Hefal skrev:
Hur fäster du lättast och bäst kabelskor på tjocka kablar samt hur skalar du dem utan att kapa några ledande trådar? Länk till eventuella verktyget vore uppskattat...
En stor och kraftig kabelskotång klämmer fast kabelskorna på ett bra sätt, exempelvis Biltema har en stor tång som flera (även jag) har använt med bra resultat. Det finns dock flera som säljer rejäla kabelskotänger, Skyllermarks har tänger som klämmer riktigt ordentligt.
Med en vanlig vass kniv, typ morakniv eller så, går det bra att skala kablarna utan att förstöra trådarna. Så tycker jag iaf.
Hefal skrev:
Kan vara ute o cykla nu men har ni ”förstärkt” eran jord? Vad jag menar är att en (+)kabel är dragen genom bilen till steget som vanligt. Och (-)kabeln går från steget till chassit. Och sen är chassit inte bara originaljordat utan en tjock kabel har dragits från (-) på batteriet direkt in i chassit? Om jag har förstått rätt så ska du också dra en kabel från (-) på generatorn direkt in i chassit? Hoppas ni förstår, jag är trött -.-
Man brukar byta ut den ordinarie minuskabeln mellan batteri och kaross till en grövre kabel, sedan ser man till att alla kontaktytor är helt plåtrena och att kabelskorna sitter ordentligt. Generatorn har i vissa fall en egen minuskabel från sitt eget hölje till motorblocket/karossen, i så fall kan även den kabeln bytas ut till grövre.
Man förstärker alltså helt enkelt upp bilens ordinarie strömförsörjning, som efter ett gäng år kan ha blivit dålig pga rost och ärg. Dessutom är bilens ordinarie kablar inte dimensionerade för en massa extra strömkrävande utrustning som tex kraftiga slutsteg, av den anledningen är det bra att sätta grövre kablar.
Hefal skrev:
Känns inte som jag får ut nog med effekt till mitt steg, jag har inte mätt upp några voltstyrkor än. Men det står näst på schemat. Känns också som om ovanstående skulle kunna vara nått i mitt fall, då lamporna blinkar lätt vid högre volymer... om nu jag inte har misstagit mig ang "jordförstärkningen".
Dålig kontakt i batteriets jordkablar är en relativt vanlig orsak till att batteriet får dålig laddning och att bilens lampor blinkar när man spelar stereo, du är inne på rätt spår. Man ser först till att bilens ordinarie strömförsörjning fungerar korrekt genom att uppgradera ovanstående saker, om det inte hjälper så har man på så sätt ändå förberett för en uppgradering av batteri och/eller generator.
Ifall man inte hade fixat till alla dessa kablar och kontaktytor så skulle det heller inte hjälpa speciellt mycket att uppgradera batteriet eller generatorn.
Senast redigerat av Drönirettab (27 april 2010)