Diesel vridmoment

ZK
7 maj 2010 · 44 Inlägg

Diesel går ju ut på knackning där den självantänds när bränslet sprutas in vid kompressionsfasen. Eftersom den inte är så effektiv som med tändstift "dör" diesel motor efter cirka 4000 varv för den helt enkelt inte hinner trycka ner kolven.

Registret når ju någonstans vid 4000 varv och har därför sämre effekt, men den har mer vrid än en bensinare antagligen för att den har ett smalt register och styrdatan bäddar ut det på det smala registret så att det blir mycket.

Frågan är varför den får sämre acceleration även fast den har bra med vrid ? Varför ska man ta hjälp med överladdning ?

Marlboroman
7 maj 2010 · 8 234 Inlägg

ZK skrev:
Frågan är varför den får sämre acceleration även fast den har bra med vrid ? Varför ska man ta hjälp med överladdning ?

För att vridmomentet s.a.s är ointressant. Max acceleration har man vid effektmax (momentana effektmax om man ska vara riktigt noga) så mycket vridmoment spelar inte så stor roll om man inte kan varva. Överladdningen är ju till för att bredda registret.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Hedning Fd Bannad
8 maj 2010 · 657 Inlägg

ZK skrev:
Diesel går ju ut på knackning där den självantänds när bränslet sprutas in vid kompressionsfasen. Eftersom den inte är så effektiv som med tändstift "dör" diesel motor efter cirka 4000 varv för den helt enkelt inte hinner trycka ner kolven.

Registret når ju någonstans vid 4000 varv och har därför sämre effekt, men den har mer vrid än en bensinare antagligen för att den har ett smalt register och styrdatan bäddar ut det på det smala registret så att det blir mycket.

Frågan är varför den får sämre acceleration även fast den har bra med vrid ? Varför ska man ta hjälp med överladdning ?

Många dieslar är väll inte drevade för att ligga på maxeffekt? Växellådan (eller växelförhållandena) gör enormt mycket för accelerationen.

Marlboroman

För att vridmomentet s.a.s är ointressant.

Inte många som vågar påstå en sån sak, men det stämmer ju så grymt mycket.

Märkesbög
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
8 maj 2010 · 3 404 Inlägg

Hedning skrev:

ZK skrev:
För att vridmomentet s.a.s är ointressant.

Inte många som vågar påstå en sån sak, men det stämmer ju så grymt mycket.

Nu såhär efter en och annan och en till vill jag ändå påstå att hk inte är mycket värt utan Nm och Nm är inte mycket utan Hk, som sagt en och annan och en till men Hk visar hur fort motorn orkar vrida och Nm hur mycket den orkar vrida. Kombineras detta väl får du en motor som både är stark och vill varva fort under belastning.

Sen har ju såklart utväxlingar mycket med farten att göra men det är ett annat kapitel

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Marlboroman
8 maj 2010 · 8 234 Inlägg

Hedning skrev:

Marlboroman

För att vridmomentet s.a.s är ointressant.

Inte många som vågar påstå en sån sak, men det stämmer ju så grymt mycket.

Så länge man pratar ren acceleration så är det bara effektkurvan som är av intresse om man inte är så avancerad att man gör diagram över bilens (inte motorns!) dragkraft och tar fram växlingpunkter från det. Vridmomentet är ju ena variabeln när man räknar fram effekt, så visst påverkar det. Men mycket vridmoment är ingen garanti för bra acceleration.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
henke_99 Offroad Racing
8 maj 2010 · 3 122 Inlägg

ZK skrev:
Diesel går ju ut på knackning där den självantänds när bränslet sprutas in vid kompressionsfasen. Eftersom den inte är så effektiv som med tändstift "dör" diesel motor efter cirka 4000 varv för den helt enkelt inte hinner trycka ner kolven.

Anledningen till att en diesel inte klarar mer varv är för att insprutningssystemet inte klarar mer än så. Själva förbränningsproceduren i motorn klarar mer varv.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Moparboy440
9 maj 2010 · 4 682 Inlägg

henke_99 skrev:

ZK skrev:
Diesel går ju ut på knackning där den självantänds när bränslet sprutas in vid kompressionsfasen. Eftersom den inte är så effektiv som med tändstift "dör" diesel motor efter cirka 4000 varv för den helt enkelt inte hinner trycka ner kolven.

Anledningen till att en diesel inte klarar mer varv är för att insprutningssystemet inte klarar mer än så. Själva förbränningsproceduren i motorn klarar mer varv.

Precis, gammla dieselmercor med mynäpump går att dra upp till 7000rpm smile.

ZK
15 juni 2010 · 44 Inlägg

Varför har diesel då bra med vrid om det inte är så effektivt..

Hassoni
15 juni 2010 · 92 Inlägg

Hästarna avgör hur fort du kör in i något och vridet avgör hur långt du tar med dig det, hahah hittade detta någonstans för länge sen kanske är en bra förklaring:P?

ZK
15 juni 2010 · 44 Inlägg

TenZer skrev:

Hedning skrev:

ZK skrev:
För att vridmomentet s.a.s är ointressant.

Inte många som vågar påstå en sån sak, men det stämmer ju så grymt mycket.

Nu såhär efter en och annan och en till vill jag ändå påstå att hk inte är mycket värt utan Nm och Nm är inte mycket utan Hk, som sagt en och annan och en till men Hk visar hur fort motorn orkar vrida och Nm hur mycket den orkar vrida. Kombineras detta väl får du en motor som både är stark och vill varva fort under belastning.

Det låter bättre wink

Janneutanb
15 juni 2010 · 7 272 Inlägg

ZK skrev:

TenZer skrev:

Hedning skrev:
Inte många som vågar påstå en sån sak, men det stämmer ju så grymt mycket.

Nu såhär efter en och annan och en till vill jag ändå påstå att hk inte är mycket värt utan Nm och Nm är inte mycket utan Hk, som sagt en och annan och en till men Hk visar hur fort motorn orkar vrida och Nm hur mycket den orkar vrida. Kombineras detta väl får du en motor som både är stark och vill varva fort under belastning.

Det låter bättre wink

Varv och moment skapar effekt.
Effekten flyttar bilen.

Senast redigerat av Brains (15 juni 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang