Mds FR12W lådbygge, vilken typ?

Pir4t
21 juni 2010 · 42 Inlägg

Tjenare , har köpt mig ett par FR12W och tänkte bygga en låda till dom, det mesta jag får in i bilen är 41cm i höjd och 77cm i bredd , längd(djup) har jag väl minst 100cm att leka med.

Det ska spela i en sedan och mestadels rock/pop musik.

Vinkeln på sätet i bilen har jag ingen aning om , tänkte ta mått på det imorgon.

Vad rekommenderar ni att man bygger för låd , har företag som skär ut allt i 22mm MDF så borde inte vara alltför mycket problem att bygga.

Däremot att lista ut vad för låd-typ man ska bygga ...

Har tittat på anting basreflex, 2kammare eller 3kammarslådor, svårighet att bygga behöver vi inte med i beräkningarna , utan endast vad som lämpar sig bäst för mig smile

BMW 323i "Emtrii" (1998)
Slemrotta
21 juni 2010 · 533 Inlägg

Vet inte om jag är helt ute och cyklar nu, men om det ska lyssnas på mycket rock/pop så hade jag helt enkelt gjort en sluten låda smile

Någon som är lite mer hemma på området får gärna rätta mig tongue

Edit: Om du bygger en sluten låda, så blir den mycket mindre.

Senast redigerat av Slemrotta (21 juni 2010)

ChriZtoffer GAS democar 2018!
21 juni 2010 · 8 744 Inlägg

Hur du ska bygga beror på, finns det skidlucka? Isåfall så funkar en sluten eller portad låda som spelar genom den, om skidlucka däremot inte finns så är det bandpasslåda med portarna upp genom hatthyllan som gäller för att det ska spela bra i en sedan.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Pir4t
21 juni 2010 · 42 Inlägg

Skidlucka finns, är det att föredra att bygga en basreflex då med element/portar på den vinklade sidan?

Vill somsagt ha ut bästa ljudkvaliten över så stort område som möjligt , om man kollar på kurvor för basreflex så ser det inte så jättetrevligt ut jämfört med bandpass som håller sig väl mycket högre över ett större område.. sad

BMW 323i "Emtrii" (1998)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
21 juni 2010 · 8 744 Inlägg

Om du ska ha sluten eller portad låda beror på basarnas parametrar, men hur som så bör du bygga så att allt spelar framåt & det är tätt runtom/bakåt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Pir4t
21 juni 2010 · 42 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Om du ska ha sluten eller portad låda beror på basarnas parametrar, men hur som så bör du bygga så att allt spelar framåt & det är tätt runtom/bakåt.

Jo , sluten låda är inte att föredra då basarnas Qts ligger inom det värdet en portad ska ha (kommer inte ihåg vilka värden det var just nu sad )

BMW 323i "Emtrii" (1998)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
21 juni 2010 · 8 744 Inlägg

Då kör du på portat. smile Försök bara att inte få nån låda framför basarna/porten då det riskerar att bli en icke uträknad bandpasslåda.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Pir4t
22 juni 2010 · 42 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Då kör du på portat. smile Försök bara att inte få nån låda framför basarna/porten då det riskerar att bli en icke uträknad bandpasslåda.

Det är jusst det , har aldrig byggt en bandpass förut så är lite knagglig på att göra en bra ritning, har skramlat ihop detta , vad tror ni ?
http://data.fuskbugg.se/skalman01/Bandpass.jpg

BMW 323i "Emtrii" (1998)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
22 juni 2010 · 8 744 Inlägg

Nu är ju inte jag nån expert på baslådor och uträkning av dom men ligger inte puckeln lite väl högt? Det där blir ju mer som en midbaslåda. Och vore det inte bättre/enklare med en 4e ordningens bandpasslåda så slipper du ha så mycke portar?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
MIKK0 Designer.
22 juni 2010 · 1 260 Inlägg

Midbas? Den är väll avstämd till 35hz? Delar man sen runt 60hz gör ju inte den där puckeln så mycket gissar jag.

Senast redigerat av MIKK0 (22 juni 2010)

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot
Pir4t
22 juni 2010 · 42 Inlägg

Sänkte puckeln till 60hz , ska den ner änu mer ? yikes
http://data.fuskbugg.se/skalman01/60hz.jpg

En 4e ordningen menar du en tvåkammare ? Isåfall får jag ett 0,5dB dropp och en lite tamare kurva.. men den kan riktas mot skidporten.
http://data.fuskbugg.se/skalman01/tvakammare.jpg

BMW 323i "Emtrii" (1998)
MIKK0 Designer.
22 juni 2010 · 1 260 Inlägg

Du vill ha så lite "pucklar" på kurvan som möjligt.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot
Jonathan_lindgren
22 juni 2010 · 297 Inlägg

bli inte modfäld om du inte får till det i probox, själv anser jag det programet mer eller mindre värdelöst, lådritningarna är bra men där stannar de, winisd är betydligt enklare och lättare smile

Hedde Superhedde
22 juni 2010 · 255 Inlägg

Hej! Dessa basar lämpar sig i portad låda eller 6:e ordningens bandpass precis som de ritningar du visat från probox. Dock så är dessa 6:e ordningens bandpasslådor svåra att få till bra varför en portad låda kommer vara att föredra. Probox är vidare mesta lämpat att göra sågritningar i. Sluten låda eller 4:e ordningens bandpass lämpar dessa element sig inte i.

En portad låda med volymen 90liter totalt med en 6" port på 35cm som ger avstämning runt 40hz kommer fungera utmärkt. Spela basar och port framåt genom skidlucka och se till att få det tätt så inget ljud rymmer bakåt.

Mvh Mattias Hedin

Senast redigerat av DJ_Hedde (22 juni 2010)

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer
Volkswagen Lupo 1.4 16V "Lilla Röd" (2001)
Hummer H2 "DD Hummer" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang