Vad är era erfarenheter av oseriösa säljare/köpare?

sterge
17 april 2009 · 484 Inlägg

Jag skulle sälja min gamla 740 GL -87, jag skrev exakt vilka defekter som fanns och så.

Jag tänkte så här... jag köpte den för 6000:- och jag visste att folk skulle pruta på den vilket pris jag än satte, så jag satte ett överpris på 8500:- och så ringer telefonen en dag, en som är intresserad av bilen, 2 killar kommer och kollar och provkör.

De verkar nöjda, de pratar lite med varandra och säger sen att 8500:- är för mycket, de försöker pruta ner till 6000:- först, 7000:- säger jag, 6500:- säger en av killarna, det kunde jag ta.

Bilen var inte ens värd 3000: så lite nöjd var jag med den affären.

Pengarna gick för övrigt till mitt körkort smile

Innan jag sålde den så ringde en gubbe som var intresserad, han ville dock byta min bil mot en Golf 2, jag tackade nej, därför att jag just ville ha pengar till mitt körkort.

Senast redigerat av sterge (17 april 2009)

Föddes till att älska Volvo.
mikke_89
17 april 2009 · 37 Inlägg

köpte min av en snubbe för 20 k ner prutat från 24. 2 veckor efter ringer snuten och säger att bilen inte är betald för(fejk papper osv som han visa) får inte köra bilen på 2 och en halv månad men eftersom jag har papper så klarar jag mig och får behålla bilen. tydligen så har hon som vart blåst på bilen fortfarande inte fått några pengar (hon sålde bilen i sep/okt -08för ett pris på 49 k) hon säger att hon bytt motor,turbo och växellåda än så länge verkar det som hon faktist bytt motor men hon vägrar skicka papper på det innan hon fått pengar så hon försökte tvinga mig att jaga nån snubbe med typ 600k skuld hos kronofogden:) fick sen reda på att snubben jag köpte bilen av är en tvättäkta bedragare han var med och drev en pantbank här i gbg i konkurs på en miljon kupp och hela hans familj är "blacklistad" hos andra pantbanker. ren tur att jag har kvar bilen och inte en skuld utan bil:P

Senast redigerat av mikke_89 (17 april 2009)

Välte Ovanligt Lätt Vid Omkörning;)
Volvo 855 T5 "RIP" (1995)
Slash Saabifierad
22 april 2009 · 2 026 Inlägg

sterge skrev:
Jag skulle sälja min gamla 740 GL -87, jag skrev exakt vilka defekter som fanns och så.

Jag tänkte så här... jag köpte den för 6000:- och jag visste att folk skulle pruta på den vilket pris jag än satte, så jag satte ett överpris på 8500:- och så ringer telefonen en dag, en som är intresserad av bilen, 2 killar kommer och kollar och provkör.

De verkar nöjda, de pratar lite med varandra och säger sen att 8500:- är för mycket, de försöker pruta ner till 6000:- först, 7000:- säger jag, 6500:- säger en av killarna, det kunde jag ta.

Bilen var inte ens värd 3000: så lite nöjd var jag med den affären.

Pengarna gick för övrigt till mitt körkort smile

Innan jag sålde den så ringde en gubbe som var intresserad, han ville dock byta min bil mot en Golf 2, jag tackade nej, därför att jag just ville ha pengar till mitt körkort.

Jag kan inte förstå vad detta har med oseriösa köpare/säljare att göra. Fast ska man hårddra det om du menar att dom var oseriösa köpare har ju du en gång varit det i och med att du köpt en bil för 6000 som enbart är värd 3000. Eller så menar du att du är en oseriös säljare, isåfall är du den första som erkänt det i denna tråd tongue

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
_Jonex_ Byggare Behm
22 april 2009 · 562 Inlägg

Har klarat mig från att bli blåst på större grejer när det gäller bilköp , första gången så köpte jag en Sthlms bil med dålig koppling men det kostade mig bara 4k att åtgärda på en förövrigt kanonfräsh bil.
Gt4´n var däremot lite av en besvikelse men å andra sidan så prutade säljaren 5000 med sig själv och då ingick nya fälgar och däck för 8k...

När jag skulle sälja min Carina E , som jag bytt koppling på och en del annat så räknade jag ned värdet till 25k, vilket var rimligt då en risig sådan kostar 15k, utan elhissar, Ac osv..
Men ingen ringde, några ville byta men dom bilarna var för dyra för mig.
Hepp.  Satte ner den till 17k och då ringde utlänningar och skulle pruta ned den till mellan 14 och 10 k!
Visst sa jag, då får du ta bilen utan fälgar och däck.
" Men va då, kompis, jag behöva ju hjulen till bilen va fan "  Inte mitt problem sa jag och då sa det klick..

Ringde en kille som jag mötte upp i Ludvika, efter att ha provkört bilen bjöd han 16k, ok sa jag.
Men tydligen räknade jag dubbelt på någon sedel för jag fick bara 15k..

Nästa gång någon ska pruta på plats och jag inte blir nöjd så ska jag säga " Visst, ska bara göra en sak först "  Då ska jag gå fram till bilen och sparka sönder extraljusen.. dom fick den jäveln gratis utöver att
jag fick gå ned 10k i pris.. gick back 15k eller något sånt och detta var innan finanskrisen.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
Biloz
22 april 2009 ·

Alltid lika roligt att läsa inläggen där det handlar om att Köpa/sälja bil. Man tar alltid Upp Mohammed ahmed, abdullah och alla med utländska namn samt "nysvenskar" som ej talar rent svenska, men när dessa svenskar super i hjäl sig och skämmer ut sig utomlands och försöker pruta från stånd till stånd är det helt ok wink eller att Anders och Anna som står i Pizzerian och försöker få till sig en gratis sallad som kostar 10 kr är alltid lika roligt att titta på eller när de ringer och inte vet vad de ska beställa. Så att folk försöker pruta är inget fel sälj inte skiten men behöver inte att se ner på folk som inte vill betala mer än det de vill betala, fan det är bara jävla rasistiska inlägg från bönder som hatar allt och alla Lägg ner !!! Jag har haft många Svenska personer och de prutar lika mycket.

p-faringstam
22 april 2009 · 23 Inlägg

Jag annonserade ut min Risiga men nybesiktade 740 GL -85... satte ut den för 3000 kr och skrev att den var bulig rost och avställd.. kom nån kille 25 mil härifrån samma kväll och betalade 4700 kr för bilen så ställde ja på o skattade den.. han gick inte en fram och kollade på bilen,ställde inga frågor om den när han ringde och inte på plats.... vi gick in i huset ,skrev papper.. han gick ut till bilen och åkte hem... jag var inte ens med ut :p men Nöjd var han

Kanelbullen
22 april 2009 · 1 722 Inlägg

hehe bra affär tongue

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer
Volvo XC70 (2015)
Mercedes 200 "Bettan" (1985)
ozman
22 april 2009 · 104 Inlägg

håller med biloz till 100 %
finns fockade mäniskor överallt men NÄSTAN varenda här skyller på ahmed o mohammed
hade en bilute på blocket förra veckan en svensk ringer o frågar om jag vill byta med cykel eller plasma tv
och försöker pruta från 5 000 till 2000

rätta mig om jag har fel

_DamnIt R1 driver!
22 april 2009 · 5 128 Inlägg

jorre83 skrev:
det verkar nästan som man ska lägga sig på ett litet överpris sedan får folk pruta och man får det man vill ha för bilen

Det gör jag alltid tongue Lägger till typ den prutmån man tänkt sig, så får man se vad det blir av det hela!

Krucial VW-driver
30 april 2010 · 291 Inlägg

te_wik skrev:
Tror det finns en liknande tråd redan.. Men det värsta jg vet är när man har ute en annons..
Någon ringer och säger: Är du hemma på lördag, jag kommer och tittar på bilen då.

Och sen.. man går och väntar hela dagen utan att man hör ett ord från den som ringt tidigare.


Mvh Tommy

Det är ju dock lindrigare än om man avtalat plats ett antal mil bort och sedan inte dyker upp och sedan är omöjlig att få tag på (mobil avstängd eller spärrad).

DasAuto
30 april 2010 · 2 751 Inlägg

Våga Vägra Blocket smile Inbyte är bäst och smidigast.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
trippelturbo Trucker
1 maj 2010 · 2 710 Inlägg

Biloz skrev:
Alltid lika roligt att läsa inläggen där det handlar om att Köpa/sälja bil. Man tar alltid Upp Mohammed ahmed, abdullah och alla med utländska namn samt "nysvenskar" som ej talar rent svenska, men när dessa svenskar super i hjäl sig och skämmer ut sig utomlands och försöker pruta från stånd till stånd är det helt ok wink eller att Anders och Anna som står i Pizzerian och försöker få till sig en gratis sallad som kostar 10 kr är alltid lika roligt att titta på eller när de ringer och inte vet vad de ska beställa. Så att folk försöker pruta är inget fel sälj inte skiten men behöver inte att se ner på folk som inte vill betala mer än det de vill betala, fan det är bara jävla rasistiska inlägg från bönder som hatar allt och alla Lägg ner !!! Jag har haft många Svenska personer och de prutar lika mycket.

Så härligt skrivet!

Jag utesluter att det är en väldig stor del bönder som skriver sånt skit, precis som du säger. Sen ska man inte heller dra alla över en kam.. smile Bönder gör så ofta för att dom sällan haft/har med invandrare o göra i överlag så det blir en chock för dom o träffa en invandrare. Sen på natten kolla dom på efterlyst.. Haha

Fart missbrukare
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang