Få bort vit "väglinjefärg"?

shuu Tönt men glad ändå
15 juni 2010 · 66 Inlägg

Jag upptäckte för någon dag sen att dörren var vitprickig och trodde först att det var sten som hade blästrat bort lacken men det visade sig att det var vit färg mest troligt från något vägarbete där jag har varit tvungen att korsa någon vit linje.

Frågan är bara hur får man bort detta? Har avfettat bilen med kallavfettning igår men det sitter som berget ändå. Något som har en lösning?

Tack i förhand!

Senast redigerat av shuu (15 juni 2010)

Dubs I got Dubs!
16 juni 2010 · 2 423 Inlägg

Du får testa thinner.

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
Boostrider Försöker iaf
16 juni 2010 · 1 998 Inlägg

"färgen" är en sorts sand som man värmer upp ganska mycket så att den smälter så de kan nog sitta en del ja.

Men testa något lösningsmedel som inte löser lacken.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
16 juni 2010 · 2 252 Inlägg

ev riktigt hård kallavfettning, gärna typ kallavfettning 100

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Grabber Dagdrömmare
16 juni 2010 · 2 836 Inlägg

Wikstromm skrev:
ev riktigt hård , gärna typ kallavfettning 100

O hur löser upp "sten" med kallavfettning???roll

Det är ju pulver som sprutas med tryck o värme så det blir hård som sten!

Testa först med tiner o liknande, se om det inte är nåt skit eller vanligt färg.

Om nu är det en sådant "färg" så blir det inte lätt.
Kan försöka med högtryck längst med plåten så att vatten tränger mellan plåten o "färgen" men risken finns att den tar färgen med sig när den lossnar.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
shuu Tönt men glad ändå
16 juni 2010 · 66 Inlägg

Jag är ganska säker på att det inte är någon vanlig färg tyvärr, försökte få bort en liten prick på någon få kvadrat mm. med tumnageln men det tog tid innan den släppte från lacken och då är där tusentals kvar :S

Vågar man testa med thinner? det löser inte upp klarlacken? och kallavfettning 100 var hittar man det?

sir_daniel www.kudoz.se
17 juni 2010 · 3 802 Inlägg

jag har jobbat med det och är det färg så går det bort med tinner, alt mekanisk bearbetning (polermaskin med grovt polermedel) är det massa (tjocka som är på övergångsställena, som är en "plastmassa") så är det enbart mekanisk bearbetning som gäller för att få bort det.

inget pulver som sprutas under tryck utan färg är färg (flytande, som i sin tur oftast sprutas på med en maskin med högtryckspump och munstycken som skapar de skarpa kanterna) och massa (som är restprodukter från gummi o petrolium/kemikalie industrin, blandat med kalk och slutligen slänger man på glas som gör att det glittrar, det smälts till 300-500grader och läggs på med antingen en special skopa eller en maskin som styrs elektriskt när den öppnar skopan eller ej)

så ett helvete att få bort kan jag säga, därav att det brukar vara avstängt när man målar (även om folk inte brukar förstå det hela), eller så gör man det när det är lågintensivt med trafik pga sin egen säkerhet och att materialen ska få torka/svalna

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang