5248
Sök

Fråga ang. instrumenthögtalare VW Golf -91

5 Inlägg
29 maj 2010
Trådstartare
Hallo.

Jag köpte en 2 dörrars Golf -91 idag och skulle byta ut fronthögtalarna till mina 5,25" jag haft liggande ett par år.
Men jag märkte att dessa var alldeles för stora och nu undrar jag vad det är för tum på originalhögtalarna?
Det är alldeles för länge sen jag höll på med billjud för att kunna ögonmåtta storleken, och jag hade sökt via BRL's hemsida om den faktiskt fungerat efter ordning.

Sen tänkte jag även fråga var det bästa sättet är att dra kablarna till slutsteget utan att behöva demontera hela bilen, det sitter bara en tunn list innanför dörren och under den tror jag det blir svårt att dra en tjock strömkabel under den.

Hoppas jag inte missade någonting i anvisningarna eller någon klistrad tråd.

Tacksam för svar, trots mina rookiefrågor.

2 665 Inlägg
29 maj 2010
De högst upp på brädan är 3,5" har jag för mig.

Du lossar på den tunna listen lyfter lite på mattan o pular ner kabeln ca 10cm mot golvet. är du med??

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

5 Inlägg
29 maj 2010
Trådstartare
Är det så litet alltså? Är det möjligt att få in ett par 4"? För jag hittar relativt billiga 4" men 3,5" hade en prislapp som inte var tårta.

Aha! det är alltså listen som håller mattan på plats där? isåfall är det ju inga problem alls.

16 197 Inlägg
29 maj 2010
Kalashnikid skrev:
Är det så litet alltså? Är det möjligt att få in ett par 4"? För jag hittar relativt billiga 4" men 3,5" hade en prislapp som inte var tårta.

Aha! det är alltså listen som håller mattan på plats där? isåfall är det ju inga problem alls.

nej man får inte dit 4" utan att bygga om.. de sitter plåt ivägen..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

5 Inlägg
29 maj 2010
Trådstartare
Just nu vill jag bara slå mig själv oerhört hårt.
Jag märkte nyss att det inte alls var 5,25" jag försökte montera, utan mina äldre 4" av samma märke så jag förstår ju nu att det vore omöjligt att få in ett par 4".

Och om det skulle finnas en vänlig själ som kan länka mig ett par relativt billiga 3,5" att ersätta orignalhögtalarna med (eftersom jag självklart råkade misshandla den ena relativt hårt under demonteringstillfället, vilket gjorde att den inte längre går att använda) så skulle jag dansa en liten riverdance för den personen.

Das vas das das
179 Inlägg
30 maj 2010
http://www.ljudstudion.se/kicker-ds350- … c-148.aspx
dessa 3,5or kan jag rekommendera varmt ...

Some say, one of his legs get longer when he sees a pretty lady... and that I haven't done one of these for some time and I've forgetten to make up a second thing. All we know is, he's called the Stig.
--Richard Hammond [S12E6]

560 Inlägg
31 maj 2010
Dessa gillar jag själv stenhårt, varmt och trevligt ljud: Hertz ECX 87.3

Kalashnikid skrev:
Och om det skulle finnas en vänlig själ som kan länka mig ett par relativt billiga 3,5" att ersätta orignalhögtalarna med (eftersom jag självklart råkade misshandla den ena relativt hårt under demonteringstillfället, vilket gjorde att den inte längre går att använda) så skulle jag dansa en liten riverdance för den personen.

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

35 Inlägg
5 juni 2010
Det sitter 3,5" högtalare i original och det är inga som helst problem att sätta i 4" utan att bygga om. Det har jag gjort på båda mina golfar. Enda du behöver göra är att skära ut inredningen lite, med bladkniv eller liknande. Det tar en stund innan det blir bra men sen passar dom rakt på och inga som helst problem med att få på gallret heller:)

35 Inlägg
5 juni 2010
5,25orna kan du förresten sätta i dörrsidorna:) Ryck ut plasten för luckan, sätt dit en träskiva bakom med så bra passform som möjligt. Sedan är det bara lägga en svart textil över och sedan dra kablar, blev skitbra på min bil:D

Sök