4231
Sök

Änvänder min cd spelare som förstärkare.. kommer basen sprängas om jag köper förstärkare ???

31 maj 2010
Trådstartare
Hej hej big_smile

har har en 12" 300W rms/1200W 4ohm.. sub bak i bilen.. som drivs av min cd spelare som är 4x 52W..

konstigt nog så spelar det (och dunkar) skit bra ! :S bara att det inte blir riktigt lika högt och kraftigt som med riktig förstärkare(men högt nog för mina öron big_smile.. men basen dunkar som fan iallafall.. 

min fråga är då: med så lättdreven bas.. eller va det nu är.. kommer jag spränga basen om jag köper förstärkare (350W rms monoblokk) tycker redan nu det låter lite konstigt från basen när jag spelar högt tongue som om den inte kan spela mer.. men är det at den inte får nog ström??

tack för svar big_smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
31 maj 2010
Som alltid så får man ju lyssna efter oljud, men dom du hör nu beror med största sannolikhet på att förstärkaren i huvudenheten är för klen så den skickar ut en dålig signal till basen. Så köp dig ett steg du så får du bättre ljud och minimerar risken för att förstöra basen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

31 maj 2010
Trådstartare
okej tongue takk takk big_smile

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
31 maj 2010
fra_volvo_til_golf skrev:
Hej hej big_smile

har har en 12" 300W rms/1200W 4ohm.. sub bak i bilen.. som drivs av min cd spelare som är 4x 52W..

konstigt nog så spelar det (och dunkar) skit bra ! :S bara att det inte blir riktigt lika högt och kraftigt som med riktig förstärkare(men högt nog för mina öron big_smile.. men basen dunkar som fan iallafall.. 

min fråga är då: med så lättdreven bas.. eller va det nu är.. kommer jag spränga basen om jag köper förstärkare (350W rms monoblokk) tycker redan nu det låter lite konstigt från basen när jag spelar högt tongue som om den inte kan spela mer.. men är det at den inte får nog ström??

tack för svar big_smile

driva något med ca 7wrms kan ju knappast "sägas" vara kraftigt, och att de spelar på "högt" i såfall har du öron som en en hök har syn big_smile

nej, ett steg kommer att få de att låta betydligt mkt bättre, samt skona din cd..

sen är de fördelaktigt att driva nå med mer power, då du slipper använda de fullt ut.. skonar även steget då..

31 maj 2010
Trådstartare
pattilatti2 skrev:
fra_volvo_til_golf skrev:
Hej hej big_smile

tack för svar big_smile

driva något med ca 7wrms kan ju knappast "sägas" vara kraftigt, och att de spelar på "högt" i såfall har du öron som en en hök har syn big_smile

nej, ett steg kommer att få de att låta betydligt mkt bättre, samt skona din cd..

sen är de fördelaktigt att driva nå med mer power, då du slipper använda de fullt ut.. skonar även steget då..

jaaa.. jag tycker också det er jävlig lustigt :S men min spelar nästan lika bra som en kompis anlegg.. och det kostade 30.000 kr :S å nu snakkar vi inte bara fjantig fjortissdunk utanför konsum tongue

ja.. min cd smälter säkert snart xD

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
31 maj 2010
hehe.. beror nog hur man vill se på saken.. smile bara för att de kostar 30k eller 10k betyder de ju inte nå..

mitt framsystem och steget kostar 20k typ..
basen och steget 15k
cd, kablar, dämp, 13k

och de är bara för SQ. skulle lika gärna kunna köra på 3x15" på de steget.. då de är på 4000wrms. driver en 12" på 350wrms med det. smile

men kör på ett steg till så kommer de nog bli bra smile

Sök