bakgrund:
Detta projekt började i höstas med att jag behövde en extra bruksbil, och jag är ju allergisk mot "svennebananbilar" så jag inhandlade en -60 volvo duett besiktad och klar som jag åkte till huvudstaden och inhandlade och körde dom 20 milen hemåt utan problem, kanonbil tycker jag å billig att äga oxå, men flickvännen tyckte inte att vår son som föddes i mars skulle åka vare sig svensk kvalitetskombi i form av duetten eller vår andra bruksbil camaro -96:an så det blev till att inhandla en "riktig" familjebil oxå, en -91 oldsmobile custom cruiser tvålkopp med 305:a , så nu blev alla nöjda, Jag hade dock inga planer på att sälja volvon men nu började tankarna på att göra något busigt med den.....
Redan i höstas började jag lite smått att göra duetten lite åkvänligare, jag började med att pensla hela bilen invändigt med swedac DC-P 500 för att få bort vibrationer och skrammel, sen kletade jag motorrumsisoleringsplattor från biltema i större delen av coupén, innertaket kläddes med ett vitt långhårigt tyg för den rätta hotrodkänslan,
tanken va väl att det typ skulle stanna där men nu vill jag att det ska bli något vildare av gamle dutten, jag har alltid gillat ratrodstuket, jag tycker såna byggen är det fränaste som finns och det inbjuder till att vara kreativ och komma på egna lösningar, allt måste inte vara så "rätt" som andra rodstilar, så tanken är att behålla orginalkarossen men skippa front och köra skärmlöst, alltså lite av en svensk ford tudor rod, delivery rat,
kommande planer:
MOTOR:vad tycker ni? trimma b20:n som redan sitter där? köpa en 740 med förgasare och plocka hela drivlinan från(b230)? satsa på en b230 turbomotor viktigt är att jag vill kunna gömma så mkt slangar och sladdar som möjligt eftersom jag ska köra utan huv, jag kommer inte att använda nåt värmepaket, och batteriet kommer placeras i bak
FRONT: Ford 32 stukad(antagligen hempulad eller så köper jag en från kvarnberg products, friliggande lyktor 7"
vidare kommer bilen att höjas i bak och utrustas i min stil med en hel del elaka egna lösningar i form av döskallar knogjärn och annat i min smak
http://www.garaget.org/?car=204021&image=1917182