Problem med ABS-lampan.

A_Ahlen
16 maj 2010 · 5 Inlägg

Jag har det otroligt jobbiga problemet med min audi a4 1,8T sedan -97 att min ABS-lampa lyser så fort jag startat bilen och när jag kört ett par meter så piper det och "fel i bromssystemet" indikatorlampan börjar blinka. Har kollat alla säkringar och även letet efter några säkringar runtomkring batteriet som jag hört ska finnas på vissa modeller av audi, men har än sålänge inte lyckats. Jag har även kopplat ur batteriet och låtit den stå för att nollställa styrboxen och det har inte bidragit med nån lösning.
Jag letar nu desperat efter lösningar på internet i och med att besiktning närmar sig och skulle vara tacksam för tips och hjälp!!

Tack på förhand // alex

Slickk_dude
16 maj 2010 · 138 Inlägg

Kan det inte vara en abs sensor som strular

DJ_Philip
16 maj 2010 · 129 Inlägg

får du ut några felkoder, ABS givar fel ?,

bara att leta

mvh philip

A_Ahlen
16 maj 2010 · 5 Inlägg

Jo det tipset fick jag från audi återförsäljare här i västerås, men problemet är att hitta vilken av dem som är trasig, och jag har inte lyckats ta reda på hur man kan mäta upp själva sensorn :-/ men det värsta är att skulle det vara en sensor som är trasig så skulle det kosta ca 2300 att köpa en ny och då får jag montera en själv wink men det är ju värt det om det löser problemet annars blir det ju bara dyrt i längden istället.

A_Ahlen
16 maj 2010 · 5 Inlägg

DJ_Philip skrev:
får du ut några felkoder, ABS givar fel ?,

bara att leta

mvh philip

Har inte lämnat in den än pga att det kostar så jävligt att lämna in bilen så försöker lösa problemen själv så långt det går, men har man inget annat val till slut så wink

Slickk_dude
16 maj 2010 · 138 Inlägg

Hade en mitsubishi galant, abs lampan lös. Gjorde en fel sökning fick reda på att en sensor laggt av, minns inte exakt om det var vänster lr höger sida, fram var det iaf. Det var bara att byta köpa en ny för ca 1800kr styck smile

A_Ahlen
18 maj 2010 · 5 Inlägg

Slickk_dude skrev:
Hade en mitsubishi galant, abs lampan lös. Gjorde en fel sökning fick reda på att en sensor laggt av, minns inte exakt om det var vänster lr höger sida, fram var det iaf. Det var bara att byta köpa en ny för ca 1800kr styck smile

ja jag har fått det som tips tidigare och jag tror att det är det men måste felsöka med datorn så jag ser vilken det är som är fel. synd bara att en givare kostar 2400 typ ...

HeWeK89 Volvo Lastbilstekniker
21 maj 2010 · 51 Inlägg

Kan ju även vara typ att det är skit i abs kransen eller att en givare inte ligger tillräckligt nära kransen.

Men annars blir de till och mäta hjul efter hjul tills du hittar rätt om det inte finns någon felkod och gå på smile

Mvh Johan

Gizmojohan
21 maj 2010 · 3 295 Inlägg

ta en multimeter, ställ den på växelström, sätt "pinnarna" från multimetern till kontakten på givaren, snurra hjulet, ger den utslag på multimeter så är den i OK skick, ger den svag signal så kan det vara så givaren är har för stor luftspalt.

A_Ahlen
31 maj 2010 · 5 Inlägg

tack för all hjälp, har nu fått bekräftelse på det jag misstänkt hela tiden, att det är sensorn höger bak som är ur funktion. så det blir att meka dit en ny sådan  tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang