1688
Sök

Lite -Denver CAP-4100- frågor

133 Inlägg
12 juni 2010
Trådstartare
Hey folks!

Jag har tagit körkort precis, och ska köpa bil snart. Då måste man ha bra ljud!
Jag har hittat ett billigt slutsteg (500:-): Denver CAP-4100.

Jag vill ha en stereo med 3.5mm ingång (typ denna) och sen kunna ha en vanlig mp3 spelare eller kanske tom en bärbar dator som ljudkälla med en sån sladd. Ganska enkelt skulle jag tro.

Men vad ska man ha för högtalare (tänkte ha 2 i var sin framdörr och 2 därbak, och kanske en baslåda i bagageutrymmet)? Och hur ska man koppla en basshögtalare till det? Och vad ska man välja då? jag saknar en sticky här på forumet där man kan se hur man ska beräkna eller på ett annat sätt kolla vilka grejer passar till mediabygget i bilen..

Mvh

Fritszol.

16 197 Inlägg
12 juni 2010
köp inte de steget.. de  e ren dynga..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

133 Inlägg
12 juni 2010
Trådstartare
vad ska man ta ist då? jag e bara en fattig student så wink haha, nämen vad skulle man kunna ta? som inte kostar hela världen?

Eller var kan man hitta BRA info om sånt?
Senast redigerat av fritszol (12 juni 2010)

31 Inlägg
13 juni 2010
Begagnat begagnat begagnat är det som gäller om du ska hitta bra grejer till vettiga priser. Jag har precis lyckats "samla ihop" ett acceptabelt ljudsystem efter ett par veckors idogt letande på blocket, tradera och ebay, och först nu kan jag presentera mitt set bestående av Rockford fosgate power 6x9:or, kicker ks 5.25 or (kithögtalare med delningsfilter), rockford fosgate power 12" baslåda, pioneer deh-1300r cd-spelare och ett sexkanals jbl gto 755.6 slutsteg. Allt detta för straxt över 4000 kr. Så visst kan man hitta bra grejer (det jag har köpt nu består exempelvis av några av de största namnen i branschen) till bra priser, men du får leta och hålla ögonen öppna och invänta rätt köpläge.

133 Inlägg
13 juni 2010
Trådstartare
men vad e det för tekniska grejer man ska hålla koll på?
slutsteg på xxx Watt, zzz Ohm, yyy Ampere?
Högtalare med likadana värde? jag kan inget om sånt och därför undrar jag hur jag kan samla ihop ett bra system..

16 197 Inlägg
13 juni 2010
hur mycke får de kosta?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

31 Inlägg
13 juni 2010
fritszol skrev:
men vad e det för tekniska grejer man ska hålla koll på?
slutsteg på xxx Watt, zzz Ohm, yyy Ampere?
Högtalare med likadana värde? jag kan inget om sånt och därför undrar jag hur jag kan samla ihop ett bra system..

Det som är viktigt med slutsteg är inte vilken maxeffekt de klämmer ur sig utan vilken nominell effekt, rms, de klarar av. Och lika viktigt är det hur högt thd-värdet (total harmonic distortion) är (det ska vara så lågt som möjligt, allt under en procent är sjyst, mer än så är mindre bra) vid den nominella effekt. Så det du ska leta efter är ett steg med rätt antal kanaler som klarar av sisådär en 40 w rms vid mindre än 1% thd.
Alla lågprismärken som bara säljer skit brukar skriva ut antingen maxeffekt eller rms-.effekt vid en herrans massa procent thd, dvs det låter bara skit om du krämar på så mycket. Leta hellre efter ett seriöst märke med hyfsade siffror (det står 120 w rms på denver-steget, men mitt jbl-steg på bara 60w rms är ljusår bättre ändå. Allt handlar inte om papperseffekten).

Vanligast är högtalare på fyra ohms motstånd, så leta efter ett slutsteg som klarar av det (de flesta gör det).

Så länge båda paren högtalare klarar av slutstegets maxeffekt så spelar det inte så himla stor roll om de är lika starka eller sådär. Mina 6x9:or tar ungefär dubbla nominella effekten jämfört med kicker ks 5.2:orna, men jag kör dem på lika mycket effekt. Och det låter bra.

Så som sagt, leta efter begagnat och häng inte bara upp dig på papperseffekt. Leta efter kända märken som skriver ut nominell effekt och dess thd-värde när det gäller slutsteg, leta efter högtalare och bas av kända märken. Den här tråden ger ett hum om vad som är bra och dåligt:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 90&p=1
Googla namn och märke på alla komponenter du hittar och kolla recensioner och tech-specs, allt för att bilda dig ett hum om vad som är bra och prisvärt.
Senast redigerat av Bushido (13 juni 2010)

133 Inlägg
14 juni 2010
Trådstartare
Okej tack så mycket! Jag har kollat runt mycket och ser att dom flesta säger att 'what you pay for is what you get', så det är antagligen sant wink jag trodde det va något sätt man kunde räkna på hur grejer passar ihop, men jag ska leta begagnat! Och bra märke ska det va wink

Tackar (lås?)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 juni 2010
Det enda man kan säga om att "räkna" är väl att uteffekten (Wrms) från ett steg bör vara högre än vad högtalarens tålighet (Wrms) är för att minimera risken för dålig signal ut. Självklart så bör det även vara märkesgrejer.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Sök