2548
Sök

Bilbyggare??

8 156 Inlägg
28 mars 2008
Bilbyggare är dom som har det som yrke att modifiera och bygga upp hela bilar.
Eller dom som bygger amatörbyggda fordon. Även om man monterar byggsatser så tycker jag att man ska få kalla sig för bilbyggare.
Om man går efter din definition (bacas) så skulle ju inte många av dom som jobbade åt Boyd Coddington få kalla sig bilbyggare, då dom i mångt och mycket byggde om befintliga bilar.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Os Difuntos
1 822 Inlägg
28 mars 2008
Trådstartare
fegge_89 skrev:
johannesfp skrev:
men Ronnie Hilmersson e han en bilbyggare?roll

Ne han är ingen bilbyggare han har inte tillverkat stötdämpare och fjädrar själv hehe. wink

All heder åt Hilmersson han e riktigt grym på det han gör. Att titulera honom för bilbyggare hade jag inte gjort då han utgår från en befintlig modell och arbetar om den efter eget tycke å smak, som tur e har en väldigt bra smak så resultatet bil ju också bättre än dom flesta här inne ink mig själv någonsin kunna komma i närheten av. Saken blir ju inte sämre av att han tillverkar mkt själv i sin verkstad och har kompetens i sakerna han tillverkar så som ventiltryckare och grenrör.
Om man tittar på Tuvesson tex så på hans senaste projekt har han nästan tillverkat allt själv eller fått det specialtillverkat just för detta bygge, han göt ju en ram av kolfiber som bilen utgår ifrån, sen handknackar all aluminum till bilen själv.mm

MVH Martin

Guns dont kill people, Chuck Norris kills people.

8 156 Inlägg
28 mars 2008
En montör vid Volvos fabrik tycker jag inte ska få titulera sig för bilbyggare, då dom bara håller på med vissa delar av bilen.

Iaf. Om man utgår från orden Bil och Byggare så hamnar man ju rätt nära?
Om man t.ex har ett hus och målar om det så kan man knappast kallas sig för husbyggare.
Inte ens om man snickrar ihop en trappa eller liknande, så blir man en husbyggare.
Är man inte husbyggare så så anlitar man en riktig husbyggare/snickare.
(Designen står man väl mest för själv)
(Sen kan man ju diskutera vad en husbyggare är, då dom anlitar vvs-tekniker och elektriker)

Samma sak gäller ju bilbyggare.
Man kan göra en hel del saker själv, trimma motor, montera kjolpaket.
Det är först när man gör saker som inte vem som helst kan klara av, som man kan kalla sig bilbyggare.
Nu tycker jag visserligen inte att man behöver bygga upp en bil från grunden för att få kalla sig bilbyggare. Gör man om en bil tillräckligt mycket så ska man få kalla sig bilbyggare. Finns väl knappt någon enskild bilbyggare idag som inte lägger ut bitar av arbetet på andra.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

8 156 Inlägg
28 mars 2008
baca skrev:
fegge_89 skrev:
johannesfp skrev:
men Ronnie Hilmersson e han en bilbyggare?roll

Ne han är ingen bilbyggare han har inte tillverkat stötdämpare och fjädrar själv hehe. wink

All heder åt Hilmersson han e riktigt grym på det han gör. Att titulera honom för bilbyggare hade jag inte gjort då han utgår från en befintlig modell och arbetar om den efter eget tycke å smak, som tur e har en väldigt bra smak så resultatet bil ju också bättre än dom flesta här inne ink mig själv någonsin kunna komma i närheten av. Saken blir ju inte sämre av att han tillverkar mkt själv i sin verkstad och har kompetens i sakerna han tillverkar så som ventiltryckare och grenrör.
Om man tittar på Tuvesson tex så på hans senaste projekt har han nästan tillverkat allt själv eller fått det specialtillverkat just för detta bygge, han göt ju en ram av kolfiber som bilen utgår ifrån, sen handknackar all aluminum till bilen själv.mm

MVH Martin

Jag har funderat på det också. Man får nog dela upp bilbyggande i två delar.
Den delen som handlar om motor och drivlina och den som handlar om kaross.
För ska man vara riktigt petig så borde man göra både och för att få kalla sig bilbyggare.
Då försvinner ju många bilbyggare som byggt roddar och annat helt från grunden, bara för att dom använt sig av en serietillverkad originalmotor.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

Os Difuntos
1 822 Inlägg
28 mars 2008
Trådstartare
Phaetoon skrev:
baca skrev:
fegge_89 skrev:

MVH Martin

Jag har funderat på det också. Man får nog dela upp bilbyggande i två delar.
Den delen som handlar om motor och drivlina och den som handlar om kaross.
För ska man vara riktigt petig så borde man göra både och för att få kalla sig bilbyggare.
Då försvinner ju många bilbyggare som byggt roddar och annat helt från grunden, bara för att dom använt sig av en serietillverkad originalmotor.

dock e ju en motor ganska jobbig att bygga själv tongue

Guns dont kill people, Chuck Norris kills people.

1 059 Inlägg
28 mars 2008
tycker nog hilmersson är bilbyggare då han bygger chassie o motor, dvs raka motsatsen till tuvesson,Han köper ju motor färdig o chassie låda mm färdigt. dom kompleterar ju varandra.Dom är båda bilbyggare i sin changer(stavning)För det dom gör finns ju inte o köpa färdigt och är konstruerat helt efter eget huvuvd.
Kenneth Hansen o dom då. som bygger rallybilar? Är dom bilbyggare? egna rörramar,helt moddade motorer,egna chssie o bromskonstuktioner, kolfiber o glasfiberkarosser som är byggda för ändamålet?

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

8 156 Inlägg
28 mars 2008
Genre wink
Som sagt. En bilbyggare ska väl egentligen göra alla delar? Eller?
Jag tycker att man ska vara lite snällare i bedömningen.
Motorn är ju som sagt svårast att bygga.

Man kanske borde dela upp det i custom-byggare, stylingbyggare, amatörfordonsbyggare osv.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

Street racer och galen Lärling :)
163 Inlägg
28 mars 2008
Phaetoon skrev:
Genre wink

Man kanske borde dela upp det i custom-byggare, stylingbyggare, amatörfordonsbyggare osv.

Vad blir det om man tar lite av varje till sitt bygge då och till motorn så "gjuter" man vissa delar själv  blir man bara en byggare då??? eller All Byggare??? he he usch vad dum jag är som komplicerar allt

Oldsmobile Styled To Lead Built To Last

8 156 Inlägg
28 mars 2008
Sateonatour skrev:
Phaetoon skrev:
Genre wink

Vad blir det om man tar lite av varje till sitt bygge då och till motorn så "gjuter" man vissa delar själv  blir man bara en byggare då??? eller All Byggare??? he he usch vad dum jag är som komplicerar allt

En sådan person skulle jag kalla för riktig bilbyggare. För är man kunnig inom dom flesta områdena så är man väl så nära man kan komma att vara en äkta bilbyggare?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

Street racer och galen Lärling :)
163 Inlägg
28 mars 2008
på mitt bygge så tar jag ju lite här å där men vissa saker är för dyra som engelskt hjul men man kan ju bygga ett snarlikt själv å det gjorde jag används flitigt jag är ju rätt så allsidig och älskar att exprementera
jobbar ju i ett gjuteri så kan ju gjuta lite prylar till gjutjärns motorer.....osv men jag tror nog jag bäst passar som lärling än så länge wink

Oldsmobile Styled To Lead Built To Last

3 650 Inlägg
29 mars 2008
Så länge man bygger på, lr bygger om, så kan kan kalla sig bilbyggare! men man går ju inte omkring å säger "hej, jag är bilbyggare". Utan man säger  " jag bygger om min bil".
Senast redigerat av Kesler (29 mars 2008)

356 Inlägg
25 april 2010
mitt bygge tycker jag ligger och väger på gränsen mot bilbyggare, absolut inga mindre ombygnationer än det jag gör är något som i mina öron får heta "bilbyggare"
jag turbokonverterar, breddar,kapar,lagar,byter/bygger ny bakvagn, ställbart runtom,bur,stolar,interiör rätt "stort" projekt endå,

egentligen så tycker jag nästan att bilbyggare är den som gör hela chassiekonstruktionen själv rörram+glasfiber kaross eller vad man nu gillar osv..

Sök