3645
Sök

Laser- /radarvarnare - civilpolisbil?

250 Inlägg
5 maj 2010
Trådstartare
Reagerar en laservarnare på sådana civilpolisbilar, som har extra antenner på taket?

358 Inlägg
5 maj 2010
laservarnare ger endast ifrån sig ljud då det är någon laser i luften och reagerar därför varken på cevilpolisbilar eller vanliga polisbilar.. alltså, endast då de finns laser i luften.

radarvarnare ger ifrån sig signal då man närmar sig en position som finns med som en gps punkt.

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt!

250 Inlägg
5 maj 2010
Trådstartare
zzzoder skrev:
laservarnare ger endast ifrån sig ljud då det är någon laser i luften och reagerar därför varken på cevilpolisbilar eller vanliga polisbilar.. alltså, endast då de finns laser i luften.

radarvarnare ger ifrån sig signal då man närmar sig en position som finns med som en gps punkt.

Ok, tänkte att någon av de antennerna de har på taket kanske var till radar eller något, men tack för hjälpen!

250 Inlägg
6 maj 2010
Trådstartare
Har en fråga till: Den reagerar inte om polisen inte skjuter med den, va? Om man kör på en tom väg och polisen inte skjutit på nån inom varnarens räckvidd, så reagerar den inte va?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
6 maj 2010
zzzoder skrev:

Tror du misstolkat detta! Radarvarnare varnar för just radar, oftast sitter det även en laservarnare i samma maskin... Potatis blir mycket upprörda om du har en sån o blir stannad, räkna inte med att det blir något kaffe där inte!
Fartkameravarnare däremot jobbar mot GPS och är således lagliga i Sverige!

250 Inlägg
6 maj 2010
Trådstartare
bumpe skrev:
zzzoder skrev:

Tror du misstolkat detta! Radarvarnare varnar för just radar, oftast sitter det även en laservarnare i samma maskin... Potatis blir mycket upprörda om du har en sån o blir stannad, räkna inte med att det blir något kaffe där inte!

Ja, radar varnar för radar, laser för laser. Kameraskåpsvarnare har jag i GPS:en, så den funktionen behöver jag inte om polisen nu inte skulle mäta med radar.

Men vad jag förstått så mäter skåpen med radar, då borde radarfunktionen upptäcka skåpet väl? Och här gäller samma fråga som innan, reagerar den på skåpen även om ingen blivit fotad av skåpet? Det mäter ju farten hela tiden även om man inte kör för fort.

Återigen, upptäcker laserfunktionen i laser- /radarvarnaren en laserpistol även om polisen inte skjutit med den inom varnarens räckvidd? Sedan finns det väl en gräns för när de kan använda resultatet på lasern som bevis (200m?)? Isåfall, så borde det vara lugnt om de skjuter en vid 400, och man saktat ned till rätt hastighet innan denna gräns?
Senast redigerat av Erikkk (6 maj 2010)

358 Inlägg
6 maj 2010
bumpe skrev:
zzzoder skrev:

Jag tolkade radarvarnaren som fartkameravarnaren..

Jag har haft en cobra själv som reagerade på ALLT! gps har jag också en, men den är inte lika funktionell då den bara varnar för kameraskåpen..
Senast redigerat av zzzoder (6 maj 2010)

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt!

Trafikledare
563 Inlägg
6 maj 2010
En laservarnare varnar endast för en aktiv laser.
Den varnar om polisen mäter manuellt eller om ett kameraskåp mäter.
Glömmer man växla läge från landsväg till stad när man kör in i en stad så blir det ett jäkla liv lite titt som tätt.. Eftersom den reagerar på all aktiv laser..

MEN det är inte lagligt med en dylik anordning i Sverige, och har man en får man dagsböter. Samt att du blir av med den då polisen beslagtar den för demolering.

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

250 Inlägg
6 maj 2010
Trådstartare
zzzoder skrev:
bumpe skrev:
zzzoder skrev:

Jag tolkade radarvarnaren som fartkameravarnaren..

Jag har haft en cobra själv som reagerade på ALLT! gps har jag också en, men den är inte lika funktionell då den bara varnar för kameraskåpen..

Ok, med allt inkluderar du inte civilpolisbilar då, va? Nu vet jag inte hur de mäter bilar, men borde väl inte vara så svårt att kunna mäta med radar/laser i fart om deras mätinstrument är kopplat till en gps?

Varför har du inte kvar den förresten? smile
Senast redigerat av Erikkk (6 maj 2010)

250 Inlägg
6 maj 2010
Trådstartare
Melin skrev:
En laservarnare varnar endast för en aktiv laser.
Den varnar om polisen mäter manuellt eller om ett kameraskåp mäter.
Glömmer man växla läge från landsväg till stad när man kör in i en stad så blir det ett jäkla liv lite titt som tätt.. Eftersom den reagerar på all aktiv laser..

MEN det är inte lagligt med en dylik anordning i Sverige, och har man en får man dagsböter. Samt att du blir av med den då polisen beslagtar den för demolering.

ok, har du nån koll på hur många dagsböter det blir?

Fd Bannad
657 Inlägg
7 maj 2010
Någon koll på laserstörare? tydligen blir det ett jävla liv på poliser om man bränner förbi dem, men om man lite snyggt "bygger in den" i bilen eller helt enkelt stoppar den i brallorna när dom stoppar en, får dom visitera en?

Märkesbög

Sök