2487
Sök

Behöver hjälp med kabelareor

15 Inlägg
19 april 2010
Trådstartare
Ska börja bygga lite billjud nu hade jag tänkt men redar inte ut vilka kablar jag ska köpa.
Plånboken tillåter inte en massa drömpriser fast man vill ju inte få systemet underdimensionerat heller.

Såhär är det då tänkt: Bilmodell; Volvo 740gl 
Ett separat batteri i skuffen som enbart ska driva mina 2 slutsteg.
Batteriet kommer få en egen generator (original 740 Bosch)
Tänkte inte seriekoppla batterierna.

Slutsteg och högtalare som ska drivas:
GAS Silver 200.4 som driver både fram och baksystem MDS Fanatic FCS525 (alltså 2 kit)
Jensen XA2125 500watt som driver en MDS Audiophile 1290-power ''500watt har jag för mig''(orange kevlarbas)

Vad jag vill få fram är hur pass grova kablar jag behöver för att dra allt. Slustegen kommer sitta tätt intill batteriet.
Kopplar jag även den nya generatorn till startmotorn? och hur pass grov kabel ska jag mellan generatorn och batteriet? Ska dras en 4-5 meter kan jag tänka mig.

Tänk på att jag inte har allt för mycket pengar att lägga på detta smile

2 914 Inlägg
19 april 2010
så GAS Silver har 2X300W rms,
jensen har 350 watts x 1 i bryggat läge. det blir sammanlagt 1000W,
DVS 1000 W levererar stegen, men inget steg har ju 100% verkningsgrad,

därför räknar jag såhär 1000W X .7 = 700.
dvs 300W går till att driva steget,
så sammanlagt behöver dina steg c:a 1300W (kanske mer, räknade på 70% verkningsgrad)

och 1300W delat på 13V  = 100A

och sedan så ser du ju vilken kabel du behöver i nårdiks kabeltabell.

(funkade dåligt att kopiera och klistra in så jag läser åt dig) 33mm2 kabel rekomenderar dom, en 33mm2 ska man ha en 160A säkring till, (en säkring MAX 30 cm från på varje kabel som går från ett batteri, och sen, det är KABELN du säkrar av, inte steget).

15 Inlägg
19 april 2010
Trådstartare
GAS Silver steget kommer spela på 4x100 watt i 4ohm

Tror att jag har 21mm2 kabel liggandes, kan jag inte dra varsin 21mm2 från batteriet till stegen?
Och ännu en fråga, hur grov ska kabeln från generatorn till batteriet i skuffen vara? en längd på ungefär 5m.

2 914 Inlägg
19 april 2010
frantic_ skrev:
GAS Silver steget kommer spela på 4x100 watt i 4ohm

Tror att jag har 21mm2 kabel liggandes, kan jag inte dra varsin 21mm2 från batteriet till stegen?
Och ännu en fråga, hur grov ska kabeln från generatorn till batteriet i skuffen vara? en längd på ungefär 5m.

joo det kan du. smile från batteriet bak då.

kör såhär
-> = kabel
alla säkringar inom 30cm ska vara vid varje batteri, och på varje kabel)
generator -> säkring vid batteriet -> batteri fram -> säkring (helst ANL) -> säkring vid batteriet bak -> batteriet bak -> (om det är risk att det kortsluts, eller är allmänt lång så ska det en säkring dit med) -> steg

edit. ja men steget går brygga, men kör på 35mm2 från batteriet fram till batteriet bak, sätt 21mm2 kabeln, en till varje steg,

om du har under 80A generator kör du på 21mm2 från generatorn till batteri fram,

kör jord på batteriet fram dimentionerat till minst 35mm2, (all el bilen behöver ska ju gå genom den),
stegen ska jordas till gärna 35mm2 (viktigaste kablarna på hela ljudet är, slutstegens jord, jorda batterierna) och då ska vi inte glömma pluskabeln är jävligt viktig att den är ordentligt monterad och nog fet!
Senast redigerat av kalle_kalle (19 april 2010)

7 281 Inlägg
19 april 2010
Skaffa en starkare generator istället och sen kopplar du in ett skiljerelä mellan batterierna istället.

15 Inlägg
19 april 2010
Trådstartare
Brains skrev:
Skaffa en starkare generator istället och sen kopplar du in ett skiljerelä mellan batterierna istället.

Men har redan en extra som jag tänker koppla in. Vill inte seriekoppla batterierna, vill bara keep it simple och sätta en generator på varje batteri. Kabelarea på sladden från generatorn till batteriet i skuffen är jag nu ute efter

och ifall jag jordar båda stegen på batteriet (alltså 2 x 21mm2) behöver jorden som går från batteriet till chassit vara dubbelt så stor 42mm2? Kanske kan köra dubbla 21mm2 där också?

2 914 Inlägg
19 april 2010
är du orolig att inte generatorerna ska klara av att ladda?? kommer dom nog klara. tongue

Sök