Koppiöst generatorbrus/vin problem

IamFredrik Blivande VD!
28 oktober 2006 · 64 Inlägg

Hallo Bilstereoproffsen :-)

Jag har ett problem som jag hade kunna hoppats ni kan hjälpa mig med! Jag har generatorbrus... generatorbrus så jag håller på att bli tokig, både i bashögtalare och i alla 4 st högtalare. Bilen ifråga är en Audi 100 turbo -88b!

Jag har försökt med alla medel för att få bort det.. tjockare lågnivå, lågnivåjord, jordat i chassit, dock inte direkt ifrån batteriet men jag antar de inte är nödvändigt pga chassit är jordat ifrån batteriet....basens jord är ungefär 30 cm bort ifrån steget så de borde inte vara för långt avstånd! Kopplat i bilen och dragit över säterna istället för under lister som test, men nä, samma irriternade ljud.. men det blev dock rätt mycket bättre när ja satte en lågnivåjord men då låter högtalarna lika mycket men dom blev också lite tystare när man köpte en "extra" jord åt dom... Batteriet är "just for the records" ett Yellow Optima!

Testat olika huvudenheter men det är samma störnade ljud men kopplar vi testade att koppla in mina saker in en Volvo 240, då fungerade det klockers!... så hjälp mig innan jag börjar grina... eller gör något ännu värre, köper en volvo 240 wink

Har ni någon ide?

Jag börjar fundera att de tex, när du gasar till, så kanske jag har någon, typ 12v eller nyckelström som "laddar" när jag gasar till, därav ljudet!

Vad tycker ni om att dra konstant ström DIREKT ifrån batteriet?

Att jag drar 12v direkt ifrån batteriet till stereouttaget och samma med minus ifrån batteriet in till stereofacket och NYCKELSTRÖM direkt ifrån tändningslåset? Kan de vara ett desperat försök?

TACKSAM FÖR SVAR!!

/F

Audi 100 Turbo 88B "Nazisten" (1988)
Chrysler New Yorker "Jänkisen" (1961)
Ronnie.L
28 oktober 2006 · 914 Inlägg

verkar som att du vet vad du gör men du har inte dragit plus och rca kabel nära varandra ?

IamFredrik Blivande VD!
29 oktober 2006 · 64 Inlägg

Ronnie.L skrev:
verkar som att du vet vad du gör men du har inte dragit plus och rca kabel nära varandra ?

Tackar för svar!

Hm, jag har dragit den så långt ifrån man kan... jag menar för långt ifrån kan du ju inte dra, RCA går ju inte in i plusen eller över... och plusen vilar inte på RCA, men dom kanske är 5 cm ifrån varandra!

/F

Audi 100 Turbo 88B "Nazisten" (1988)
Chrysler New Yorker "Jänkisen" (1961)
Heinevik busare
29 oktober 2006 · 157 Inlägg

du måste ju ha störning någon stanns tongue  :$ smile

Calibra <3
brillmongo
29 oktober 2006 · 874 Inlägg

köp en 240/turbo och tryck in allt i den så slipper du få ågren smile , lycka till big_smile

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-
Audi A4 2.8 V6 quattro "bea II" (1997)
IamFredrik Blivande VD!
29 oktober 2006 · 64 Inlägg

Heinevik skrev:
du måste ju ha störning någon stanns tongue  :$ smile

Jepp, om den inte sitter i bilen så är den nog i huvvet big_smile


brillmongo skrev:
köp en 240/turbo och tryck in allt i den så slipper du få ågren smile , lycka till big_smile

Så lågt tänker jag inte sjunka wink

Audi 100 Turbo 88B "Nazisten" (1988)
Chrysler New Yorker "Jänkisen" (1961)
Moser .-ϻΘϨƎЯ
29 oktober 2006 · 1 313 Inlägg

Fredrikkoraudi skrev:

Ronnie.L skrev:
verkar som att du vet vad du gör men du har inte dragit plus och rca kabel nära varandra ?

Tackar för svar!

Hm, jag har dragit den så långt ifrån man kan... jag menar för långt ifrån kan du ju inte dra, RCA går ju inte in i plusen eller över... och plusen vilar inte på RCA, men dom kanske är 5 cm ifrån varandra!

/F

har du dragit plus och RCA på olika sidor i bilen eller på samma sida? jag får de som att du dragit de tillsammans å då är de inte konstigt om de blir störningar ...

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"
Ronnie.L
29 oktober 2006 · 914 Inlägg

ja 5cm är inte mycket avstånd man ska helst ha dom på varsin sida på bilen som han innan mig sade.

ScottaN Medlem 5280
29 oktober 2006 · 552 Inlägg

är allt kopplat till samma slutsteg eller går basen till steget och högtalarna till huvudenheten? För om det går till huvudenheten så verkar det ju som att störningen kommer där ifrån. Alltså nån stans bakom stereon.

IamFredrik Blivande VD!
29 oktober 2006 · 64 Inlägg

Ronnie.L skrev:
ja 5cm är inte mycket avstånd man ska helst ha dom på varsin sida på bilen som han innan mig sade.

volvo744 skrev:
har du dragit plus och RCA på olika sidor i bilen eller på samma sida? jag får de som att du dragit de tillsammans å då är de inte konstigt om de blir störningar ...

Ja ursäkta, jag tänkte fel, jag menade att plusen som går till steget är självklart dragen på olika sidor.. jag tänkte ni menade plusen som ska gå in i huvudenheten, och den har jag dragit så långt ifrån man kan smile


ScottaN skrev:
är allt kopplat till samma slutsteg eller går basen till steget och högtalarna till huvudenheten? För om det går till huvudenheten så verkar det ju som att störningen kommer där ifrån. Alltså nån stans bakom stereon.

Basar till steget, steget till huvudenhet

Jo, jag tror de är någon störning bakom stereon... jag tror jag lyckats koppla till någon strömkontakt så varje gång jag gasar till så laddar den.... ska kolla idag om vi får ut alla bilar ur garaget, svinkallt här nu smile

tack för alla svar och ursäkta min otydlighet! smile

/F

Chrysler New Yorker "Jänkisen" (1961)
Audi 100 Turbo 88B "Nazisten" (1988)
rickard10735 Glasmästare men just nu tyvärr helt sjukskriven
29 oktober 2006 · 236 Inlägg

Har du kollat generatorn?
om nån diod i diodbryggan är trasig
så får du väldigt mycket störningar

Saab 99 "Custom Cab Version 3." (1969)
Saab 99 "Custom Cab Version 2." (1969)
Saab 99 "Custom Cab Version 1" (1969)
IamFredrik Blivande VD!
29 oktober 2006 · 64 Inlägg

rickard10735 skrev:
Har du kollat generatorn?
om nån diod i diodbryggan är trasig
så får du väldigt mycket störningar

Det kan vara något men jag är lite skeptisk eftersom generatorn beter sig som den alltid gjort... den ger inte för mycket eller för lite ström.. samma gamla vana när man startar bilen, vid nyckeln 2 sec, släpp den, vänta 2 sec, gasa lite big_smile



lill acke skrev:
Hej har du riktigt bra jord till stereon? Polaren hade samma problem som du, vi fick dra en extra jordledning från batteriet till stereon olyckligtvis hade han stereo tagit skada av detta och fick lagas men efter att han monterade den extra jorden så var hans problem ur världen billigt och en enkel lösning om inte din stereo tagit skada!

Det var det jag funderade på om att göra! Samma att dra en plus (konstant 12V) direkt ifrån batteriet som man kan använda! Det låter som en mycket bra lösning, ska glo på detta imorgon!! Tackar så mkt!!

/F

Chrysler New Yorker "Jänkisen" (1961)
Audi 100 Turbo 88B "Nazisten" (1988)
rickard10735 Glasmästare men just nu tyvärr helt sjukskriven
29 oktober 2006 · 236 Inlägg

om bara en diod är trasig så är inte laddspänningen speciellt mycket lägre

Saab 99 "Custom Cab Version 1" (1969)
Saab 99 "Custom Cab Version 3." (1969)
Saab 99 "Custom Cab Version 2." (1969)
gurenius
30 oktober 2006 · 1 631 Inlägg

Försök jorda din cd-spelare i samma punkt som stegen. Dra en ny jordkabel för CDn och använd istället för den du har idag (ISO-kablaget?).


Men allra först så bör du kolla så det verkligen är cd-spelaren som plockar upp störningarna. En MP3-spelare är en bra hjälp.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Sharky
30 oktober 2006 · 10 287 Inlägg

Hade jag 2 kronor så skulle jag sätta den ena på dålig likriktarbrygga i generatorn och den andra på taskig/ärgad jord någonstans i någon jordpunkt från tex batteri.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang