4911
Sök

Räcker bilbatteriet för att driva 2 slutsteg?

8 Inlägg
7 maj 2010
Trådstartare
Hejsan. 

Jag har nu ett  DLS Ca 22 i 2x60Wrms  i bilen och driver ett kitsystem och jag har planer på att slinka in ett till steg för att driva en sketen bas.

Det andra steget är ett Mutant NW280SP som jag ska driva en lättdriven bas med.

Frågan är då om mitt batteri klarar av detta?  Kommer batteriet laddas ur snabbare än generatorn laddar det vid körning osv?..  Kommer jag få lampblinkningar och skit?

Kanske bör tilläggas att jag har ett Bilbatteri från biltema på  62 Ah & 600 CCA.  Ca 3 mån gammalt.

Tack för hjälpen på förhand.

181 Inlägg
7 maj 2010
Hej. ganska så vanlig fråga här. Men det hela beror på vad du har för batteri nu, storlek o skick.
Det samma gäller generatorn. Är den frisk?. Ska du inte stå o stila på parkering och ha MASSA watt i bilen så krävs inga kärnkraftverk. Billigaste o bästa sättet är att kolla och byta det som finns.. Är generatorn bra, så byt kablarna. Det gör underverk med färska, större kablar. O sen ett bra starkt batteri. Överdriv gärna med kablar så är systemet framtidssäkert och minimal med strömförlust. smile

Har du ett gammalt orginalbatteri är det inte alls dumt att byta detta till et bättre i din prisklass.. (bull, optima eller nåt)

Mvh Kenta

8 Inlägg
7 maj 2010
Trådstartare
Bilen är en 01:a och bilen har rullat runt 19k så generatorn lär vara hyfsat frisk! 

Batteriet är som jag nämnde ett Biltemabatteri på 62Ah och 600CCA  och är inte alls gammalt.

Tycker det borde klara 2 lite mindre kraftiga steg? smile

Sen angående Generatorn så är jag inte så bra på bilar så vet inte om jag vågar mig in på att byta kablaget där!

181 Inlägg
7 maj 2010
Hmm det är inte såå himla svårt. Bara att följa kablar o byta ut. big_smile Om det inte är nån svår sak, så sitter ju det med kabelskor o sådant.
Ska du inte ha massa watt så kan det klara sig, tror jag. Har haft biltema batteri ett tag, o fungerade hyfsat. Men uselt på vinter/kalla temp smile
Ska jag vara ärlig så tror jag inte du märker nåt vid normalt dunkade o du kör bilen. Men som sagt färska kablar hade gjort det säkrare. Och skulle du märka nåt lite, så finns där ju kondensator att koppla in till bas-steget. Brukar hjälpa.
Men om du blir beroende av ljudet(risken är stor hehe) så är det ett hett tips att fixa minst kablarna. Batteriet låter jag vara osagt. smile
Och är ju ganska billigt att göra med.. är ju inte metervis med kabel som krävs..

Mvh Kent

1 435 Inlägg
7 maj 2010
Det bör fungera kanonfint, dina steg förbrukar inga "större" mängder ström.

8 Inlägg
7 maj 2010
Trådstartare
DJchaoz skrev:
Hmm det är inte såå himla svårt. Bara att följa kablar o byta ut. big_smile Om det inte är nån svår sak, så sitter ju det med kabelskor o sådant.
Ska du inte ha massa watt så kan det klara sig, tror jag. Har haft biltema batteri ett tag, o fungerade hyfsat. Men uselt på vinter/kalla temp smile
Ska jag vara ärlig så tror jag inte du märker nåt vid normalt dunkade o du kör bilen. Men som sagt färska kablar hade gjort det säkrare. Och skulle du märka nåt lite, så finns där ju kondensator att koppla in till bas-steget. Brukar hjälpa.
Men om du blir beroende av ljudet(risken är stor hehe) så är det ett hett tips att fixa minst kablarna. Batteriet låter jag vara osagt. smile
Och är ju ganska billigt att göra med.. är ju inte metervis med kabel som krävs..

Mvh Kent

Okej, kanske är något man får hjälp av någon kunnig polare med till sommarn då kanske smile

Aplinabiturbo skrev:
Det bör fungera kanonfint, dina steg förbrukar inga "större" mängder ström.

okej, tack fungerar det inte bra så får jag väl helt enkelt börja byta ut saker utifrån de!
Blir ju inte mycket dunkande utan bilen igång ändå!

181 Inlägg
7 maj 2010
tror nog det går fint. Jag kan lugna dig med att jag jag har bara 1 batteri(än så länge) ett optima, sen har ju jag bytat alla kablar och sånt.. Har en hel del watt och har inga problem vid körning eller tomgång.

Så jag hoppas allt går bra och du blir nöjd med det fylligare ljudet. smile

Mvh Kenta

Sök