En -88a borde ha RP-motorn o den ÄR en sk "Freiläufer", dvs ventiler kolvar krockar inte om remmen går av. Senare motorer (1.6,1.8 och 2.0 från typ -92 och framåt) mosar i regel ventilerna vid kamremshaveri...
Att byta remmen på en VW 8V (oavsett om det är en "Freiläufer" eller inte) är busenkelt. Som det redan sagts så bort med "innerskärmen", och även stiften osv. Ställ in motorn i ÖD, du har en markering på plasten som sitter bakom kamdrevet (en pil har jag för mig...) samt motsvarand märke på själva drevet som är märkt med "OT". Fördelarens drev har inget märke utan här får man ta bort fördelarlocket o kolla så rotorn pekar mot sitt märke. Vevaxeln nollas INTE genom märket på remskivan, det märket är det dynamiska märket, dvs den man skjuter tändningen mot mit strob, o sitter således 6 grader före ÖD. Vevaxelns ÖD märke sitter på svänghjulet mellan motor/vlåda, finns en liten "gummiplupp" som man tar bort så ser man svänghjulet ovanifrån. ÖD märket är det där det sitter "en kula i mitten av ett U", du hajjar vad jag menar när du ser det. Sedan kränger du dit remmen, spänner lagom o kollar så att remmen sitter rätt efter ett att ha nött liiite på starten, kolla så remmen inte "vandrar". Sätt ihop bilen, låt motorn bli varm. Sedan skjuter du in tändningen med strob, antingen mot märket på remskivan eller mot ÖD märket mellan låda/motor men då måste man ha en lite mer avancerad strob där man kan ställa förtändningen i grader...På nyare motorer är tändningen inte justerbar, man kan bara grundställa sedan "finjusterar" motorelektroniken, bommar man grundinställningen på en sådan motor går den i "failsafe". Skulle du få remmen 1-2-3 kugg fel så går motorn ändå, knappt märkbart sämre om det bara är ett kugg. Hade själv tidigare en gammal Polo -82 där jag med vilje satte remmen "fel" för att få "andra kamtider", resultatet blev en mer varvillig motor som toppade ca 10km/h mer än med "original monterad rem". Hur RP svarar på "felmonterad rem" har jag ingen aning om, men det finns det säkert andra som gör

!
Edit: 19mm är det på vevaxelbulten om jag inte missminner mig helt. Vattenpumpen drivs ej av kamremmen.
Senast redigerat av dawwe (29 maj 2010)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure