fritszol skrev:
men vad e det för tekniska grejer man ska hålla koll på?
slutsteg på xxx Watt, zzz Ohm, yyy Ampere?
Högtalare med likadana värde? jag kan inget om sånt och därför undrar jag hur jag kan samla ihop ett bra system..
Det som är viktigt med slutsteg är inte vilken maxeffekt de klämmer ur sig utan vilken nominell effekt, rms, de klarar av. Och lika viktigt är det hur högt thd-värdet (total harmonic distortion) är (det ska vara så lågt som möjligt, allt under en procent är sjyst, mer än så är mindre bra) vid den nominella effekt. Så det du ska leta efter är ett steg med rätt antal kanaler som klarar av sisådär en 40 w rms vid mindre än 1% thd.
Alla lågprismärken som bara säljer skit brukar skriva ut antingen maxeffekt eller rms-.effekt vid en herrans massa procent thd, dvs det låter bara skit om du krämar på så mycket. Leta hellre efter ett seriöst märke med hyfsade siffror (det står 120 w rms på denver-steget, men mitt jbl-steg på bara 60w rms är ljusår bättre ändå. Allt handlar inte om papperseffekten).
Vanligast är högtalare på fyra ohms motstånd, så leta efter ett slutsteg som klarar av det (de flesta gör det).
Så länge båda paren högtalare klarar av slutstegets maxeffekt så spelar det inte så himla stor roll om de är lika starka eller sådär. Mina 6x9:or tar ungefär dubbla nominella effekten jämfört med kicker ks 5.2:orna, men jag kör dem på lika mycket effekt. Och det låter bra.
Så som sagt, leta efter begagnat och häng inte bara upp dig på papperseffekt. Leta efter kända märken som skriver ut nominell effekt och dess thd-värde när det gäller slutsteg, leta efter högtalare och bas av kända märken. Den här tråden ger ett hum om vad som är bra och dåligt:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 90&p=1Googla namn och märke på alla komponenter du hittar och kolla recensioner och tech-specs, allt för att bilda dig ett hum om vad som är bra och prisvärt.