Basigare avgasljud

olof102
16 maj 2010 · 342 Inlägg

Hej,
som topic lyder så är jag ute efter lite basigare/mer mullrande avgasljud till min Saab 9-3 2002:a. Jag har dock ingen lust att gå och köpa ett helt 3" system eller liknande.

Så min fråga är: Vad finns det för billiga lösningar för att få bättre ljud? Kan jag köpa delar på Biltema och bygga efter katten?

Ös på med förslag! smile

nordstromj
16 maj 2010 · 1 772 Inlägg

Bygg rakt efter katten med nån sportdämpare, typ Simons.

Senast redigerat av NordstromJ (16 maj 2010)

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
olof102
16 maj 2010 · 342 Inlägg

Var kan jag inhandla det? Går det att gå från org till t.ex. 3" eller måste man ha nån adapteringsplatta där?

Notera att jag bara vill ha lite basigare ljud. Inte så att det mullrar på som fan! lol

Senast redigerat av olof102 (16 maj 2010)

Pendulum
16 maj 2010 · 1 298 Inlägg

Du köper en såkallad stegmuff som du sätter på efter katten. sen kan du bygga i 3" hela vägen om du vill. Se till att ordna ordentlig upphängning till röret. använd gummibussningar som det är original annars får du lätt störande huvudvärksframkallande vibrationer i bilen.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
nordstromj
16 maj 2010 · 1 772 Inlägg

olof102 skrev:
Var kan jag inhandla det? Går det att gå från org till t.ex. 3" eller måste man ha nån adapteringsplatta där?

Notera att jag bara vill ha lite basigare ljud. Inte så att det mullrar på som fan! lol

Biltema, och det finns stegmuffar så det går bra att gå från original till typ 3". Och det är nästan omöjligt att säga hur just din bil kommer låta, det är bara testa, men har du en dämpare borde det blir bra.

Jag har rakt 3" efter katten utan någon dämpare, där kan man jämföra ljudet med en motorbåt ungefär.. tongue

Senast redigerat av NordstromJ (16 maj 2010)

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
Pendulum
16 maj 2010 · 1 298 Inlägg

Vill du bara ha lite extra muller så ska du nog ha både mellandämpare och slutdämpare. På min har jag BSR 2.5" från katten och bak. Det satt på bilen när jag köpte den och det lät knappt mer än original. Men jag bytte bara ut den sista dämparen mot en mindre Simons från Mekonomen. Så nu låter lite mer basigt, precis så man hör skillnaden inifrån bilen.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Toem
16 maj 2010 · 68 Inlägg

3" är väl lite "overkill" om du inte ska trimma mer. 2,5" räcker bra om du bara vill ha annat ljud.. dra raka rör efter katten och sätt en ganska stor dämpare längst bak så tror jag att det blir kanon..

XeptiQ Whatever :)
16 maj 2010 · 1 652 Inlägg

Toem skrev:
3" är väl lite "overkill" om du inte ska trimma mer. 2,5" räcker bra om du bara vill ha annat ljud.. dra raka rör efter katten och sätt en ganska stor dämpare längst bak så tror jag att det blir kanon..

Hehe overkill med 3" ? jag har 3" från turbon och bak och en dämpare och lovar att mitt original system lät mer hehe big_smile
då hade jag 2½"

Senast redigerat av XeptiQ (16 maj 2010)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
olof102
16 maj 2010 · 342 Inlägg

Hm...2,5" låter som ett bra alternativ. Vad menas med "raka rör"? Rör utan någon dämpare?

Toem: Var köper jag denna "ganska stora dämpare"? Någon som har lust att länka till någon lämplig?
Ursäkta min okunnighet!

Pendulum
16 maj 2010 · 1 298 Inlägg

Denna stora ljuddämpare hittar du nog enklast på Mekonomen. Där säljer dem Simons-dämpare. Du hittar även deras universalsortiment här: http://www.simons.se/Katalog/Universal635.htm
Bläddra ner i listan där tills du kommer till dem svarta dämparna, finns även utan svart färg på. Slutdämparen på min 9-3 är 320mm lång, men jag har mellandämpare. Ska du köra utan mellandämp tycker jag du ska köra på en lite större ljuddämpare längst bak så att det inte brötar för mycket. Kanske dämparen med art. nummer U326340 som är 420mm?

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
olof102
16 maj 2010 · 342 Inlägg

Tack! Kommer det låta väldigt mycket utan mellandämpare om man bygger 2,5" från katten till den dämparen du nämnde?

Vill egentligen bara ha lite tyngre ljud, lite högre ljudnivå får man ju såklart på köpet så det är väll inget att diskutera...men huvudmålet är som sagt lite basigare ljud.

HansN83 x40
16 maj 2010 · 1 209 Inlägg

annars kan du göra så att du tar av sista burken och bygger om d till raka rör som du köper på biltema. duger d inte så e det bara att bygga om från katten och bak, med en dämpare eller två..

Volvo S40 turbo.
Volvo V70 2,5FT "R- Design" (2011)
olof102
16 maj 2010 · 342 Inlägg

mr_Hasse skrev:
annars kan du göra så att du tar av sista burken och bygger om d till raka rör som du köper på biltema. duger d inte så e det bara att bygga om från katten och bak, med en dämpare eller två..

Det måste väll vara det absolut billigaste alternativet, eller hur?

Hur mycket låter det? Blir det värsta vrålåket då? tongue

Pendulum
16 maj 2010 · 1 298 Inlägg

Det vet man aldrig. Jag vet bara hur min bil låter och jag har som sagt mellandämparen kvar plus 320mm-dämparen du kan hitta på länken jag gav. Min låter ganska mkt basigare än original men ganska långt ifrån t.ex. ett JT 3" system.
Såhär låter ett JT 3" med en dämpare.
http://www.garaget.org/video/sboqdsemcki9

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang