Någon som jobbar/(har jobbat) som Ordningsvakt eller Väktare?

Cupra_
13 maj 2010 ·

Vet inte hur det är där du bor men i sthlm har iaf securitas betalat utbildningen för flertalet som är behovsanställda.. Nu är ju rätt tid att söka dessutom då sommarrektryteringen strax avslutas.

Strongman
13 maj 2010 · 203 Inlägg

Lite bakis men skriver kort om min uppfattning som Väktare.

Som jag skrev tidigare är det ett rent skitjobb.
Ingångslönen för mig 2008 var på 97kr/tim 0-6mån, mellan 6-12mån var lönen på 105kr/tim och efter att jobbat på seccen i 12mån fick jag 120kr/tim.

Jag fick löfte om att bli heltidsanställd minst 4ggr under min tid, men det skedde aldrig.
Cheferna skiter totalt i sina anställda, iaf i Jönköping.

Jag körde 2st olika distrikt.
Industri och City.
Industrin kunde inte suga mer då det var tidspress som hette duga och man fick springa igenom sina ronder under de 12tim man jobbade på natten.

I city fick jag ta emot spott från alkisar och pundare, ibland drog de kniv och då la man benen på ryggen (testa själv att slå någon som är så hög att han inte känner smärta).
Väktare har INTE rätt att slänga ut någon person från butik etc, enbart OV som man fick kalla till plats när det behövdes. Givetvis sket varenda väktare i detta, även jag.

Sista låsningen innan lunch fuckade alltid upp sig på helger då pundare, alkisar, ungdomar etc vägrade lämna lokalen. Och börja slåss och hota folk är man inte direkt sugen på. Så var bara invänta OV som själv hade fullt upp eller ringa polisen (även dem hade fullt upp).
Så ibland fick man ha sin underbara rast på Tåg/Buss stationen bland alla fyllon.

Väktarbilarna är ett rent skämt, små och extremt obekväma Toyota. Innan hade vi Golf 5, men de kostade för mkt. Att en väktarbil är slö har jag inget problem med, men väger man över 80kg vill man inte sitta med väktarkläder och utrustning i en liten Yaris.

Cheferna drog alltid fula kommentarer om att "ställa upp för laget" när de ringde och behövde folk till EN dag någon helg (dvs sabba hela sin lediga helg med att jobba en natt på lördagen t ex).

Jag ställde alltid upp när de ringde då jag behövde pengarna, fick man något tack för man sket i maten som stod på spisen? Fick man tack för tvätten som inte blev tvättad? Nej.

Eller när man ställde upp att jobba med feber på själva Julafton för jag var enda personen som kunde köra ett visst distrikt? Inte ens ett tack där heller.

Och skötte man inte förbannade streckkodsläsare fick man minsann höra detta via Telefon 1-3timmar efter man slutat passet när man sov som bäst.

Väktare använder sig utav en streckkodsläsare för att dra in sig på ett objekt, på så vis kan cheferna och kunderna se när väktaren kom och gick. Finns även massa kontrollmärken man ska ta på ett objekt, antalet varierar.
Givetvis vet alla hur elektronikutrustning påverkas utav stötar när man går emot något, kyla och fukt.
Hände ganska ofta att man tappade befattningen över den förbannade risläsaren för den aldrig funkade, man var stressad och det spöregnade. Att man blev utskälld dagen innan för vissa märken inte togs hjälpte ju inte heller.

Numera jobbar jag Dagtid mellan 06.30-15.00 med 140kr/timmen.
ALDRIG mer natt eller helgjobb såvida jag inte själv väljer ett jobb jag verkligen älskar och får bra betalt.

Leo86
13 maj 2010 · 1 468 Inlägg

serdna skrev:

Leo86 skrev:
Detta låter som ett jobb som passar mig. Jag gillar ensamhet o bara åka runt o kolla läget o smyga omkring lite försktigt o står gärna vakt lite här o var om d behövs. men är det verkligen värt alla pengar för utbildningen o utrustningen?

Jo det blir ju lite pengar blir nog runt 15 000kr för utrustning och utbildning, om man får 130kr/h och jobbar 8 h per natt och betalar 33%skatt så tar det ju 22 nätter, om man jobbar 4 gånger i månaden  tar det ju 5 månader.

utrustning e inga problem. sånt har man kontakter som kan fixa billigt som sataan. men utbildningen.? ja menar. se som oss som har barn o allt. jobba hela natten o så komma hem o barnen leker o försöka sova? kanske lätt o braka in i väggen efter några månader? som ja själv. ja har 3 ungar  2 månadeer 2 o 4 år gammla. skulle bli tokig. även om d låter som ett drömmyrke tongue

hedley Saaboholic
14 maj 2010 · 3 129 Inlägg

Quadrablast skrev:
Till studier är det ett bra extraknäck, så länge man inte drar på sig massa anmälningar om övervåld o sån skit.

"Headly" Med ostraffad menas ej dömd för grövre brott, t.ex. misshandel, rån m.m. Har du t.ex. ett par fortkörningsböter så brukar de ha överséende med det. Det är dock länsstyrelsen i det län du kommer arbeta som godkänner respektiva nekar dig.

Okej, kanske värt att kolla upp då, är inte prickad för nå spec grovt som rån eller dylikt men är ju samtidigt värre än fortkörnings böter..

Får man ens söka om man har villkorligt? xD

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Strongman
14 maj 2010 · 203 Inlägg

hedley skrev:

Quadrablast skrev:
Till studier är det ett bra extraknäck, så länge man inte drar på sig massa anmälningar om övervåld o sån skit.

"Headly" Med ostraffad menas ej dömd för grövre brott, t.ex. misshandel, rån m.m. Har du t.ex. ett par fortkörningsböter så brukar de ha överséende med det. Det är dock länsstyrelsen i det län du kommer arbeta som godkänner respektiva nekar dig.

Okej, kanske värt att kolla upp då, är inte prickad för nå spec grovt som rån eller dylikt men är ju samtidigt värre än fortkörnings böter..

Får man ens söka om man har villkorligt? xD

Söka får du, men finns en chans i småland att du får jobbet om du har villkorligt.
2 av mina vänner blev nekade för de hade för mkt strul bakom sig med fortkörning etc.
Visserligen är det upp till var kommun och att bestämma.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang