1792
Sök

Märkligt problem med hastighetsmätare Volvo 940 -91

38 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
Volvo 940 -91

Hastighetsmätare, vägmätare och tripp är ur funktion på min bil.
Bilen har det skruvats med en del genom åren då det är en rallybil, så jag kan ej garantera att allt sitter som det ska.

Men jag har gjort mätningar av kablar, givare mm. med ohm och voltmätare.

Detta har jag gjort.

Ny givare i bakaxeln
Mätte den när jag hade uppe bilen på pallbockar och växel i, ohm mätaren visade då olika värden, vilket tyder på att den måste fungera.

Begagnat mätarhus, alla instrument fungerade när vi testkörde det i en annan bil när jag köpte den. I min bil så fungerar alla instrument så som temp. och varvräknare, men ej hastighetsmätare, tripp och vägmätare med detta begagnade instrument.

Jag har ohm mätt kablarna ifrån bakaxelgivarens anslutning på kabeln fram till mätarhuset och det ger 0.1 i utslag när jag har mätaren på 2k ohm. Så då måste de båda kablarna vara okej också.
Men det som förbryllar mig är det att jag får inget utslag på voltmetern (obs ej ohm) när jag ska kolla om det finns någon ström i kablarna när jag har igång bilen, varken ifrån eller till bakaxelgivaren.

Frågan är då om det skall finnas någon ström i kablarna, på den ritning jag fick av Volvo så skall den ena kablen vara + och den andre -. Jag funderar på att dra 2 helt nya kablar, då vet jag ju att det skall fungera, men det känns onödigt nä jag ändå har mätt kablarna med en ohm mätare och de visade resultat.

Finns det något relä eller säkring till hastighetsinstrumentet?
Alla svar är välkomna.

Sök