Byta jeepen mot Volvo V40 96a?

Rolle90
16 maj 2010 · 221 Inlägg

Hej

så här ligger det till, jag äger en Jeep cherokee som jag tänkt sälja (eller byta)
anledningen till att jag säljer den är att jag tycker att den dricker lite väll mycket, och skulle behöva en lite mer modern bil.

Hur som helst, jag har blivit erbjuden att byta en Volvo v40 mot jeepen,
v40n är från 1996 och har en 2.0L motor, gott ca 20 000mil.

här är min Jeep
http://www.blocket.se/kristianstad/Jeep … _8&w=0

Vad tror ni om detta?

eller kan ni rekommendera en annan bil som man kan köpa, som är bränslesnål?

Bjare
16 maj 2010 · 945 Inlägg

Rolle90 skrev:
Hej

så här ligger det till, jag äger en Jeep cherokee som jag tänkt sälja (eller byta)
anledningen till att jag säljer den är att jag tycker att den dricker lite väll mycket, och skulle behöva en lite mer modern bil.

Hur som helst, jag har blivit erbjuden att byta en Volvo v40 mot jeepen,
v40n är från 1996 och har en 2.0L motor, gott ca 20 000mil.

här är min Jeep
http://www.blocket.se/kristianstad/Jeep … _8&w=0

Vad tror ni om detta?

eller kan ni rekommendera en annan bil som man kan köpa, som är bränslesnål?

Givetvis förstår jag att du ljuger i din annons, men jag behöver nog säga det ändå.

Du skriver att din bil drar 0.9L/mil och behöver en som drar mindre.
Nu är du istället intresserad av en v40 som garanterat drar lika mycket.
Du kan till och med snitta volvon på 1liter milen.

Med andra ord, varför ska du Egentligen sälja nu när ditt argument brast? smile

Volkswagen Passat 1.8t "Höghus-edition" (2000)
skydark
16 maj 2010 · 375 Inlägg

Tänkte med på det där. Inte många bilar i den åsm. som drar mindre än din jeep.

Snacka gärna skit om min partner, men nämn inte ett ont ord om min bil!
HansN83 x40
16 maj 2010 · 1 209 Inlägg

en v40 som har 2.0 l motor kommer att dra ca 08-1L/mil...

Volvo S40 turbo.
Volvo V70 2,5FT "R- Design" (2011)
Mortalis VW-nörd?
16 maj 2010 · 4 332 Inlägg

Mm blåljug. Vad är lite i dina ögon??

Rolle90
16 maj 2010 · 221 Inlägg

ni får tro precis vad ni vill, jag har mätt jeepen på 09, inte som jag ljuger.
men ok, ifall volvon drar lika mycket, så kommer jag nog undvika den.

EDIT: Givetvis trycker man gasen i botten med jeepen, så blir det en virvel i tanken wink men kör man normalt så ligger den på 09.

Senast redigerat av Rolle90 (16 maj 2010)

Rquired Allmänt envis
16 maj 2010 · 12 512 Inlägg

Rolle90 skrev:
ni får tro precis vad ni vill, jag har mätt jeepen på 09, inte som jag ljuger.
men ok, ifall volvon drar lika mycket, så kommer jag nog undvika den.

EDIT: Givetvis trycker man gasen i botten med jeepen, så blir det en virvel i tanken wink men kör man normalt så ligger den på 09.

För att räta upp det hela, vad är normal körning för dig? För visst, en V40 drar kanske 0.8-1L/mil vid blandad körning men vid landsväg drar den förstås mindre.

Normal körning för dig, då du hävdar att din Jeep drar 0.9, är kanske mest landsvägskörning? I så fall är det kanske en rimligare siffra?

Oavsett, jag hade inte bytt din Jeep mot en x40. Det finns bättre bensinsnåla bilar, både från Volvo och från andra märken, för de pengarna. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Rolle90
16 maj 2010 · 221 Inlägg

Rquired skrev:

Rolle90 skrev:
ni får tro precis vad ni vill, jag har mätt jeepen på 09, inte som jag ljuger.
men ok, ifall volvon drar lika mycket, så kommer jag nog undvika den.

EDIT: Givetvis trycker man gasen i botten med jeepen, så blir det en virvel i tanken wink men kör man normalt så ligger den på 09.

För att räta upp det hela, vad är normal körning för dig? För visst, en V40 drar kanske 0.8-1L/mil vid blandad körning men vid landsväg drar den förstås mindre.

Normal körning för dig, då du hävdar att din Jeep drar 0.9, är kanske mest landsvägskörning? I så fall är det kanske en rimligare siffra?

Oavsett, jag hade inte bytt din Jeep mot en x40. Det finns bättre bensinsnåla bilar, både från Volvo och från andra märken, för de pengarna. smile

ok, jo jag kör mest landsväg så inne i stan drar den nog 1,1 +.

jag är för övrigt sugen på en BMW med 1,6 / 1,8L motor. Någon som vet ungeför va de drar blandad körning?
eller kanske en Audi a4 2.0 (95-97)

Rquired Allmänt envis
17 maj 2010 · 12 512 Inlägg

Rolle90 skrev:

Rquired skrev:

Rolle90 skrev:
ni får tro precis vad ni vill, jag har mätt jeepen på 09, inte som jag ljuger.
men ok, ifall volvon drar lika mycket, så kommer jag nog undvika den.

EDIT: Givetvis trycker man gasen i botten med jeepen, så blir det en virvel i tanken wink men kör man normalt så ligger den på 09.

För att räta upp det hela, vad är normal körning för dig? För visst, en V40 drar kanske 0.8-1L/mil vid blandad körning men vid landsväg drar den förstås mindre.

Normal körning för dig, då du hävdar att din Jeep drar 0.9, är kanske mest landsvägskörning? I så fall är det kanske en rimligare siffra?

Oavsett, jag hade inte bytt din Jeep mot en x40. Det finns bättre bensinsnåla bilar, både från Volvo och från andra märken, för de pengarna. smile

ok, jo jag kör mest landsväg så inne i stan drar den nog 1,1 +.

jag är för övrigt sugen på en BMW med 1,6 / 1,8L motor. Någon som vet ungeför va de drar blandad körning?
eller kanske en Audi a4 2.0 (95-97)

Skall du ha en Bmw med fyra cylindrar skall du ha en E36 med M43-motorn, det vill säga från och med 1995. Tidigare hade modellen M40-motorn, trevlig maskin som tyvärr var felkonstruerad och inte höll så bra.

En 4cyl E36 drar 0.73L/milen blandad körning enligt Bmw, och det är vad jag erfar högst realistiska siffror.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Rolle90
17 maj 2010 · 221 Inlägg

Rquired skrev:

Rolle90 skrev:

Rquired skrev:

För att räta upp det hela, vad är normal körning för dig? För visst, en V40 drar kanske 0.8-1L/mil vid blandad körning men vid landsväg drar den förstås mindre.

Normal körning för dig, då du hävdar att din Jeep drar 0.9, är kanske mest landsvägskörning? I så fall är det kanske en rimligare siffra?

Oavsett, jag hade inte bytt din Jeep mot en x40. Det finns bättre bensinsnåla bilar, både från Volvo och från andra märken, för de pengarna. smile

ok, jo jag kör mest landsväg så inne i stan drar den nog 1,1 +.

jag är för övrigt sugen på en BMW med 1,6 / 1,8L motor. Någon som vet ungeför va de drar blandad körning?
eller kanske en Audi a4 2.0 (95-97)

Skall du ha en Bmw med fyra cylindrar skall du ha en E36 med M43-motorn, det vill säga från och med 1995. Tidigare hade modellen M40-motorn, trevlig maskin som tyvärr var felkonstruerad och inte höll så bra.

En 4cyl E36 drar 0.73L/milen blandad körning enligt Bmw, och det är vad jag erfar högst realistiska siffror.

ok 0.73 är ju helt ok, ungefär va min Renault Megane drog.

Har blivit erbjuden en BMW 316 Compact -95 som gott 28 000.. sägs fungera bra, dock ska den bya spindelled.

Rquired Allmänt envis
17 maj 2010 · 12 512 Inlägg

Rolle90 skrev:

Rquired skrev:

Rolle90 skrev:

ok, jo jag kör mest landsväg så inne i stan drar den nog 1,1 +.

jag är för övrigt sugen på en BMW med 1,6 / 1,8L motor. Någon som vet ungeför va de drar blandad körning?
eller kanske en Audi a4 2.0 (95-97)

Skall du ha en Bmw med fyra cylindrar skall du ha en E36 med M43-motorn, det vill säga från och med 1995. Tidigare hade modellen M40-motorn, trevlig maskin som tyvärr var felkonstruerad och inte höll så bra.

En 4cyl E36 drar 0.73L/milen blandad körning enligt Bmw, och det är vad jag erfar högst realistiska siffror.

ok 0.73 är ju helt ok, ungefär va min Renault Megane drog.

Har blivit erbjuden en BMW 316 Compact -95 som gott 28 000.. sägs fungera bra, dock ska den bya spindelled.

Ok, 28.000mil är ingen lång sträcka för en modern(are) bil och definitivt inte för en Bmw. Som ett tillägg ovan skall sägas att Compact-modellen alltid har haft M43-motorn från start, och det är som sagt en slittålig maskin. Hade det varit en M40 och 28.000mil får man vara extra uppmärksam på skicket.

Det är ingen idé att skriva om vad du skall kolla på, utan läs istället Autopower.se´s begagnatguide för E36. Där hittar du alla svagheter modellen har.

Tänk också på att Compact har den nyare karossens rostskydd, det där med att det inte rostskyddades i framskärmarna gäller alltså sedan. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Rolle90
17 maj 2010 · 221 Inlägg

Rquired skrev:

Rolle90 skrev:

Rquired skrev:

Skall du ha en Bmw med fyra cylindrar skall du ha en E36 med M43-motorn, det vill säga från och med 1995. Tidigare hade modellen M40-motorn, trevlig maskin som tyvärr var felkonstruerad och inte höll så bra.

En 4cyl E36 drar 0.73L/milen blandad körning enligt Bmw, och det är vad jag erfar högst realistiska siffror.

ok 0.73 är ju helt ok, ungefär va min Renault Megane drog.

Har blivit erbjuden en BMW 316 Compact -95 som gott 28 000.. sägs fungera bra, dock ska den bya spindelled.

Ok, 28.000mil är ingen lång sträcka för en modern(are) bil och definitivt inte för en Bmw. Som ett tillägg ovan skall sägas att Compact-modellen alltid har haft M43-motorn från start, och det är som sagt en slittålig maskin. Hade det varit en M40 och 28.000mil får man vara extra uppmärksam på skicket.

Det är ingen idé att skriva om vad du skall kolla på, utan läs istället Autopower.se´s begagnatguide för E36. Där hittar du alla svagheter modellen har.

Tänk också på att Compact har den nyare karossens rostskydd, det där med att det inte rostskyddades i framskärmarna gäller alltså sedan. smile

fick mer info om BMWn nyligen.
Den var obesiktigad - vilket fick mig att tappa intresse, men han erbjöd sig att ta in den på verkstad å felet fixat å besiktigad om å sen byta.  -  känns nästan lite obehagligt generöst.

hur som helst, var rost på båda sidorna av bilen.. vilket inte är lika roligt, ska få bilder på den ikväll. hoppas bara att rosten är så farlig..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang