1783
Sök

Köpråd, 6x9 till hathyllan

58 Inlägg
14 maj 2010
Trådstartare
Tjena!

Går i tankarna att skaffa nya högtalare till hatthyllan på min S40 - 96. Anledningen är att de Rockford Fosgate som sitter där nu är riktigt sunkiga och drivs på högnivå. Tanken är att skaffa ett par nya som jag kan driva med de två utgångar jag har kvar på mitt 4-kanaliga slutsteg(De andra två utgångarna driver en baslåda med 2 basar).

Hursomhelst, steget har en effekt på 4x225W, dvs 225W per kanal. Kan jag då skaffa ett par 6x9 som kan drivas av steget, eller ska dessa drivas av Huvudenheten?

Som ni märker är jag ganska novis på ljud och tar tacksamt emot tips på vad jag ska satsa på till hatthyllan, med slutstegsdrift eller ej. smile

Tacksam för svar!

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
14 maj 2010
Du får ju helt klart bättre ljud om du driver de via slutsteget.

Svenska Subaru Imprezaklubben...

58 Inlägg
14 maj 2010
Trådstartare
Ubbe83 skrev:
Du får ju helt klart bättre ljud om du driver de via slutsteget.

Då kommer följdfrågan, hur starka högtalare måste jag ha? De flesta jag hittar har en RMS effekt på runt 50-80W och Peak på runt 250W. Då mitt steg matar 225" per kanal borde det vara lugnt om jag köper ett par med en Peak som är över 225W?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 maj 2010
Varför inte ett bra framsystem som du driver med resterande kanaler? Du sitter ju fram så det naturliga är ju att ha ljudbilden där, högtalare bak är ju mest för att fylla ut och ge nåt ljud till dom där bak. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Sök