6237
Sök

Tips på billigt o bra bredband

herr
321 Inlägg
28 maj 2010
Trådstartare
Hej!
Har under en tid varit bortskämd med gratis bredband, tyvärr har tiden löpt ut och jag blir nu tvungen att skaffa eget.
Undrar nu om någon här har tips på billigt bredband, spelar ingen roll om det är ur väggen eller mobilt. Har inga större krav på hastighet, då jag mest läser aftonbladet, betalar räkningar och kollar fejan.

Som sagt, gärna billigt också wink

Tack på förhand,
Björn

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
28 maj 2010
Trådlöst eller via kabel?

Mobilt bredband är ju klart billigare. Oftast finns det ju dock gränser för hur mycket information som får skickas/tas emot innan dom drar ner hastigheten orimligt mycket, lägger på extra kostnader, eller stänger av uppkopplingen helt och hållet.

Ett mobilt bredband verkar kunna ligga på ca 150 - 200 kr/mån och ett "vanligt" verkar ligga på ca 250 - 300 kr/mån. Skillnaden är ju att datamängden är obegränsad (oftast) på ett "vanligt" bredband.

2 337 Inlägg
28 maj 2010
Jag kan rekommendera Telenors mobila bredband, obegränsad datamängd för antingen 149 eller 249 kr i månaden beroende på vilken hastighet du vill ha. Har haft Telenor ett antal år nu och det har överlag fungerat mycket bra.

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
28 maj 2010
Sarge skrev:
Jag kan rekommendera Telenors mobila bredband, obegränsad datamängd för antingen 149 eller 249 kr i månaden beroende på vilken hastighet du vill ha. Har haft Telenor ett antal år nu och det har överlag fungerat mycket bra.

Nackdelen/skillnaden mellan t.ex Telenor och Telias mobila bredband är ju att Telenor generellt sätt har sämre täckning än t.ex Telia. Även Tre har fått bra beröm för sin täckning. Dock har det Tre-abonnemanget som jag testat varit lite väl slött och slagit ifrån vid för mycket datortrafik.

bara för jag hamnar över dig ;D
846 Inlägg
28 maj 2010
Hexenhammer skrev:
Sarge skrev:

Nackdelen/skillnaden mellan t.ex Telenor och Telias mobila bredband är ju att Telenor generellt sätt har sämre täckning än t.ex Telia. Även Tre har fått bra beröm för sin täckning. Dock har det Tre-abonnemanget som jag testat varit lite väl slött och slagit ifrån vid för mycket datortrafik.

har mobil 3 bredband måste säga de helt värdelöst om man vill hålla på tanka ner saker lr streama .. annars funkar de dugligt men som sagt de slår ifrån ibland och kopplingen e inte alltid den bästa smile tipsar dig skaffa adsl eller något smile du kan få 8/24 mb/s för 250/300 sek

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
30 maj 2010
För att vara ärlig går det inte att svara på frågan med den knappa informationen.
Mobilt bredband finns alltid, men ingen garanti att det fungerar.
Telia påstår sig ha bra täckning, vilket de även har med hastigheter under 0.3Mbit - i övrigt är de sämst av de 4 stora då de tvingats köpa in sig på Tele2's nät.
Tele2 står för vad de är - det svarta fåret. Där är det verkligen att köpa grisen i säcken, har man tur fungerar det. Tele2 säger sig ha bäst 3G-täckning över landet, men vinner sällan oberoende tester.
3 vinner testerna i hastighet och täckning, och har gjort under lång tid.
Telenor bygger ut med 3 och har därmed väldigt likvärdig täckning och hastighet. Telenor har ingen datatrafikspärr.

Vad det gäller fasta bredband behöver man veta vad du har tillgång till för att kunna rekommendera något.
Med tillgång till ett ev. stadsnät genom fiber finns ofta erbjudanden för låga kostnader, samma sak om du har anslutning till kabeltv (t.ex. comhem), men om det behöver gå via telefonnätet brukar det bli dyrare.
Vissa kopplingsstationer kräver att man har en fast telefon, på de som inte kräver det brukar leverantörerna ta ut en extraavgift för att täcka hyran av telenätet, vilket gör att DSL (telefonnätet) brukar bli dyrare och dessutom långsammare.

Så det bästa är om du ringer de olika företagen om du vill ha fast bredband, och pratar med folk du känner och testar de mobila bredbanden om det är möjligt.
Tänk på att testa mobila bredband på den plats du tänkt ha datorn, det finns hundratals personer som blivit tokiga att det inte fungerat pga välbyggda hus, och ytterst få vill sitta på balkongen vinterhalvåret...

Sök