4969
Sök

Byta Kamrem, Tips

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
28 maj 2010
Trådstartare
Tjena, Tänkte byta kamrem och det blir min första gång smile

Bilen är en golf 2a och alla tips + verktyg önskas smile
Hur ska det göras för att allt ska bli rätt från rivning till montering, Har googlat men inte hittat nå vettigt..

Alla har väl gjort det en första gång så ni förstår varför man frågar smile

Audis in Scandinavia Crew

473 Inlägg
28 maj 2010
om du har en 8v så händer oftats inget om den går av men man kan aldrig vara säker
börja med att palla upp bilen . tag bort  höger framhjul samt innerskärmen . lossa på spännskruven till kilremmen generator och styrservo m.m tag bort remen .
där efter tar du bort kåpan till kamremen , nu ska du ställa in ÖD på cylinder 1 det ska finnas ett märke på kamdrevet samt ett på godset.  du snurrar således runt motorn (medsols)genom att sätta en hylsa på vevaxeln 21 tror jag passar . om du tar ur stiften så blir det mkt lättare att dra runt motorn.
när du hittat läget på kammen så skall du även ha ett märke på vevaxelns remskiva  som stämmer med skåran som normalt sitter klockan tolv men leta upp den .
nu kan du ta väck remskivan skruva loss skruven med mutterknack .
där efter kan du märka upp alla hjul (vevaxel,kamrem och fördelaren så att du vet var du har rätt läge. ev kan du behöva ta bort motorfästet ( sätt då en garagedomkraft under motorn och skruva loss fästet
lossa sedan på spännaren och plocka bort remmen . om du har en vattenpump som dras av kamremen så ska du byta den också . för om den skär så har du bytt remmen i onödan .
därefter monterar du remmen igen genom att du börjar på vevaxel går bakvägen (motsols) ser till så den inte slakar och att du behåller alla lägen på hjulen . sätter dit spännaren och spänner upp remmen genom att du sätter i en insexnyckel i spänaren visaren ska då sitta i skåran dra åt fästskruven.
dra sedan runt allt två varv ( du drar runt med en tolvkantshylsa på veaxeln ) obs medsols .
om du efter dessa två varv har rätt läge på alla hjulen så har du nu fått remmen på plats annars får du göra om så att du hamnar rätt ( räcker att en kugge är fel så får du normalt inte igång den eller så går den dåligt . när att märkningar är rätt  kan du börja plocka tillbaka kilremmen -innerskärm- hjulet . starta sedan bilen .
det var mkt på en gång
men tror att detta skall hjälpa dig på vägen lycka till

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
28 maj 2010
Trådstartare
Tackar för att du tog din tid! smile

Audis in Scandinavia Crew

642 Inlägg
29 maj 2010
Ett annat hett tips är att du kan svänga förbi biltema och spendera 2 hundralappar på en Haynesbok, där står allt utförligt med bilder och exakt tillvägagångssätt.

...has left the building...
4 474 Inlägg
29 maj 2010
En -88a borde ha RP-motorn o den ÄR en sk "Freiläufer", dvs ventiler kolvar krockar inte om remmen går av. Senare motorer (1.6,1.8 och 2.0 från typ -92 och framåt) mosar i regel ventilerna vid kamremshaveri...
Att byta remmen på en VW 8V (oavsett om det är en "Freiläufer" eller inte) är busenkelt. Som det redan sagts så bort med "innerskärmen", och även stiften osv. Ställ in motorn i ÖD, du har en markering på plasten som sitter bakom kamdrevet (en pil har jag för mig...) samt motsvarand märke på själva drevet som är märkt med "OT". Fördelarens drev har inget märke utan här får man ta bort fördelarlocket o kolla så rotorn pekar mot sitt märke. Vevaxeln nollas INTE genom märket på remskivan, det märket är det dynamiska märket, dvs den man skjuter tändningen mot mit strob, o sitter således 6 grader före ÖD. Vevaxelns ÖD märke sitter på svänghjulet mellan motor/vlåda, finns en liten "gummiplupp" som man tar bort så ser man svänghjulet ovanifrån. ÖD märket är det där det sitter "en kula i mitten av ett U", du hajjar vad jag menar när du ser det. Sedan kränger du dit remmen, spänner lagom o kollar så att remmen sitter rätt efter ett att ha nött liiite på starten, kolla så remmen inte "vandrar". Sätt ihop bilen, låt motorn bli varm. Sedan skjuter du in tändningen med strob, antingen mot märket på remskivan eller mot ÖD märket mellan låda/motor men då måste man ha en lite mer avancerad strob där man kan ställa förtändningen i grader...På nyare motorer är tändningen inte justerbar, man kan bara grundställa sedan "finjusterar" motorelektroniken, bommar man grundinställningen på en sådan motor går den i "failsafe". Skulle du få remmen 1-2-3 kugg fel så går motorn ändå, knappt märkbart sämre om det bara är ett kugg. Hade själv tidigare en gammal Polo -82 där jag med vilje satte remmen "fel" för att få "andra kamtider", resultatet blev en mer varvillig motor som toppade ca 10km/h mer än med "original monterad rem". Hur RP svarar på "felmonterad rem" har jag ingen aning om, men det finns det säkert andra som gör smile!

Edit: 19mm är det på vevaxelbulten om jag inte missminner mig helt. Vattenpumpen drivs ej av kamremmen.
Senast redigerat av dawwe (29 maj 2010)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Sök