5073
Sök

Hur byter man vxl-knopp på en saab?

373 Inlägg
28 maj 2010
Trådstartare
Hej..

Ska byta ut min vxl-spak äger en 9/3-02!

Har köpt en momo knopp.. tack så länge!

''Hugin-Hachiko''

744 Inlägg
28 maj 2010
Har för mig att den sitter med splines, någon som kan bekräfta det kanske?

R1 driver!
5 128 Inlägg
28 maj 2010
Tror du får göra som beskrivs i denna tråd http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 8#p1959518

För det är väl en og9-3 du har?

373 Inlägg
28 maj 2010
Trådstartare
_DamnIt skrev:
Tror du får göra som beskrivs i denna tråd http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 8#p1959518

Yes!smile En 9/3 -02:asmile den äldre modellen..

Verkar bli till att ta till kapen (såga)stämmer detta??

Mvh

''Hugin-Hachiko''

R1 driver!
5 128 Inlägg
28 maj 2010
Journeyman2 skrev:
_DamnIt skrev:

Mvh

Våld är enda sättet tyvärr!

373 Inlägg
28 maj 2010
Trådstartare
_DamnIt skrev:
Journeyman2 skrev:
_DamnIt skrev:

Mvh

ok verkar så..

Så hur mycket törs man kapa då?

MVH

''Hugin-Hachiko''

R1 driver!
5 128 Inlägg
29 maj 2010
Journeyman2 skrev:
_DamnIt skrev:
Journeyman2 skrev:

Mvh

ok verkar så..

MVH

Du ska ju bara kapa till du märker att själva spaken är framme. Så, plasten och det skiten på kulan ska bort bara!

373 Inlägg
29 maj 2010
Trådstartare
_DamnIt skrev:
Journeyman2 skrev:
_DamnIt skrev:

ok verkar så..

MVH

Du ska ju bara kapa till du märker att själva spaken är framme. Så, plasten och det skiten på kulan ska bort bara!

Ok tackar!wink

Mvh

''Hugin-Hachiko''

373 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
Hallå igen...

kränkt av den gamla knoppen så nu är bara plasten framme hmm..

Men kapade visst lite mera plast där själva knoppen satt =/

Törs jag fortsätta ta bort plasten?Har ju backspärr på 9/3:an!

En plastring sitter ju orginal används att dra upp när man backar el tar ur nyckeln..

Tacksam för råd igen...Mvh /L

''Hugin-Hachiko''

R1 driver!
5 128 Inlägg
30 maj 2010
Vill du så kan du ju riva loss allt som har med backspärren att göra, annars får du skaffa en ny knopp med likadan backspärr bara

R1 driver!
5 128 Inlägg
30 maj 2010
Här är en beskrivning jag fick på hur man tar bort backspärren och det faktum att bilen måste ligga i backen för att ta ut nyckeln om du vill ha det.

backspärren för att slippa ta upp knoppen är bara en liten plast bit som sitter på växelspaken. de sitter ju ett plaströr över växelspaken den sitter på de röret! den är bara att ta bort! eller skära bort! backspärren för att slippa lägga i backen när du tar ut nyckeln är en platta som sitter under växelspaks stället! väldigt lätt att ta bort!
Senast redigerat av _DamnIt (30 maj 2010)

373 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
_DamnIt skrev:
Vill du så kan du ju riva loss allt som har med backspärren att göra, annars får du skaffa en ny knopp med likadan backspärr bara

Ok!Hm men som nu är fallet funderade jag om jag törs ta bort all plast?

Köpt ju en knopp som är till för backspärr ...

två funderingar:

själva staget som knoppen sitter på är ca 1.2 cm i dm och själva knoppens inre dm är ungefär lika (1.2 cm) om jag nu väljer att ta bort ALL plast som sitter där orginal passar knoppen BOLT ON efter lite filande tro!??

Finns inte så mycket gods att ta bort men..

''Hugin-Hachiko''

R1 driver!
5 128 Inlägg
30 maj 2010
Vad jag förstått så den plasten du pratar om, det är väl ett rör som går ner längs med spaken? Det är iaf backspärren isf

Om du har fler funderingar, dra iväg ett PM till danskozz, han hjälpte mig med min info
Senast redigerat av _DamnIt (30 maj 2010)

373 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
_DamnIt skrev:
Här är en beskrivning jag fick på hur man tar bort backspärren och det faktum att bilen måste ligga i backen för att ta ut nyckeln om du vill ha det.

backspärren för att slippa ta upp knoppen är bara en liten plast bit som sitter på växelspaken. de sitter ju ett plaströr över växelspaken den sitter på de röret! den är bara att ta bort! eller skära bort! backspärren för att slippa lägga i backen när du tar ut nyckeln är en platta som sitter under växelspaks stället! väldigt lätt att ta bort!

Så man behöver inte plastbiten att dra upp när man lägger i backen??*Jag funderar*Varför finns det en sådan tro?

''Hugin-Hachiko''

373 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
_DamnIt skrev:
Vad jag förstått så den plasten du pratar om, det är väl ett rör som går ner längs med spaken? Det är iaf backspärren isf

Om du har fler funderingar, dra iväg ett PM till danskozz, han hjälpte mig med min info

Jo..Ok tackar...wink

Mvh

''Hugin-Hachiko''

373 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
Tror jag vet hur jag ska göra ...

Tar bort all plast utom backspärr plasten som man drar uppåt!

Sedan hänger nog backspärren  med endå under momo knoppen(ungefär som det orginala)blir att fila så  bägge rören löper in i varandra.Vad tror ni?

Längtar ju att vxla big_smile

''Hugin-Hachiko''

R1 driver!
5 128 Inlägg
31 maj 2010
Journeyman2 skrev:
Tror jag vet hur jag ska göra ...

Tar bort all plast utom backspärr plasten som man drar uppåt!

Sedan hänger nog backspärren  med endå under momo knoppen(ungefär som det orginala)blir att fila så  bägge rören löper in i varandra.Vad tror ni?

Längtar ju att vxla big_smile

Låter ganska rimligt! Så kör på! smile Värsta som kan hända är att du får operera bort hela backspärren! wink

Sök