Ekis! skrev:
Emilius skrev:
Ekis! skrev:
men om du inte provar hur ska du då lära dig?

bara att slipa och på de igen om du inte är nöjd...
Ja hur ska man lära sig, gå en utbildning kanske?
2 år är gymnasieutbildningen och jag överdriver inte om jag säger att INGEN som inte lackat mkt innan skoltiden också är färdiga att jobba med detta när dem tar studenten.
Detta är ett förbannat komplicerat hantverk som kräver en som i princip viger hela livet till det.
Hårda ord du...

Jag är en sån person som gillar att ta för mig , och att lära mig själv!! har gått på många misstag under mina prövo år. de jag vill säga är att alla är nybörjare ifrån grunden.. man måste våga prova sig fram och lära sig av misstag.. jag tycker att med ditt resonemang så kommer man tyvärr ej långt..
jag vet att jag skulle kunna lacka mina sidolister utan några som helst problem pga att jag har gått den hårda vägen och lärt mig utav mina misstag.. Men i dagens läge så har jag nog blivit helt åt helvete för lat för att inte lämna ifrån mig de hela till nån som kan de hela...

Tycker nog att vill denna kille prova så bör han göra de.. med risk att de kan gå åt helsike..de ska han vara medveten om innan han börjar, (vilket jag förklarade för honom). Är du inte de minsta praktiskt lagd ifrån grunden lr har aldrig sysslat med nått liknande så är de ej att rekommendera..
BTW ingen färdig utbildad "hantverkare" ifrån gymnasie nivå är färdig hantverkare... de gäller snickare, svetsare, lackare osv.. du förstår säkert... själv är jag utbildad svetsare/mek montör har jobbat i yrket i över 10 år nu.. de är inte bara! de tar tid att bli riktigt duktig.. samma som du säger inom ditt yrke..
Javisst kan man lära sig genom att göra lite misstag o prova sig fram men måste man kunna allt själv?
Verkar som alla är ute efter att bli allvetare men sällan nån som lyckas med det..
Säg den som är skitsäker på bygga motorer, bygga ljud, arbeta med plåt, lacka, mappa, köra osv, allt..
Jag anser att är det en sak man ska lämna iväg till proffs så är det lackering.
Jag har sett alldeles för många misstag från hemmapulare för att försöka säga åt nån hur man ska göra och anta att dem lyckas, dem blir oftast bara besvikna, men man kan ha tur såklart.
Men LÄS PÅ! är mitt tips, först och främst. Man blir inte pilot genom att sätta sig i en boeing 747 och pilla lite och lära sig av misstagen heller.. Med en bra bok om ämnet kan man komma nån vart iallafall.
Jag kan tänka mig att ingen hantverkare från gymnasiet är färdig hantverkare,
men jag har bara utbildat mig till lackerare så kan ej tala för dem andra yrkesområdena.