Volvo 740 -88 (B230F) Slutar inte mata bensin.

Emilpfoshizzle
23 april 2010 · 58 Inlägg

Tjena, har vart ute i garaget och försökt få igång 740in utan framgång.
Det sitter elektroniskt insprut, alltså B230F i den.
Nu till problemet: den pumpen som sitter under bilen ska väl bara gå 1-2 sekunder när man vrider på tändningen?
I mitt fall så fortsätter den pumpen hela tiden, den stänger aldrig av sig. Varför vet jag inte, men har provat att byta BTRen, visserligen tog jag en från en 760 med v6, men det ska väl inte spela nån större roll?
Hursomhelst så funkade det inte heller, utan returen skickar tillbaka i stort sett all bensin.

När man kör den på starten så går den i gång korta stunder med hjälp av nån "kallstartsknapp" i kupén och konstant gas, tomgång är inte ens att tänka på.

Nån som vet vad problemet kan vara?
Har jag varit otydlig är det bara att fråga wink

Tack på förhand.

Volvo 740 Cab "Gråtn Edition" (1988)
Xoff Volvo tönt... =)
23 april 2010 · 2 344 Inlägg

hur fick du en B280F BTR att passa? aja, haha... men ifall bara pumpen går å går på tändning så har nog relät gett upp till pumpen... så ev så kan det ju vara så att förpumpen i tanken inte går så då får han ju ingen soppa alls, eller flödar returen? (det skall den göra) isåfall så har nog ev hela styrboxen gett upp, å vadå kallstarts knapp? finns ingen sådan på en F...

har den spridar-styrd kallstart eller har den kallstarts ventil? ifall den har ventil kolla så kablen å det sitter i den...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Emilpfoshizzle
23 april 2010 · 58 Inlägg

Hehe, pluggade igen andra hålet och skarvade dit den med en slangbit wink
Relät ska ja kika på imorgon, tack för tipset!
Soppa får han absolut, provade att skruva loss bränsleledningen både innan spridarna och efter BTRen och där sprutar det friskt när tändningen är på.
Returen flödar, och om man stryper den så ger sig pumpen under, vad kan det vara då?

Kallstartsknappen är modell hemmabyggd som satt i vid köp, vet inte varför, antagligen för att förra kallstarten gett upp eller nåt dylikt. Ventilen har jag kollat, där sitter den hemmabyggda "anordningen" i, och den klickar när man trycker på knappen inne i kupén.

Men det konstiga tycker jag är att pumpen slutar om man stryper returen, du har ingen aning om vad det kan vara?

Volvo 740 Cab "Gråtn Edition" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang