5651
Sök

Nybörjare, basare och slutsteg.

Knegare
719 Inlägg
17 oktober 2006
Trådstartare
Tjenare gottfolk!

Nu är de så här, jag vill ha hjälp med val av basare, baslåda och slutsteg.
Övriga högtalare är redan fixade och det låter BRA i bilen!

Nåja, bilen är en audi 100, 87a, alltså den gamla modellen (c3) där de e upphöjt i 'slutet av bagageutrymmet'.

Jag skulle vilja ha hjälp med val av basare och slutsteg. Har ca 2-3K att röra mig på och jag kan bygga lådan själv om det behövs. Skulle vlija ha länkar till allt jag behöver, hellst från samma sida. Behöver följande (om jag inte glömt något, säg gärna till i så fall):

Basare ( http://www.mds.se/?artnr=PKTFD12 har jag funderat på)
Slutsteg
Kablar

Om ni säger köp begagnat steg vill jag gärna ha tips på olika märken, watt och allt vad det då heter. Jag har praktisk taget ingen aning om något innom slutsteg.

Alla tips är välkommna.

William 2009-02-20

Svindåre
1 433 Inlägg
17 oktober 2006
va dhar du tänkt dej för prisklass på baspaketet?

They called us a Dead Generation, they told us that we wouldn't survive
They left us alone in the maelstrom, as you can see we're all clearly alive!

Feminism; Idelogin bottnar i att alla män är svin, och att kvinnor är lika bra som männen
Stairway to heaven or highway to hell? i´ll think i choose the highway!

Knegare
719 Inlägg
17 oktober 2006
Trådstartare
ca 2-3K tror jag att jag skrev.. smile

Glömde nästan, vill ha mycket tryck och dunk ur lådan smile

William 2009-02-20

782 Inlägg
17 oktober 2006
http://www.blocket.se/vi/9557384.htm?ca=14_s
tycker jag verkar rätt vettigt om din kupe inte är så tät så du behöver en bandpasslåda.
hade jag varit som du och inte hade någon direkt aning om vad som verkar vettigt så hade jag drat alla kablar och sen ringt till personer som både har slutsteg och baslåda att sälja så kan du ju testa sakerna i din bil och se om du är nöjd.

1 634 Inlägg
17 oktober 2006
vill du ha mycket tryck så är det begagnat för dom pengarna som gäller, annars, en billig hållbar bas och ett så fett steg som möjligt. Exempel på en billig hållbar bas är Kicker comp vr, dryga tusenlappen tror jag. Steg, ja du, Jag fick bra tryck via mitt Rockford Fosgate P3001, men jag tror inte den finns kvar, kostade ca 2500kr. Med denna kombinationen spelade jag 131db (iofs den gamla kicker cvr modellen), men någo vidare till sound quality var det inte.

Många verkar vara nöjda med Magnat the rock mono annars. Tänk bara på att Steget skall vara 2 ohms stabilt, och basen skall ha 2x4 ohms spolar. Eller så kör du 2-kanals steg som du bryggar med en bas på 1x4 ohms spole. Hur som helst, se till att du kan lasta steget i 2 ohm med just den basen, då får du ut ca dubbelt så mycket effekt ur steget.

mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

Knegare
719 Inlägg
17 oktober 2006
Trådstartare
Patrik tittade faktiskt på det där tidigare för någon dag sen men är det 'säkert' att köpa begagnat då man inte kan åka dit och titta på grejerna? Bor nämligen mitt i norrlands mörka skogar tongue

Andreas, okej.. Blev inte så jättemycke klokare på det där..tongue
Kanske kan köpa ett monosteg av en polare, dock kunde han inte stava till märket och det är inte B-kvalla, drev iaf en låda me 2st 12"are på 600W rätt fint.

William 2009-02-20

782 Inlägg
18 oktober 2006
slutsteg är nog ingen större fara att köpa begagnat men basar är nog säkrare att köpa nya om man inte kan kolla på grejorna.
hitta lite andra grejor som rockar nog ännu mer, 2st nya sånna här http://www.pixmania.com/se/se/321123/ar … t4-12.html och ett begagnat steg http://www.blocket.se/vi/9736007.htm?ca=14_s tror jag skulle rocka riktigt bra. har hört att det kan va lite problem med leveranstiden hos pixmania och att dom tar ut lite konstiga extra avgifter men det blir billigt ändå och bor man mitt i norrland så är man väl van vid lite leveranstider. har för mej att jbls gamla basar (det är en utgående modell som pixmania säljer) behöver en riktigt stor låda så sök på jbls hemsida för där borde det stå lite info.
vet inte hur det ser ut i din bil men du får nog räkna med lite jobb på bilen för att få in ljudet i kupen. sök på "sedan" eller "bmw" så förstår du nog vad jag menar.

Knegare
719 Inlägg
18 oktober 2006
Trådstartare
Okej.. Kommer att måsta vänta ett tag med ljudköpet då jag ska köpa bilen i veckan, sen tillkommer skatten (köper bilen av en polare för riktigt bra pris) och försäkring.
Någon som vet vad en helförsäkring på en audi 100 87a kostar på en 40årig gammal gubbe som har premie på en par år?smile

William 2009-02-20

Sök