Helt plötsligt när jag körde så började generatorlampan lysa och min voltmätare visar 0 självklart så stannar jag och kollar generatorn och remmar. Allt ser bra ut så jag kör vidare och hoppas att jag skulle komma hem.
Vilket jag gjorde har nu kört runt ca 20 mil och bilen fungerar som normalt förutom att hastighetmätarn och varvmätarn hoppar igång ca 1 minut efter start och vad jag fattat så skall en bil dö ganska fort om generatorn lägger av kan det va så att det är nått fel på varningslampan eller är det troligt att det är generatorn?
Den kabeln måste fixas. Jag gissar att det är den tunna kabeln på D+ som är dålig, inte ovanligt när bilen är gammal. Om den kabeln kommer åt jord så lyser batterilampan och generatorn slutar antagligen att ladda.
Den kabeln måste fixas. Jag gissar att det är den tunna kabeln på D+ som är dålig, inte ovanligt när bilen är gammal. Om den kabeln kommer åt jord så lyser batterilampan och generatorn slutar antagligen att ladda.
har inte tittat så noga på just vilken kabel det är men tror de är D+ iallafall så låter det skummt eftersom den uppenbarligen verkar ladda eftersom bilen bara rullar på... problemet är att de är lov så har inge tillgång till skolans verkstad och generator testmaskinen etc
Den kabeln måste fixas. Jag gissar att det är den tunna kabeln på D+ som är dålig, inte ovanligt när bilen är gammal. Om den kabeln kommer åt jord så lyser batterilampan och generatorn slutar antagligen att ladda.
har inte tittat så noga på just vilken kabel det är men tror de är D+ iallafall så låter det skummt eftersom den uppenbarligen verkar ladda eftersom bilen bara rullar på... problemet är att de är lov så har inge tillgång till skolans verkstad och generator testmaskinen etc
en generator laddar även om man tar bort D+, den används bara i början. sedan magnetiseras rotorn från D+dioderna.. vissa generatorer klarar även av att komma igång utan kabeln, eftersom rotorn i sig är svagt magnetisk, dock brukar man behöva varva till rätt rejält innan den kommer igång..
Den kabeln måste fixas. Jag gissar att det är den tunna kabeln på D+ som är dålig, inte ovanligt när bilen är gammal. Om den kabeln kommer åt jord så lyser batterilampan och generatorn slutar antagligen att ladda.
har inte tittat så noga på just vilken kabel det är men tror de är D+ iallafall så låter det skummt eftersom den uppenbarligen verkar ladda eftersom bilen bara rullar på... problemet är att de är lov så har inge tillgång till skolans verkstad och generator testmaskinen etc
en generator laddar även om man tar bort D+, den används bara i början. sedan magnetiseras rotorn från D+dioderna.. vissa generatorer klarar även av att komma igång utan kabeln, eftersom rotorn i sig är svagt magnetisk, dock brukar man behöva varva till rätt rejält innan den kommer igång..
fixa kabeln, säkrast så
det dära låter exakt som min bil allt är dött tills man varvar upp lite då hoppar alla mätare igång.
Imorn blir de till att fixa kabeln sen får vi se vad som händer
Själva lampan drar ur batteriet efter någon vecka, men i ditt fall misstänker jag att diodbryggan inuti generatorn har pajjat och då kan batteriet dras ur redan på ett dygn. Plocka loss ena batterikabeln direkt, gör sedan en "tjuvströmsmätning" med multimeter. Lämpligt mätområde är 10/20 A beroende på mätare.
Ett vanligt symptom på trasig diodbrygga är just att batterilampan lyser fastän bilen är helt avstängd.
Nu har lampan slutat lysa när bilen är avstängd MEN nu har det kommit värre problem...
Min hastighetsmätare och trippmätaren är trasiga( ingen soppamätare så förlitar mig på trippmätaren) och funka sporadiskt generatorlampan lyser fortfarande fast den laddar som den ska vad fan är felet?
lite mera skumma saker som händer är att varvmätarn visar för lite och att om jag drar i handbromsen så dör hela instrumentet utom generatorlampan och P lampan.
har mätt och felsökt överallt men hittar inget skrotar fan bilen snart orkar inte
Startar upp bilen och då lyser batterilampan. Voltmätarn visar att den laddar som den ska. Men sen så när jag drar lampreglaget max åt höger och sätter igång helljusen så dör bilen. Vad kan detta bero på?