Volvo 240 -88 Vindrutetorkarna går på halvfart men egen vilja

Micke3
6 juli 2010 · 157 Inlägg

Ja som rubriken lyder mina vindrutetorkare går utav sig själva utan att jag rör spaken. Det är inte hela tiden utan helt spontant, ibland kan det gå en hel dag utan problem och nästa så går det inte att få stopp på dem. När dme går igång av sig själva går dem på "mellanläget" alltså inte intervall eller fullfart. När dem går så kan man öka farten alltså trycka ned spaken till snabbaste läget men det går inte få stopp på dem helt enkelt. Hoppas att någon har en aning om vad detta kan röra sig om. Har bytt spak till en beg som jag vet satt i en bil som inte gjorde såhär. Kan det vara motorn till dem? eller jordfel? och isåfall hur kollar jag detta? Mvh Michael

edar
6 juli 2010 · 38 Inlägg

jordfel skulle ja tro... vet inte var dom e jordade men de går ju att följa kablarna... kompisens 740i gjorde så och då va de dålig jord som va felet Mvh mårten

Lada 2103 (1976)
Volvo V70ii (2009)
Volvo 740 16v turbo "svarten" (1990)
Micke3
6 juli 2010 · 157 Inlägg

edar skrev:
jordfel skulle ja tro... vet inte var dom e jordade men de går ju att följa kablarna... kompisens 740i gjorde så och då va de dålig jord som va felet Mvh mårten

Okej, ska försöka leta reda på rätt kablar smile

240bns
6 juli 2010 · 1 008 Inlägg

Det kan även vara intervall-relät som spökar, det var det på min när mina torkare gick av sig själv.
relät (svart, sexpoligt) sitter under ratten till vänster bakom fotstödsplåten bakom golvmattan, plåten sitter skruvad med 2st stjärnskruvar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang