Motorrenoverings fråga angående verktyg. Ascona B 1,9 S

Alclome
16 april 2010 · 37 Inlägg

Hejsan, håller på att renovera en 1.9S opel ascona motor från 1977.
Fast jag har fastnat när jag ska ta av kamkedjan verkar vara typ torks eller något liknande, någon som vet vad det ska vara för vektyg?



MvH Jonas

Moparboy440
17 april 2010 · 4 682 Inlägg

Kan du lägga upp en bild på hur det ser ut?

Schipperke-owner Hundägare,mc-åkare,fartgalning
17 april 2010 · 272 Inlägg

Heter det inte intolv eller nåt liknande ? Har såna men det är lite långt till Örebro ;-))

Schipperke rules !
VW_67
17 april 2010 · 446 Inlägg

om jag inte missminner mig så är det INX-skruvar wink

dawwe ...has left the building...
17 april 2010 · 4 474 Inlägg

XZN är väl det du söker (typ som torx men med fler "tänder"). När jag lyfte toppen på min 1.9S för en herrans massa år sedan så lossade jag bara kamdrevet o hängde sedan upp den med ett rep/snörre så kedjan förblev sträckt, givetvis med "grundinställd" motor. Ska man ta väck kedjan så måste man ju även bort me transmissionskåpan...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
HxCx
13 maj 2010 · 6 Inlägg

http://www.biltema.se/Verktyg/Handverkt … -41-delar/
kolla nere till vänster på bilden. köpte en billig sats på biltema för många år sedan med xzn, kanske fortfarande finns? det sitter även sån sorts toppbultar på vissa CIH motorer, och om jag inte minns fel så är det bättre hållfasthet på dessa (?) än på nyare motorer som hade insexbultar original


och man behöver inga snören eller dylikt för att hålla kamdrevet på plats om kedjan sitter kvar, det sitter en plåt under kamdrevet som håller allt på plats. när du sen lyft toppen så vilar kamdrevet på plåten.
sitter skruvad i framkant av toppen under drevet, kan vara svår att se uppifrån)
nu är det länge sedan jag rev en motor, men har för mig att hålet till styrstiftet i kammen ska peka nedåt för att få lägena i kammen rätt för att få ur toppbultarna. när du väl fått bort remhjulet på veven, notera hur krysskilen är placerad i veven (ska vara uppåt) innan du plockar bort bröstkåpan (hela paketet i aluminium fram på motorn) och glöm inte bort att denna kåpa inte lossar om du inte plockar bort vattenpumpen först (sitter en bult kvar innanför denna). får du inte ur fördelaren så har du glömt att ta bort soppapumpen. spännaren till kedjan sitter under den stora sexkantsbulten på sidan av bröstkåpan.

när motorn ska ihop igen ska styrstifthålet i kamdrevet peka nedåt och krysskilspåret på veven peka uppåt (mot varandra).

KOLLA FÖR SÄKERHETS SKULL hur styrstifthålet och krysskils-spåret i veven står INNAN du river motorn så att jag inte beskriver fel! (trött efter jobbet och kan svamla till saker och ting...)


*lade till lite extra-tips*

Opel Ascona B "Irmscher i240" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang