Jimsalabim skrev:
Är jag helt ute och cyklar om jag kopplar såhär från tändningslåset: 15 till tändspole. 50 till startmotor.
Från batteriet, 30, till startmotor och till tändningslåset.
Men måste jag ha motståndskabeln?
Det beror på tändspolen.... Är spolen gjord för att ha ett förkopplingsmotstånd så måste den ha motståndskabeln som är till för att dra ner spänningen till spolen. Isåfall ska du dra en kabel från startmotorns trigg direkt till spolens + Man "kopplar" med andra ord förbi förkopplingsmotståndet när starten snurrar just för att få full kräm till spolen = fetare gnista. När sedan motorn startar och du släpper nyckel får spolen reducerad spänning genom förkopplingsmotståndet.
Edit: Det finns alltså även tändspolar utan förkopplingsmotstånd och dessa kopplas då direkt på tändningen.
Senast redigerat av hotrodder (19 april 2010)
Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab