2669
Sök

Hjälp med att koppla tack! Konvertering 6V till 12V. Opel Rekord -64

Reservdelsman
61 Inlägg
19 april 2010
Trådstartare
Hej!
Jag håller på att konvertera min Opel till 12V. Nu skulle jag koppla på startmotorn (använder fortfarande gamla startmotorn på 6V och undviker långa startförsök).
Men jag vet inte hur ja ska koppla... finns ju bara två anslutningar på startmotorn...? En som är den tjocka pluskabeln från batteriet och den andra står det "50" på. "50" är väl från tändningslåset vid startögonblicket?
Det jag funderar på är om jag ska använda mig av kabel mellan tändspole och startmotor? Alltså "15".
Och vad är det för motståndskabel på 1,8ohm som man ska använda sig av?
Kika gärna på schemat som jag går efter här nedan.
Skriv och berätta om era ideér tack! smile

http://pici.se/pictures/pHDDPwuNK.jpg

Reservdelsman
61 Inlägg
19 april 2010
Trådstartare
Är jag helt ute och cyklar om jag kopplar såhär från tändningslåset: 15 till tändspole. 50 till startmotor.
Från batteriet, 30, till startmotor och till tändningslåset.
Men måste jag ha motståndskabeln?

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
19 april 2010
Jimsalabim skrev:
Är jag helt ute och cyklar om jag kopplar såhär från tändningslåset: 15 till tändspole. 50 till startmotor.
Från batteriet, 30, till startmotor och till tändningslåset.
Men måste jag ha motståndskabeln?

Det beror på tändspolen.... Är spolen gjord för att ha ett förkopplingsmotstånd så måste den ha motståndskabeln som är till för att dra ner spänningen till spolen. Isåfall ska du dra en kabel från startmotorns trigg direkt till spolens + Man "kopplar" med andra ord förbi förkopplingsmotståndet när starten snurrar just för att få full kräm till spolen = fetare gnista. När sedan motorn startar och du släpper nyckel får spolen reducerad spänning genom förkopplingsmotståndet.

Edit: Det finns alltså även tändspolar utan förkopplingsmotstånd och dessa kopplas då direkt på tändningen.
Senast redigerat av hotrodder (19 april 2010)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Reservdelsman
61 Inlägg
19 april 2010
Trådstartare
Aaahh... ok!
Men jag har inte köpt mig en tändspole än. Hur ska jag välja tändspole då? Biltemas blåa?
Det måste vara en spole till en bil med brytare väl?

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
19 april 2010
Jimsalabim skrev:
Aaahh... ok!
Men jag har inte köpt mig en tändspole än. Hur ska jag välja tändspole då? Biltemas blåa?
Det måste vara en spole till en bil med brytare väl?

Köper du en ny spole så följer förkopplingsmotståndet med ifall den ska ha ett sådant. Det skiljer massor mellan olika spolar, typ av tändsytem, brytare eller ej osv. så det har du rätt i men det brukar funka ändå med tex en från en Volvo 2-740 eller Saab 99-900 Biltemas funkar nog, e ju ingen direkt hi perf maskin i en -64 Rekord men varför inte bara rycka en från skroten?
Senast redigerat av hotrodder (19 april 2010)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Reservdelsman
61 Inlägg
19 april 2010
Trådstartare
Ok. Ja, jag jobbar ju visserligen nära en volvoskrot så jag kanske kan rycka en till nån gammal 140:a eller 240:a.
Annars så kostar inte biltemas mer än 109kr heller å andra sidan...
Och du ska ha ett tack för de snabba svaren! smile

Sök