Pioneers tävlingsteg med GAS budget basar, Hjälp innan batteripolen åker på. [Bilder]

Hefal noob
8 maj 2010 · 112 Inlägg

Hej, jag har precis fått mitt nya slutsteg Pioneer PRSD2000SPL ( http://www.brl.se/default.aspx?mc=65&p=5959 ) och har nu inte råd med en låda i samma klass, så blir därav tvungen att köra steget med mina gamla GAS 10" alpha-basar som vardera ger ut (tror jag) 200w RMS och 400w max, alltså 800w tillsammans som max, right? Är det någon som känner till ohmstyrkorna på dem förresten?

Skulle vilja fråga hur det nu kommer gå att köra monstersteget i bilen med mina 21mm2 kablar och troliga 100A säkring? Och hur blir det med basarna, vill inte spränga dom hmm så jag undrar hur man ska hantera steg/volyminställningar? Ska jag hålla gainern nere och subsonicfiltret på för att inte spränga dem?

Undrar också över kortslutning osv... om all elektronik i bilen (inkl slutsteg, basar och ej original huvudenhet) är korrekt kopplad så ingen kortslutning finns, ska det då blixtra till när du lägger på kabel på batteriet igen?

Till sist skulle jag fråga angående min inkoppling av det här med två basar på ett monosteg, är det rätt att du ska stoppa in båda minuskablarna (från basarna) tillsammans i (-) på steget och likadant för plus?

Bilder för monteringen har ni nedan, ser korrekt ut i mina ögon... men är inte tillräckligt erfaren för att leka med 10 000kr steg smile

Tack på förhand!
Mvh Henke

http://img64.imageshack.us/img64/5882/img0160b.jpg
http://img249.imageshack.us/img249/4958/img0159wx.jpg
http://img153.imageshack.us/img153/9121/img0154d.jpg
http://img96.imageshack.us/img96/6231/img0153sr.jpg

Senast redigerat av Hefal (8 maj 2010)

-lärling :)
BJonsson
8 maj 2010 · 4 074 Inlägg

Kör bara! men va försiktig med gainen... De är enkel 4ohm på basarna va jag vet då blir de 2ohm.
ström å jord i klenaste laget men om du spelar me förstånd så ska de gå bra...

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
Hefal noob
8 maj 2010 · 112 Inlägg

Okej, fortfarande några oklarheter kvar i huvudinlägget dock tongue kan inte folk vara skrivgladare och kommentera mera! big_smile

Mvh Henke

Senast redigerat av Hefal (8 maj 2010)

-lärling :)
Drönirettab
8 maj 2010 · 21 761 Inlägg

Hefal skrev:
Hej, jag har precis fått mitt nya slutsteg Pioneer PRSD2000SPL ( http://www.brl.se/default.aspx?mc=65&p=5959 ) och har nu inte råd med en låda i samma klass, så blir därav tvungen att köra steget med mina gamla GAS 10" alpha-basar som vardera ger ut (tror jag) 200w RMS och 400w max, alltså 800w tillsammans som max, right? Är det någon som känner till ohmstyrkorna på dem förresten?

Det borde vara 4 Ohm per bas, dvs 2 Ohm totalt när de parallellkopplas. Basen ger inte ut 200 WRMS, den tål 200 WRMS. Det är en viss skillnad. smile

Hefal skrev:
Skulle vilja fråga hur det nu kommer gå att köra monstersteget i bilen med mina 21mm2 kablar och troliga 100A säkring? Och hur blir det med basarna, vill inte spränga dom hmm så jag undrar hur man ska hantera steg/volyminställningar? Ska jag hålla gainern nere och subsonicfiltret på för att inte spränga dem?

Det där steget är ju kraftigare än det som du beskrev i en av dina tidigare trådar. PRSD2000SPL kan ge ut 1500 WRMS i 2 Ohm enligt manualen (står fel i BRL:s produktbeskrivning, de har angett maxwatt) och ifall steget körs fullt ut så kan det dra uppåt 135 A om man utgår ifrån den angivna strömförbrukningen vid 4 Ohm. Av den anledningen är din 21 mm2 kabel och 100 A säkring för klena.

Nu är det förstås troligen så att dessa basar inte alls klarar av att drivas med 1500 WRMS och därför kommer inte steget heller att dra så mycket ström (135 A) fastän basarna jobbar för fullt, på så sätt kan det fungera med 21 mm2 kabel.

MEN min åsikt är ändå att man åtminstone bör beräkna kabelarea och säkringsstorlek efter den högsta RMS-effekt som ett steg kan ge vid den aktuella impedansen (i ditt fall 2 Ohm), fast helst efter den högsta RMS-effekten som steget kan ge vid sin lägsta specade impedans.

Jag personligen skulle rekommendera minst 33-35 mm2 kabel och 140-150 A säkring eftersom steget har förmågan att dra så pass mycket ström vid 2 Ohms impedans. Om du byter upp dig till betydligt kraftigare basar framöver, då finns risken att strömförsörjningen till steget blir för klent med nuvarande 21 mm2 kabel och 100 A säkring.

Oavsett vilken kabelarea och säkring du har så bör du vara försiktig med gainen, som BJonson skriver, och använda subsonicfilter om lådan är basreflex.

Hefal skrev:
Undrar också över kortslutning osv... om all elektronik i bilen (inkl slutsteg, basar och ej original huvudenhet) är korrekt kopplad så ingen kortslutning finns, ska det då blixtra till när du lägger på kabel på batteriet igen?

Det ska inte blixtra en massa, men en liiten gnista kan ibland uppstå. Ifall man har en bildörr öppen eller kanske handskfacket, då kan det blixtra till eftersom kupebelysningen/handskfackslampan då tänds

Hefal skrev:
Till sist skulle jag fråga angående min inkoppling av det här med två basar på ett monosteg, är det rätt att du ska stoppa in båda minuskablarna (från basarna) tillsammans i (-) på steget och likadant för plus?

Ja, i ditt fall är det rätt eftersom impedansen borde bli 2 Ohm och det tål steget utan problem. smile

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
8 maj 2010 · 2 853 Inlägg

alltså. kan bara säga grattis till ett bra steg. sen en fördel nu tongue

bättre kraft, bättre kontroll. sen att basarna är "skit" hehe. spelar inte så stor roll. du kör på som vanligt. till de låter lite illa om basarna så sänker du lite. man märker ju när dem inte pallar med mer.

jag kör ju själv 2000wrms i 2ohm på min dls rw12 knappast några problem. har ett audison Lrx 1.2k spl.

du bör ju ha minst 35mm2 och 140 amp ANL säkring. men fördelaktigt med en 50mm2 och minst 200anls säkring. det är för att steget ska få sin ström.. sen att basen får mer power de är bara bra enligt mig. det sliter mindre på steget t.ex. de blir ju knappast 20% varm av att driva de basarna och spela lär det ju göra betydligt mkt bättre än med ett t.ex. 500wrms i 2ohm tongue som vore lagom för basarna.. hänger du med?

mer kraft ger bättre kontroll, osv. i mängder fördelar.

sälj lådan för 400 spänn. satsa på en skaplig 12" t.ex. från blekingbilradio.. finns flera bra i 1500kr klassen som tål mkt stryk. de kommer göra stor skillnad.

Helst 1ohm eller 2ohms då.. kolla upp talspolen/spolarna.

Senast redigerat av pattilatti2 (8 maj 2010)

Hefal noob
8 maj 2010 · 112 Inlägg

Grymt uppskattad hjälp. Jag har varit ute och provlyssnat, och allt spelar mycket högre nu. Prövade spela "Throw it up" relativt högt, och när konerna svajade som mest så slutade basarna plötsligt att spela, men inte helt... de viskade typ. Det luktade inget eller så och jag kan ha misstagit mig, det kanske var "basdrop" i låten just då. När jag stängde av tändningen och sedan höjde igen (inte lika högt) så gick det dock bra. Va tror ni att det kan ha varit?

Undrar också hur tjocka högtalarkablar jag bör använda.

Mvh Henke

-lärling :)
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
8 maj 2010 · 2 853 Inlägg

klarar dig på 2.5mm2 fast ja brukar använda 4mm2 t basar.. lika.

Senast redigerat av pattilatti2 (8 maj 2010)

Frissan
8 maj 2010 · 4 693 Inlägg

Vad jag vet så har Alpha basarna som sitter i den färdiga lådan singel 8 ohms spole och därmed är lådan kopplad i 4 ohm. Dom lösa elementen där emot har singel 4 ohms spole.

Sen är inte basarna skit, bara Pattilatti som är avis tongue

Booyakasha!
evilaudio
8 maj 2010 · 16 195 Inlägg

Softis skrev:
Vad jag vet så har Alpha basarna som sitter i den färdiga lådan singel 8 ohms spole och därmed är lådan kopplad i 4 ohm. Dom lösa elementen där emot har singel 4 ohms spole.

Sen är inte basarna skit, bara Pattilatti som är avis tongue

fel!!   alla alpha basar har 4ohm spolar.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Frissan
8 maj 2010 · 4 693 Inlägg

evilaudio skrev:

Softis skrev:
Vad jag vet så har Alpha basarna som sitter i den färdiga lådan singel 8 ohms spole och därmed är lådan kopplad i 4 ohm. Dom lösa elementen där emot har singel 4 ohms spole.

Sen är inte basarna skit, bara Pattilatti som är avis tongue

fel!!   alla alpha basar har 4ohm spolar.

Du som har sagt att dom har singel 8 ohms spole sad Det var visserligen 12" du pratade om då, men borde gälla 10" också.

Booyakasha!
evilaudio
8 maj 2010 · 16 195 Inlägg

Softis skrev:

evilaudio skrev:

Softis skrev:
Vad jag vet så har Alpha basarna som sitter i den färdiga lådan singel 8 ohms spole och därmed är lådan kopplad i 4 ohm. Dom lösa elementen där emot har singel 4 ohms spole.

Sen är inte basarna skit, bara Pattilatti som är avis tongue

fel!!   alla alpha basar har 4ohm spolar.

Du som har sagt att dom har singel 8 ohms spole sad Det var visserligen 12" du pratade om då, men borde gälla 10" också.

har ja skrivit de nånstans så har ja skrivit fel.. alla har 4 ohm spole.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Frissan
8 maj 2010 · 4 693 Inlägg

Ja då har du skrivit fel, för att jag vet att du har gjort det. Men nu vet man det iaf, tur det innan man ger sig på något man inte borde tongue

Booyakasha!
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
8 maj 2010 · 2 853 Inlägg

haha. sluta nu softis tongue de är skit big_smile

ja de är 4ohms spole tongue ffs

FarmoR
11 maj 2010 · 149 Inlägg

Ta det lite lugnt med att spela för jävla högt. Med tanke på lite klena kablar. Iofs så borde steget gå i protect om spänningen droppar. Oavsett vilka basar du har så kan du fortarande kräma ut 2000w eller vad det var specat till, vilket gör att det ändå drar många ampere. Dock så kommer ju dina små basarna lukta bränt rätt snabbt osv.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang