Hjälp med felsökning och multimeter köp (instrument volvo s40)

danne9108 Yrkeschaufför
17 maj 2010 · 165 Inlägg

Tjena!

det är så att ljuset i instrumenthuset samt ljuset till värmereglage etc har lagt av i bilen, så jag skulle gärna vilja fixa det då det är lite svårt att se på natten...

Jag antar att jag ska använda en multimeter och sedan leta fram vart spänningen bryts?  Jag har aldrig använt en sådan och ber om alla möjliga tips, specifika för s40 mottages gärna också! 

Sedan undrar jag om denna http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =146986113 duger till mitt ändamål, jag vill köpa en så billig som möjligt!!


bilen: s40 96a

mvh daniel

Drönirettab
17 maj 2010 · 21 761 Inlägg

Den multimetern duger bra enligt mig, du kan göra de vanligaste mätningarna vid felsökning i tex bilen. smile

När du ska söka vart spänningen bryts så ställer du in på likspänningsmätning och lämpligt mätområde är 20 V. Vilket mätområde som innebär likspänningsmätning ska finnas angivet i manualen.

Senast redigerat av Drönirettab (17 maj 2010)

danne9108 Yrkeschaufför
17 maj 2010 · 165 Inlägg

Det vart inte den men en liknande på mekonomen, då mekonomen finns där jag bor

http://img171.imageshack.us/img171/5386/snc00475.jpg

somsagt är jag helt ny, men när jag då ställt in den rätt, hur ska jag sätta pinnarna? Om jag testar lite hursom kan jag ha sönder något då? För jag tänkte sätt mig i bilen och testa mig fram lite...

Drönirettab
17 maj 2010 · 21 761 Inlägg

Om man har mätaren inställd på likspänningsmätning så brukar det inte vara stor risk att saker pajjar ifall man "petar här och där". Naturligtvis ska man undvika att sätta pinnen så att metallspetsen kommer åt flera kopplingspunkter samtidigt, då kan det bli kortslutning.

Det du är ute efter är att få reda på vart spänningen bryts, därför sätter du plusmätpinnen på olika ställen utefter "spänningskedjan" och ser vart den försvinner. Exempelvis kan du börja med att kolla vid säkringen, sedan vid själva reglaget till belysningen. Eventuella skarvar på vägen testas också. smile

Minusmätpinnen sätter du på en bra jordpunkt, ska finnas några ställen där jordkablar sitter fast. Den pinnen hålls kvar på samma ställe vid varje mätning, det är plusmätpinnen som flyttas.

danne9108 Yrkeschaufför
17 maj 2010 · 165 Inlägg

Tackar för hjälpen!!!  Problemet är nu löst och all belysning fungerar igen big_smile Sjukt skönt, nu kan man åka på natten utan att gissa hastighet osv tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang