Köpråd plåtcab: Renault Mégane Cab eller Peugeot 307 Cab?

Mortalis VW-nörd?
2 maj 2010 · 4 332 Inlägg

TS kan ju kolla på YouTube om han kan hitta det gamla testet top gear körde på de.
Summan av vad de sa,  om dessa bilar, va att se var tunga, riktigt tunga, så räkna inte med sportbilsprestanda eller superförbrukning.
Och att de kändes byggda utan någon själ och bara som förbrukningsmaterial..modeaccessoar.
Deras ord alltså tongue
Gillar inte Renaults utseende jag iaf.

Epitaph
2 maj 2010 · 835 Inlägg

Rquired: så alla franska bilar är lika dåliga? Det är ju som att säga att alla tyska är dåliga för att vissa mercor rostar inom 30min man köpt den? Eller? Visst tidiga 307 hade säkert problem med vissa bilar vad vet jag? Men den övergripande åsikten runt om på internet av ägare & testförare verkar vara starkt positiv. Sen är en bil en bil, saker går sönder på allt ifrån lador till Koenigsegg. Så länge det inte är en trend är det ju inget man kan göra.

Som sagt, slutdiskuterat. Men jag tycker många ska ta reda på fakta först. Bilmarknaden är inte som den var på 70- 80-talet då alla rykten började om alla bilmärken.

Stephan735i
2 maj 2010 · 139 Inlägg

Jag skulle undvika Megane CC den läcker in vatten som inte Bilia klarar av att fixa. Fast problem med taket är det många av tillverkarna som har. Kika vad ägarna säger på automotorsport.se till dem olika modellerna.



Stephan

Rquired Allmänt envis
2 maj 2010 · 12 512 Inlägg

Stephan735i skrev:
Jag skulle undvika Megane CC den läcker in vatten som inte Bilia klarar av att fixa. Fast problem med taket är det många av tillverkarna som har. Kika vad ägarna säger på automotorsport.se till dem olika modellerna.



Stephan

Men även 307cc läcker in vatten! smile

Epitaph skrev:
Rquired: så alla franska bilar är lika dåliga? Det är ju som att säga att alla tyska är dåliga för att vissa mercor rostar inom 30min man köpt den? Eller? Visst tidiga 307 hade säkert problem med vissa bilar vad vet jag? Men den övergripande åsikten runt om på internet av ägare & testförare verkar vara starkt positiv. Sen är en bil en bil, saker går sönder på allt ifrån lador till Koenigsegg. Så länge det inte är en trend är det ju inget man kan göra.

Som sagt, slutdiskuterat. Men jag tycker många ska ta reda på fakta först. Bilmarknaden är inte som den var på 70- 80-talet då alla rykten började om alla bilmärken.

Och var någonstans skrev jag att alla franska bilar är lika dåliga, sluta hitta på egna tolkningar och läs var där står; Den ena källan var en undersökning av marknaden där bilmärket Peugeot (Inklusive 307cc) ingår, och det andra ett test om enbart 307cc.

Och det hade inte varit helt fel att få se några av dessa "bevis" på Peugeots förträfflighet som verkar ha övertygat dig.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Epitaph
2 maj 2010 · 835 Inlägg

Citat: "och att franska bilar inte hör till de bästa rent hållbaretsmässigt...." hittade jag på det? Nej.
Kan inte leta upp testerna nu, är på ajfånen men sök & kolla runt på forum det har jag gjort. Ska jag investera 200k på en bil vill jag veta va det är. Och jag är inte lättlurad. Jag har läst & provkört, frågat ut ägare, klämt & ryckt i allt. Jämfört andrahandvärden, kolla servicejostnader mm mm.

Vad har du gjort?

jorgen72
2 maj 2010 ·

Epitaph skrev:
Citat: "och att franska bilar inte hör till de bästa rent hållbaretsmässigt...." hittade jag på det? Nej.
Kan inte leta upp testerna nu, är på ajfånen men sök & kolla runt på forum det har jag gjort. Ska jag investera 200k på en bil vill jag veta va det är. Och jag är inte lättlurad. Jag har läst & provkört, frågat ut ägare, klämt & ryckt i allt. Jämfört andrahandvärden, kolla servicejostnader mm mm.

Vad har du gjort?

Det är ju sant franska bilar hör inte till de bästa hållbarhetsmässigt utan till dom sämre

Epitaph
2 maj 2010 · 835 Inlägg

jorgen72 skrev:

Epitaph skrev:
Citat: "och att franska bilar inte hör till de bästa rent hållbaretsmässigt...." hittade jag på det? Nej.
Kan inte leta upp testerna nu, är på ajfånen men sök & kolla runt på forum det har jag gjort. Ska jag investera 200k på en bil vill jag veta va det är. Och jag är inte lättlurad. Jag har läst & provkört, frågat ut ägare, klämt & ryckt i allt. Jämfört andrahandvärden, kolla servicejostnader mm mm.

Vad har du gjort?

Det är ju sant franska bilar hör inte till de bästa hållbarhetsmässigt utan till dom sämre

Alla? Fortfarande? Inte vissa modeller vissa år av vissa tillverkare? Utan alla rakt igenom?

Rquired Allmänt envis
2 maj 2010 · 12 512 Inlägg

Epitaph skrev:

jorgen72 skrev:

Epitaph skrev:
Citat: "och att franska bilar inte hör till de bästa rent hållbaretsmässigt...." hittade jag på det? Nej.
Kan inte leta upp testerna nu, är på ajfånen men sök & kolla runt på forum det har jag gjort. Ska jag investera 200k på en bil vill jag veta va det är. Och jag är inte lättlurad. Jag har läst & provkört, frågat ut ägare, klämt & ryckt i allt. Jämfört andrahandvärden, kolla servicejostnader mm mm.

Vad har du gjort?

Det är ju sant franska bilar hör inte till de bästa hållbarhetsmässigt utan till dom sämre

Alla? Fortfarande? Inte vissa modeller vissa år av vissa tillverkare? Utan alla rakt igenom?

Ja faktiskt, både Citroen, Peugeot och Renault ligger under snittet när det gäller tillförlitlighet oavsett modeller och desto längre bak i tiden desto värre verkar det bli. Idag verkar de klara sig riktigt hyggligt från rost till exempel, bättre än fina Mercedes till exempel.

Men jag hittar inget exempel på en fransk bil som håller bättre än genomsnittsbilen i alla fall.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Rquired Allmänt envis
2 maj 2010 · 12 512 Inlägg

Epitaph skrev:

lodiseN skrev:

Epitaph skrev:

Åhnej! Objektiva lodisen nu igen wink "Alla bilar som inte jag kan något om är dåliga" smile
Tycker inte någon av dem är snygga heller men det har lite med saken att göra

Orkar jag med dig en gång till?lol

om DU orkar med MIG? Vem fick en varning förra gången? wink

Oavsett så skrev båda två så löjliga inlägg "förra gången" så att de gott och väl förtjänat var sin varning.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
IceEyes Varningar: För många..
2 maj 2010 · 2 552 Inlägg

Rquired skrev:

Epitaph skrev:

jorgen72 skrev:
Det är ju sant franska bilar hör inte till de bästa hållbarhetsmässigt utan till dom sämre

Alla? Fortfarande? Inte vissa modeller vissa år av vissa tillverkare? Utan alla rakt igenom?

Ja faktiskt, både Citroen, Peugeot och Renault ligger under snittet när det gäller tillförlitlighet oavsett modeller och desto längre bak i tiden desto värre verkar det bli. Idag verkar de klara sig riktigt hyggligt från rost till exempel, bättre än fina Mercedes till exempel.

Men jag hittar inget exempel på en fransk bil som håller bättre än genomsnittsbilen i alla fall.

Här har du ett exempel, Peugeot 308.

http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=13978

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Rquired Allmänt envis
2 maj 2010 · 12 512 Inlägg

IceEyes skrev:

Rquired skrev:

Epitaph skrev:

Alla? Fortfarande? Inte vissa modeller vissa år av vissa tillverkare? Utan alla rakt igenom?

Ja faktiskt, både Citroen, Peugeot och Renault ligger under snittet när det gäller tillförlitlighet oavsett modeller och desto längre bak i tiden desto värre verkar det bli. Idag verkar de klara sig riktigt hyggligt från rost till exempel, bättre än fina Mercedes till exempel.

Men jag hittar inget exempel på en fransk bil som håller bättre än genomsnittsbilen i alla fall.

Här har du ett exempel, Peugeot 308.

http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=13978

Det går att diskutera om den artikeln tyder på att de kommer bli bättre i framtiden eller att de är bättre, Peugeot 308 kom 2008 och har funnits i 1½år vilket kanske inte är tillräckligt för att avgöra hur de håller ihop. Men som det står i artikeln, 3008 känns som ett stort lyft jämfört med tidigare Peugeot när det gäller upplevd kvalité.

Kanske blir bättre i framtiden, men hävdar fortfarande att Peugeot/Franska bilar fram tills idag har varit sämre än genomsnittet. Vi får väl se om 3 år hur 308an klarat sig!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Hamilton
2 maj 2010 · 8 864 Inlägg

Inbördes chatt är inte tillåtet i forumet ta det via msn eller liknande och håll er till ämnet.

Fotograf på tierpidag.se
Mortalis VW-nörd?
3 maj 2010 · 4 332 Inlägg

Får man bara fråga TS vad som gjorde att han avskrev VW Eos om han nu är ute efter plåtcabb som man kan sitta fyra i, som är hyffsat billig och driftsäker? Förstår inte det faktiskt.
Exempel:
http://www.blocket.se/goteborg/Volkswag … 15&w=1
229 laxar...-08a.
Får du dessutom bra mkt trevligare motor

http://195.149.144.149/images/30/3043781409.jpg

Epitaph
3 maj 2010 · 835 Inlägg

170k & 230k är ju lite skillnad. Tittade själv på Eos men de är lite för dyra tycker jag.

Mortalis VW-nörd?
3 maj 2010 · 4 332 Inlägg

Går att få tag på eosar runt 170...om man kan tänka sig att ta tex 07or stället för 08or, och med mer än 2000 mil på sig..men men, du får ju ett bra andrahandsvärde på köpet tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang