1637
Sök

Duett ratrod

27 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
bakgrund:
Detta projekt började i höstas med att jag behövde en extra bruksbil, och jag är ju allergisk mot "svennebananbilar" så jag inhandlade en -60 volvo duett besiktad och klar som jag åkte till huvudstaden och inhandlade och körde dom 20 milen hemåt utan problem, kanonbil tycker jag å billig att äga oxå, men flickvännen tyckte inte att vår son som föddes i mars skulle åka vare sig svensk kvalitetskombi i form av duetten eller vår andra bruksbil camaro -96:an så det blev till att inhandla en "riktig" familjebil oxå, en -91 oldsmobile custom cruiser tvålkopp med 305:a , så nu blev alla nöjda, Jag hade dock inga planer på att sälja volvon men nu började tankarna på att göra något busigt med den.....

Redan i höstas började jag lite smått att göra duetten lite åkvänligare, jag började med att pensla hela bilen invändigt med swedac DC-P 500 för att få bort vibrationer och skrammel, sen kletade jag motorrumsisoleringsplattor från biltema i större delen av coupén, innertaket kläddes med ett vitt långhårigt tyg för den rätta hotrodkänslan,

tanken va väl att det typ skulle stanna där men nu vill jag att det ska bli något vildare av gamle dutten, jag har alltid gillat ratrodstuket, jag tycker såna byggen är det fränaste som finns och det inbjuder till att vara kreativ och komma på egna lösningar, allt måste inte vara så "rätt" som andra rodstilar, så tanken är att behålla orginalkarossen men skippa front och köra skärmlöst, alltså lite av en svensk ford tudor rod, delivery rat,   

kommande planer:

MOTOR:vad tycker ni? trimma b20:n som redan sitter där? köpa en 740 med förgasare och plocka hela drivlinan från(b230)? satsa på en b230 turbomotor viktigt är att jag vill kunna gömma så mkt slangar och sladdar som möjligt eftersom jag ska köra utan huv,  jag kommer inte att använda nåt värmepaket, och batteriet kommer placeras i bak

FRONT: Ford 32 stukad(antagligen hempulad eller så köper jag en från kvarnberg products, friliggande lyktor 7"

vidare kommer bilen att höjas i bak och utrustas i min stil med en hel del elaka egna lösningar i form av döskallar knogjärn och annat i min smak

http://www.garaget.org/?car=204021&image=1917182

Greasemonkey
189 Inlägg
26 maj 2010
låter ju jäkligt fräckt, har aldrig sett nått sånt tidigare big_smile men var e bilderna? tongue

De Man Inte Har Under Huven Får Man Ha Under Högerfoten!

626 Inlägg
26 maj 2010
tufft! upp med bilder, massor med bilder! smile

för att bli gammal och vis, måste man vara ung och galen!

474 Inlägg
26 maj 2010
Låter riktigt fränt! om jag var du skulle jag helt klart köra med b20:in! Tror det skulle se fel ut om det satt en b230 eller liknande där.. smile

//Alex

27 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
bilder kommer, jag sitter med en lånad dator just nu eftersom jag väntar på en ny laddare till min macbook där jag har bilder

5 111 Inlägg
26 maj 2010
Ska följas!

Som motor, varför inte den mindre sidventilsåttan som satt i de snikigaste USA-Fordarna i slutet på 30-talet, och som sedan övertogs av Ford Vedette? Lite smidigare än storsidan men har fortfarande rätt utseende, borde gå att hitta billigare också... wink

En liten...HOST...avgasrenande luftpump mellan topparna sedan så kan det ju bli riktigt jäkla tokballt... wink

27 Inlägg
28 maj 2010
Trådstartare
Det där med sidventilare tände ett litet ljus hos mig! Tackar så mycket för tipset.  Det hade jag faktiskt inte tänkt på att dom har så lämplig effekt så att man t.om kan få den laglig med v8 dessutom är ju sidventilare riktigt coolt! original hotrod flathead power! Synd bara att sådana motorer inte växer på träd, men jag har en bekant som har några simcor står på gården har jag riktig tur så har han kanske en att sälja, annars får b20:n tjänstgöra så länge

Laddaren till min kära macbook är fortfarande på service , men bilder kommer så fort jag får tillbaka den

R1 driver!
5 128 Inlägg
28 maj 2010
Detta kan nog bli trevligt projekt! Och gillade den idén du blev tipsad om med "avgasrenande luftpumpen" till motor! Hade varit ballt! smile

27 Inlägg
28 maj 2010
Trådstartare
Jag besökte biltema idag för att bunkra lite förnödenheter, då råkade jag se att dom säljer mc lyktor som skulle se bra ut som strålkastare till duetten, bra pris oxå, jag nämnde detta till en kompis, men han påstod att det går inte eftersom ljusbilden blir fel om man använder mc lyktor på en bil, stämmer detta?

5 111 Inlägg
28 maj 2010
Är det en -60, så torde det gå.
Assymmetriskt halvljus krävs fr.o.m. 1966 om jag inte minns galet.

Sök