2480
Sök

Strömsnålt billjudspaket. Förslag?

106 Inlägg
1 juli 2010
Trådstartare
Tjena!

Jag har tänkt efter lite och kommit fram till att jag vill ha ett ljudsystem som är väldigt strömsnålt men ändå kraftigt, då är det ju mest slutsteg vi pratar om. Jag skall ha ett ljudsystem på:

2 st 6,5or/6x9or
1st 12" Bas. Jag hartänkt köpa en Eclipse bas från blocket som jag fallit ordetligt för, jag är ganska säker på att det är den basen jag vill ha, så vi för anpassa oss efter det.
specs på basen:

2x 4ohm
1500W 750wrms
12"
70liters låda

så nu är ju frågan om man skall ha ett monosteg till basen och ett skillt till framsystemet. Eller kommer det bli stor skillnad på ström förbrukningen om jag har ett 3 kanalssteg, varav 2st kanaler på frmsystemet och en på basen.

Sen har jag en liten fråga, om nu basen har dubbla spolar, får jag mera effekt då om jag kopplar varsin spole till varsin kanal på ett steg. Har läst nånting sånt men måste bara försäkra mig.

Och nej, jag har ingen budget, men behöver inte överstrida en förmögenhet, pengar växer inte på träd... Men jag köper helst begangnat.

stRaend
1 juli 2010
bästa är att köpa ett monoblock till basen. helst d-klass då dom har större verkningsgrad än andra steg. Och sedan tror jag att du får ge ut ganska så mycket för ett 3/4-kanalssteg som ger ut 500-1000wrms@2ohm tongue

Får man fråga varför du vill ha strömsnålt?

106 Inlägg
1 juli 2010
Trådstartare
stRaend skrev:
bästa är att köpa ett monoblock till basen. helst d-klass då dom har större verkningsgrad än andra steg. Och sedan tror jag att du får ge ut ganska så mycket för ett 3/4-kanalssteg som ger ut 500-1000wrms@2ohm tongue

Får man fråga varför du vill ha strömsnålt?

Okej, men skall jag driva framsystemet med stereon då, det blir inte speciellt bra, och ett steg till så måste jag ha ett till batteri.

Ja, det får du, för jag skall ha det i båten och en snurra har inte mera än 60amp generator och jag skulle inte orka ha en massa jävla batterier i båten, det är en sportbåt. Skulle vilja klara mig på ett.

16 197 Inlägg
1 juli 2010
vill du ha ett strömsnålt paket så köp prylar som är lättdrivet, då behövs de inte alls lika mycke effekt för att de ska spela högt.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

4 693 Inlägg
1 juli 2010
Ev ett bra 5-kanals steg skulle funka.

Booyakasha!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 juli 2010
Kör på lättdrivna prylar och klass D steg, vet att bland annat DLS X-program steg och även Alpines PDX är klass D, väldigt effektiva och strömsnåla saker!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

106 Inlägg
2 juli 2010
Trådstartare
Är blitz nåt vettigt märke eller är det typ billebro?

I got Dubs!
2 423 Inlägg

Sök