Vad har hänt med mitt slutsteg? :/ OBS BILD!

Sjoberg_W
21 juni 2010 · 141 Inlägg

Ja för att göra den korta historian kort, så basade jag på i bilen, och, eller ja kan skriva vad jag har för grejer först.

Slutsteget är ett Alpine MRP-1000 och basen en mds fzr 12.

Då iallafall, så drog jag på ganska ordentligt, och helt plötsligt försvinner basen och det låter som att någon svetsar i bagaget. så jag öppnad bagaget och till min fasa ser jag att det ryker ur steget.. (Inte så kul när man köpt det för 6000 och knappt spelat med det...)

Även jag förstår att det måste blivit någon slags kortslutning..!
Jag tar direkt och lyfter ur steget och skruvar upp det, och då har det sprutat något svart, ur de batteriliknande sakerna, och det är brännmärken i kåpan på steget vart alla stora komponenter sitter..

Men med mitt luktsinne kan jag lokalisera vart det är det luktar, (för vid detta laget hade jag inte sett att det sprutat svart) och då ser jag att ett av "batterierna" är lite uppfläkt och därifrån har de då sprutat. Men jag trycker bara igen det uppfläkta batteriet och skruvar ihop det igen. Jag testar montera det i bilen igen, kopplar i allt och otroligt nog så fungerar det precis som vanligt, men hur länge? Och kommer bilen slå eld?

Här är bilder iallafall....

http://www.imagebanana.com/img/6g5rg6i/DSC00624.JPG

Närmare bild
http://www.imagebanana.com/img/8wxx23o/DSC00625.JPG

Senast redigerat av Sjoberg_W (21 juni 2010)

hangman
21 juni 2010 · 2 174 Inlägg

Har du köpt steget för 6000 kr? då har du köpt det nytt och då har du garanti, lämna in skiten omgående eller åk till en lokal stereo butik och visa dom så ska du nog få hjälp

Sjoberg_W
21 juni 2010 · 141 Inlägg

hangman skrev:
Har du köpt steget för 6000 kr? då har du köpt det nytt och då har du garanti, lämna in skiten omgående eller åk till en lokal stereo butik och visa dom så ska du nog få hjälp

Men det var ett bra tag sen jag köpte detta steg, och vet ej om jag skulle hitta kvittot till den då jag beställde till en lokal åf, och fick bara sånt där vanligt papperskvitto, vilka jag aldrig kan hålla koll på.. hmm

kalle_kalle
21 juni 2010 · 2 914 Inlägg

håller med, bara lämna in, .P

Lonefox Bad music kills good sound
21 juni 2010 · 7 241 Inlägg

Övertryck i en kondensator.

Den har mao läckt vätska.

Nej bilen kommer inte att fatta eld men kondensatorn måste bytas ut.

Lämna in.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Sjoberg_W
21 juni 2010 · 141 Inlägg

Lonefox skrev:
Övertryck i en kondensator.

Den har mao läckt vätska.

Nej bilen kommer inte att fatta eld men kondensatorn måste bytas ut.

Lämna in.

Okej, är det mycket arbete för den stackarn som får sätta sig och göra det? tänkte om det är värt det eller blir dyrare i slutändan, för dessa steg är ju inte så värst dyra längre så om det kostar 1000kr+ så kör jag det på tippen...

Lonefox Bad music kills good sound
21 juni 2010 · 7 241 Inlägg

Sjoberg_W skrev:

Lonefox skrev:
Övertryck i en kondensator.

Den har mao läckt vätska.

Nej bilen kommer inte att fatta eld men kondensatorn måste bytas ut.

Lämna in.

Okej, är det mycket arbete för den stackarn som får sätta sig och göra det? tänkte om det är värt det eller blir dyrare i slutändan, för dessa steg är ju inte så värst dyra längre så om det kostar 1000kr+ så kör jag det på tippen...

Nej, själva bytet är rätt enkelt.
Ser dessutom att vara en standardkondensator av lite sämre sort som de flesta elektrinikreparatörer har hemma eller kan få fatt i rätt fort.

Kan inte uttala mig om summan då jag inte vet vad de brukar ta...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
weldion Grabbar med lem kör bilar med rem.
21 juni 2010 · 62 Inlägg

Betalade du med kontanter eller betalade du med kort? Om du betalade med kort så kan du ordna med ett kontoutdrag på det köpet från banken och använda det som kvitto. Klart butiken skall fixa det där.

Volvo 244-883 GL "12500 mil" (1991)
Sjoberg_W
21 juni 2010 · 141 Inlägg

weldion skrev:
Betalade du med kontanter eller betalade du med kort? Om du betalade med kort så kan du ordna med ett kontoutdrag på det köpet från banken och använda det som kvitto. Klart butiken skall fixa det där.

Kontant... men ska kika på det där iallafall:) men ni kanske inte ser, men kan lägga upp en ny bild, vid en grej ser det ut som att nåt har flytit ut, nå blått, fast de kanske är nå slagt lim eller nåt? fast det är inte så vid nån annan komponent.. fixar inzoomning

Sjoberg_W
21 juni 2010 · 141 Inlägg

Nu har jag bild hära, ni kan ju urskilja vart i steget det är med hjälp av bilderna högst upp:)

http://www.imagebanana.com/img/acl4x73z/DSC00624.jpg

Vad är den blå saggen?

christofer_k Vorsprung durch Technik
21 juni 2010 · 2 432 Inlägg

Smurf sagg?  wink

Tunestream
21 juni 2010 · 265 Inlägg

Beställ en ny kondensator från Elfa för typ 10 spänn och be någon vänlig själ med en lödkolv byta den åt dig.

Frippe_L Gladen Audio
21 juni 2010 · 2 388 Inlägg

Hände mig på ett steg för nåt år sen då strömkablarna kortslöts pga  spretande kardeler vid terminalen.

där blev det blev med tyst o luktade illa o rök lite, tog bort den skadade kondingen och steget funkade utan problem, men säkert inte som det var tänkt när det byggdes.

dock hade ja det mest för o spela högt med om det lät sämre än förr vettef-n, får va marginellt isf.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 juni 2010 · 13 777 Inlägg

det blåa är bara en skyddslack eller vax för att skydda kretsen inget som har någon betydelse
bara beställa en ny konding och löda dig och steget fungerar nog perfekt sen

har hänt på några steg jag haft
anledningen till att det blev tyst var säkert för att steget gick i protection

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
frewib
21 juni 2010 · 31 Inlägg

Se till att den hamnar åt rätt håll när du löder dit den nya bara för annars kommer det smälla omgående igen! smile

Leo86
22 juni 2010 · 1 468 Inlägg

jag har en halv väska fullmed sånna. vad e   d för volt på den? sen e garantin borta nui o med att du har öppnat steget med. men sånna byter man ganska enkelt hemma om man har lödkolv med diverse tillbbehör. smile

ChriZtoffer GAS democar 2018!
22 juni 2010 · 8 744 Inlägg

Leo86, du behöver nog veta både spänning och kapacitans (uF) på den, bara spänningen hjälper inte så mycket. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Leo86
22 juni 2010 · 1 468 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Leo86, du behöver nog veta både spänning och kapacitans (uF) på den, bara spänningen hjälper inte så mycket. wink

hahasåg att det stog lite sånt när ja kollade lite närmare på dom XD. hahahhaha. inte undra på att ett gammalt steg som ja hade för 3 4 år sen stod i konstant protekt då XD

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang