jag skulle kunna lacka mina sidolister utan några som helst problem pga att jag har gått den hårda vägen och lärt mig utav mina misstag.. Men i dagens läge så har jag nog blivit helt åt helvete för lat för att inte lämna ifrån mig de hela till nån som kan de hela... smile

Tycker nog att vill denna kille prova så bör han göra de.. med risk att de kan gå åt helsike..de ska han vara medveten om innan han börjar, (vilket jag förklarade för honom). Är du inte de minsta praktiskt lagd ifrån grunden lr har aldrig sysslat med nått liknande så är de ej att rekommendera..

BTW ingen färdig utbildad "hantverkare" ifrån gymnasie nivå är färdig hantverkare... de gäller snickare, svetsare, lackare osv.. du förstår säkert... själv är jag utbildad svetsare/mek montör har jobbat i yrket i över 10 år nu.. de är inte bara! de tar tid att bli riktigt duktig.. samma som du säger inom ditt yrke..

Javisst kan man lära sig genom att göra lite misstag o prova sig fram men måste man kunna allt själv?
Verkar som alla är ute efter att bli allvetare men sällan nån som lyckas med det..
Säg den som är skitsäker på bygga motorer, bygga ljud, arbeta med plåt, lacka, mappa, köra osv, allt..

Jag anser att är det en sak man ska lämna iväg till proffs så är det lackering.
Jag har sett alldeles för många misstag från hemmapulare för att försöka säga åt nån hur man ska göra och anta att dem lyckas, dem blir oftast bara besvikna, men man kan ha tur såklart.

Men LÄS PÅ! är mitt tips, först och främst. Man blir inte pilot genom att sätta sig i en boeing 747 och pilla lite och lära sig av misstagen heller.. Med en bra bok om ämnet kan man komma nån vart iallafall.

Jag kan tänka mig att ingen hantverkare från gymnasiet är färdig hantverkare,
men jag har bara utbildat mig till lackerare så kan ej tala för dem andra yrkesområdena.

50 Inlägg
19 april 2010
Trådstartare
Tack för alla svar, har fått ett par erbjudande om hjälp av lackerare på forumet så får väl lämna över det till dessa istället ! smile

Sök