Hjälp med macbook Aluminium.

Hassoni
1 juni 2010 · 92 Inlägg

Tjena!

Hoppas dett finns någon här inne som kan hjälpa mig med min macbook. Det är en 13" MB Aluminium, och det är så att en skiva har fastnat i läsaren. Har verkligen prövat ALLA metoder som jag hittat på nätet men utan resultat, förutom att den försöker spotta ut skivan men suger in den lika snabbt igen.

Vill helst inte öppna datan, hoppas någon vet vad jag ska göra?

Ska jag lämna in den så får man betala ett par tusenlappar för att byta hela skiten..

BTW skivan snurrar som vanligt men datan kan inte hitta den.. Är en helt vanlig DVD-film som man köper..

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
2 juni 2010 · 1 874 Inlägg

Enligt vad jag har läst så ska man kunna hålla ner musknappen under datorns uppstart och på så vis tvinga en utmatning av skivan. Det ska även funka att hålla ner eject-knappen vid uppstart av datorn. Testa det och se om det funkar.

Macbook Aluminium? Vad är det? Macbook? Powerbook? Macbook Pro?

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
2 juni 2010 · 1 874 Inlägg

Vet du vilket OSX som är installerat på datorn? Är det en Mac med PowerPC grund eller är det en Intel (nyare)?

Hassoni
2 juni 2010 · 92 Inlägg

Tjena.. Det är OS X 10.5.8.. Och det är en intel alltså så funkar inte open firmware som det gjorde på det lite äldre modellerna. Sen så har jag verkligen prövat allt som finns. Gått in på terminal och tryckt in drutil tray eject 1.. Och massa annat men den vägrar.

Skivan snurrar men datan hittar inte den och den vill inte komma ut, låter som om den vill men sugs in igen. Mycket obehagligt ljud som skär rakt in i hjärtat haha:P..

Och skillnaden mellan en vanlig macbook och mb AL, är typ bara att denna är gjord av aluminum(så klart) och lite bättre processor har jag för mig..

Senast redigerat av Hassoni (2 juni 2010)

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
3 juni 2010 · 1 874 Inlägg

Ok, visste inte att det fanns en sån... låter som Powerbooken.

Aja, det ska gå att använda både:
1. Musknappen nertryckt vid uppstart.
2. Eject-knappen nertryckt vid uppstart.

Är det så att den försöker att "ejecta" men inte lyckas så kan det ju faktiskt vara fel på läsaren också.

Hassoni
3 juni 2010 · 92 Inlägg

Dom här jävla elektroniska läsarna:P

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
3 juni 2010 · 1 874 Inlägg

Det funkar inte alltså?

Enligt vad jag har kunnat läsa mig till så ska det vara det enda "riktiga" alternativet på dom nyare Intel-maskinerna. Sen finns det folk som har lyckats med att hålla datorn snett i luften och utföra den tidigare nämnda manövern, med att köra in knivar, andra vassa föremål o.s.v. Men som sagt... det kan ju gå åt skogen också, och då är det inte så roligt kanske! :S

Hassoni
3 juni 2010 · 92 Inlägg

Jag har verkligen provat allt.. Och alla som har mac's vet hur mycket det kostar att lämna in dem på lagning(min garanti har gått ut).. Men om man öppnar datan kan peta ut skivan eller?

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
4 juni 2010 · 1 874 Inlägg

Det kan säkert gå, men jag skulle aldrig våga det själv, på min 25.000 kr Macbook Pro 17"... :S

Hassoni
5 juni 2010 · 92 Inlägg

Det e ju mer det, det handlar om:S

Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
5 juni 2010 · 1 781 Inlägg

Jag jobber med mac och som jag förstått det så matar inte läsaren ut din skiva. vad var det för skiva du stoppade in? det var väl inte en såndär mini skiva? låter annars som om det är utmatningsfunktionen som är kaputt.

lämna in till service verkstad eller öppna den själv men jag hade inte gjort det sistnämnda eftersom det kan orsaka mer skada än nytta. men vet du vad du gör och är säker på din sak.. sure go ahead

Team Insane Racing
Hassoni
5 juni 2010 · 92 Inlägg

Det är en helt vanlig dvd skiva inte någon bränd eller liknande, utan en helt vanlig film. Vad tror du man får betala för en sådan reparation?

Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
7 juni 2010 · 1 781 Inlägg

jag vet inte... men det kan jag kolla upp smile

Team Insane Racing
Hassoni
7 juni 2010 · 92 Inlägg

Okej, tack så mycket:). Hoppas inte det blir för mycket bara..

Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
7 juni 2010 · 1 781 Inlägg

Kollade upp nu på Inlife vad dom tar för att ta ut en CD skiva.

Polaren säger att det ligger ungefär en timmes jobb bakom och det är ca 1200kr.
Sen om det är fel på läsaren så skulle jag tippa på att den ligger på runt en 1000lapp

Team Insane Racing
Hassoni
7 juni 2010 · 92 Inlägg

Tack så mycket.. Sen får man ju inte glömma kostnaden för att sätta in läsaren också sad..

Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
7 juni 2010 · 1 781 Inlägg

för att ta ut själva skivan så ligger arbetskostnaden på ca 1200kr, jag tror man byter hela läsaren på ca 1 timme.

så räkna på drygt 2000 kr något sådant för ett byte av optisk läsare att ta ut den gamla

Team Insane Racing
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang