Urladdat batteri i värmen

divrg
17 juli 2010 · 7 Inlägg

Om jag inte har helt fel så kan väl denna hetta göra att ett batteri av sämre kvalitet laddar ur? Mitt har dött nu två gånger. Fuktigheten i luften hjälper väl också till?

Finns det ngåot man kan göra för att förhindra det. Kan man ta bort de sladdar som går till batteriets noder?

Kavli Motborgare
17 juli 2010 · 1 099 Inlägg

Värme skall egentligen inte ladda ut ett batteri. Värmen gör att de kemiska processerna i batteriet(ackumulatorn) går snabbare, och då kanske självurladdningen också, fast inte så mycket att det laddas ur över en natt.

Antigen har du en intern kortslutning i batteriet, eller så är det nåt som tjuvdrar ström, eller så tar batteriet ganska enkelt inte åt sig den laddning det skall.

-- K

dbjanoz
17 juli 2010 · 1 785 Inlägg

divrg skrev:
Om jag inte har helt fel så kan väl denna hetta göra att ett batteri av sämre kvalitet laddar ur? Mitt har dött nu två gånger. Fuktigheten i luften hjälper väl också till?

Finns det ngåot man kan göra för att förhindra det. Kan man ta bort de sladdar som går till batteriets noder?

Vad har du för vilo spänning över batteriets poler med minus polen bortskruvad?

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Drönirettab
17 juli 2010 · 21 761 Inlägg

divrg skrev:
Om jag inte har helt fel så kan väl denna hetta göra att ett batteri av sämre kvalitet laddar ur?Fuktigheten i luften hjälper väl också till?

Finns det ngåot man kan göra för att förhindra det. Kan man ta bort de sladdar som går till batteriets noder?

Hög värme, åtminstone över 40 grader, mår inte ett vanligt bilbatteri bra av i längden. Kemiska reaktioner går snabbare (som Kavli skriver) och cellplattorna korroderar, vilket gör att de slits snabbare. Luftfuktigheten ska inte påverka vad jag vet iaf, andra har kanske annan åsikt.

Koppla bort batterikablarna är ju ett sätt att kolla om någonting drar tjuvström, testa det. Först av allt ska batteriet laddas fullt, sedan kan du prova att koppla bort kablarna.

Har batteriet blivit urdraget många gånger?
Är det gammalt?

Kavli skrev:
Värme skall egentligen inte ladda ut ett batteri.

Men det gör det ändå. wink

Den exakta orsaken ur kemiskt perspektiv kan jag inte beskriva, men alla batterier får högre självurladdning ju högre omgivningstemperatur det är. Självurladdningen halveras för var tionde grad nedåt enligt den allmäna batterinformationen (typ grundläggande batterilära) som brukar finnas på tillverkarnas hemsidor. smile

Senast redigerat av Drönirettab (17 juli 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang