11197
Sök

Problem med slutsteg

3 Inlägg
10 juni 2010
Trådstartare
Hej.
Förra veckan köpte jag ett slutsteg GAS ALPHA X100.4 och ett par högtalare GAS ALPHA625X. Dessa har jag nu monterar i min Saab-93 men jag får inte riktigt GAS högtalarna (de enda högtalarna som är kopplade till slutsteget) att spela i samma nivå som de övriga originalhögtalarna som är kopplade via stereon, stereon är för övrigt en Alpine CDE-111RM. Jag har skruvat upp som det står i den medföljande instruktionen till slutsteget Level (Gain), vilken är på max. Men ändå spelar högtalarna ganska långt ifrån samma ljudnivå som originalhögtalarna, vilket är ganska störande. Jag undrar hur jag kan lösa detta problem och få alla högtalare att spela lika högt vid samma volym?

Jag mailade även brl angående detta, svaret blev att detta var ovanligt och ingen konkret förklaring.hmm

Hoppas att ni förstår mitt problem.

372 Inlägg
10 juni 2010
är högtalarna bryggkopplade över slutsteget eller använder du två kanaler till en bas?

Jag tycker det låter som att du har väldigt lättdriva högtalare som drivs på stereon, samt en stereo som skickar ut rätt låg volt genom lågnivån.

Ifall du har max på slutsteget så borde kunna ställa in fade lite på stereon för att få alla högtalare att spela lika.

3 Inlägg
10 juni 2010
Trådstartare
Två kanaler använder jag till två högtalare, dom andra två kanalerna står för tillfället lediga. Jag har provat ställa "fadern" på stereon, men det resulterar bara i att jag sänker ner högtalarna i fram inklusive mina högtalara som är kopplade via slutsteget (dessa sitter nämligen i fram). sad

2 035 Inlägg
10 juni 2010
brygga steget!
lågnivån på steget "tål" ju 8v så det är ju lite fel att maxa gainen.

Biljudsveteran sen 1984!

3 Inlägg
10 juni 2010
Trådstartare
Tacksam för svar.
Tanken är ju att dessa två högtalare ska sitta i varsin dörr, och bryggkopplar jag dessa i steget borde väll båda bli Mono? Eftersom steget är ett 4-kanals så blir ju bryggkopplingen såhär: Front( -Höger kopplat till +Vänster) och Rear( -Höger kopplat till +Vänster).

Eller går det att göra en liknande variant för att få stereo???:
-Höger(front) kopplat till +Höger(Rear) och -Vänster(Front) kopplat till +Vänster(Rear) ? Alltså en slags diagonalkoppling mellan parrallellerna?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
10 juni 2010
Man kan splitta upp signalerna med y-split så att du får vänster på kanal 1+2 och höger på 3+4 och på så sätt ändå få stereo fast du bryggar.

Dock tror jag inte att det är lösningen.

Kolla att högtalarna sitter tätt monterat så att det inte finns ngr springor osv runt högtalaren.
Den skall sitta stumt och tätt så att det inte läcker ut ngt ljud kring den. Det orsakar akustisk kortslutning och dödar mkt ljud.
Detta gäller ALLA högtalare oavsett prisklass.
Börja i den änden...

Sedan har Martinfyhr rätt i att dina originalhögtalare har högre känslighet än dina GAS-högtalare då effekten i originalsystem sällan är bättre än i eftermarknadsgrejer och för att kompensera så är de ruskigt känsliga.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök