2825
Sök

Ventilspel på volvo topp. jättestort. NY fråga!

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
hej!

jag har beställt en ny kamaxel till min volvo...  jag köpte en omslipad kamaxel och ventilspelet skall vara 0.35 - 0.40. när jag satt ditt kamen så visa det sig vara mer än 2 mm och vissa ibland upp till 2.5 mm
finns det ventilbrickor att byta så att man får bort detta ventilspel?
finns det att köpa någonstans?
vad händer om man kör med detta stora ventilspel?
mvh David
Senast redigerat av Nagz (14 maj 2010)

4 001 Inlägg
10 maj 2010
du måste köpa lashcaps, det kan du köpa på t.ex folkraceshop.se eller där du köpt kammen.
kör du med det ventilspelet du har nu så får du dels inte någon nytta av en vassare kamprofil och dels så kommer något att gå sönder och motorn kommer låta värre än en gammal diesel

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

P o r s c h e
1 700 Inlägg
10 maj 2010
om motorn ens startar ^^

Men som sagt, lashcaps är det som gäller!

Det är som brickor man sätter på fjädern under tryckarna. En omslipad kam är normalt en A-kam som man sedan slipar ner lobdiametern på nån millimeter och slipar sen väldigt lite på nockarna. Därför måste man ha imellan något. De finns brickor att få tag i också men de finns bara i få storlekar och de är bara piratgrejer.

308 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
okej.
om ventilspelet blir ca 0.20 för mycket än vad det sak vara.
Är det någon fara att köra så?

1 562 Inlägg
11 maj 2010
lär nog ticka lite bara

4 001 Inlägg
11 maj 2010
Nagz skrev:
okej.

det är inte bra det heller, kammen är uträknad efter ett visst ventilspel och frångår man det så får man inte den karaktären på motorn som kammen är gjord för, köper man en kam och lägger tid/pengar på att byta så kan man lika gärna göra rätt eller låta bli öht.

den kommer inte bara att ticka lite utan kommer att låta som en diesel... fast du kanske vill ha det soundet?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

P o r s c h e
1 700 Inlägg
11 maj 2010
Nagz skrev:
okej.

Vid kontroll ska väl spelet vara 0.30-0.40 ( och man ska justera till 0.35-0.45 ) och jag tycker inte du ska vara för långt ifrån det. Och de är inte så svårt att fixa. Mät väldigt noga hur långt ifrån du ligger i spel, och sedan hänger du av kammen om du inte har spännverktyg att pressa ner ventilen med. sedan mäter du brickan och fixar en ny som är så mycket större som behövs.

308 Inlägg
14 maj 2010
Trådstartare
hej!

har köpt lachcaps nu och satt ditt dem. men på två ventiler är spelet för litet en ligger på o,15 och den andra ligger emot helt. får inte in ens 0.05 på den.
har kollat så det är är nå skit någon stans som kan göra så detta fel kommer men det jag undrar är det möjligt att köra endå eller måste det åtgärdas?

mvh david

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
15 maj 2010
Ligger nocken an tryckarna hela tiden så är det stor risk du bränner en ventil/flera ventiler.

Du får skaffa andra brickor så du kan justera spelet rätt.

Mvh
Senast redigerat av Equinox (15 maj 2010)

1 915 Inlägg
15 maj 2010
Det måste åtgärdas!
Du får mäta upp så alla ligger på 0,40

De som ligger fel får du byta ut brickorna på. Finns på tex volvo, kgtrimning osv

Nagz skrev:
hej!

har köpt lachcaps nu och satt ditt dem. men på två ventiler är spelet för litet en ligger på o,15 och den andra ligger emot helt. får inte in ens 0.05 på den.
har kollat så det är är nå skit någon stans som kan göra så detta fel kommer men det jag undrar är det möjligt att köra endå eller måste det åtgärdas?

mvh david

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

308 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
okej.
då skall jag fixa det. men om nån ventil har 0.20mm i spel. spelar det någon roll?
det skall vara 0.30 - 040
spelar dessa 0.10 mycket roll?
Senast redigerat av Nagz (15 maj 2010)

888 Inlägg
15 maj 2010
Varför inte bara göra som man ska?? är det 0.30-0.40 så är det så det ska va. Hade 0.20 gått bra så hade det ståt det.

854 Inlägg
15 maj 2010
Finns dom som kör med 0,05 i spel också utan problem. Men ventilerna får mindre kylning och slits mer. I en tävlingsmotor kanske inte livslängden är det viktigaste så då kör man med lågt spel för att ventilerna ska öppna lite mer. Jag har kört på 0,35 varje gång jag ställt in spelet. Ventilspelet är inte på liv och död, men det känns väl bra att göra allt ordentligt?

10 287 Inlägg
15 maj 2010
Precis. Faktum är att det mesta som är specat i en bilmotor utav tillverkaren är där av en bra anledning.

/Göran

Kmarcus skrev:
men det känns väl bra att göra allt ordentligt?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök