2999
Sök

Projekt: Billig busbil!!! (Behöver eran hjälp med bilval först)!!!

69 Inlägg
6 september 2006
bark_turbo skrev:
Andreas_alfta skrev:
Har en toyota corolla KE70 -81:a som vinter bil. roligaste vinterbilen som jag har haft iaf. lite dåligt med effekt bara. 1,3:a på ca 48hk. ca:1000kg

men våldar man lite så går de att ligga på som bara den smile

bakhjulsdriven, väldigt lätt hanterlig och att de finns mycket utrymme under huven om man nu skulle vilja byta till en annan motor.

Tidigare modell KE20 är lika rolig den med smile

Detta låter intressant!!!! Får ta och kolla upp detta smile

Finns Några i finland som har slängt i corolla GTI motorn ( turbo konverterad) , bmw låda och 240 axel i dom. har sett några på film och dom rör på sig ganska bra smile

Har oxå för mig att de är några här i sverige som slängde i en bmw motor, låda och 240 axel i en sån. körde på strippen med den och fick bra tider.

VW Caddy mk1

Miata-förare
130 Inlägg
6 september 2006
Toyota Starlet 78-84 måste jag slå ett slag för då. Bakhjulsdriven med en vikt på ca 800kg original, förhållandevis gott om utrymme underhuven, i princip gratis skatt/försäkring och det finns tonvis av "performance-delar" till den (särskilt i finland) eftersom den är så vanlig i rally. Bara köpa en Grupp A-motor för 5000-10000kr så har du runt 100 pollar utan turbo. Eller släng i en helt annan motor beroende på hur mycket du orkar meka smile.
Senast redigerat av xtimmyx (6 september 2006)

10 287 Inlägg
6 september 2006
Under 1000 kg är "inga problem" om man byter allt glas till plast.

/Göran

bark_turbo skrev:
Hur mycket kan man få ner vikten i en 240 ?? // Marcus

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Power by S13
271 Inlägg
6 september 2006
Trådstartare
Tack för alla bra förslag.. det är roligt med mycket variation att röra sig på!!!

Som sakt åker till Grekland i kväll/natt i en vecka.. men efter det så får jag kolla upp alla förslagen nogrant!!!

Tack igen och hoppas att det kommer in lite flera förslag när jag komit hem tongue

/Marcus

Avstängd
257 Inlägg
9 september 2006
jag ska också bygga en liten busbil smile en opel ascona A -75 med volvo motor & låda, diffad manta bakaxel eller volvos diffade alu axel (till 240), fullbur, rallystolar + bälten,

motorn kommer att bli bakåt flyttad en bit för att få bättre viktfördelning mm mm... det är för mycket att skriva. ska göa en tråd om projektet sen

Garaget.org suger balle. Zatzy är de enda rätta

Scania, javisst.
237 Inlägg
9 september 2006
Andreas_alfta skrev:
Har en toyota corolla KE70 -81:a som vinter bil. roligaste vinterbilen som jag har haft iaf. lite dåligt med effekt bara. 1,3:a på ca 48hk. ca:1000kg

men våldar man lite så går de att ligga på som bara den smile

bakhjulsdriven, väldigt lätt hanterlig och att de finns mycket utrymme under huven om man nu skulle vilja byta till en annan motor.

Tidigare modell KE20 är lika rolig den med smile

KE20, vackraste bilen  man kan ha, har fina minnen :')

Scania, javisst.
237 Inlägg
9 september 2006
Sharky skrev:

/Göran

bark_turbo skrev:

i en 240? väger glas så mycket? jag menar min 240 väger 1750kg. Häftigt smile

2 924 Inlägg
18 oktober 2006
Köp en sån Datsun som jag precis köpt som projekt om du kan hitta nån ;-)

Köper du en  motorsvag äldre bil så tänk på att hela drivlinan får oftas utbytas om det blir mycket effekt och aggresiv körstil... många bakaxlar och växellådor är slitna och klena på äldre bilar med små motorer.

Blir mycket mekande och strul att hålla igång en 20-25 år gammal bil, var väl beredd på det ;-)
Senast redigerat av peegee (18 oktober 2006)

~ Life is short, have FUN! ~

2 924 Inlägg
18 oktober 2006
GranatMagnuS skrev:
Sharky skrev:

/Göran

bark_turbo skrev:

i en 240? väger glas så mycket? jag menar min 240 väger 1750kg. Häftigt smile

Jäklars! vad har du matat din 240 med?
Min 240 väger 1360kg...men banta 361kg kan va tufft oxå ;-)

~ Life is short, have FUN! ~

Sök