2899
Sök

Vinterdäck

Passat Variant 1.8T-00
14 Inlägg
4 november 2006
Trådstartare
Ska snart besikta bilen o 2 av vinterdäcken är väldigt nerslitna i mitten av däcket. Ägget som haft bilen före mig måste ha kört med för högt lufttryck. Slår bilprovningen ner på det? Hela däcket är inte slitet, endast mitten av det, som är på gränsen vad däckslitningsmarkeringen klarar. Längre utåt så finns det bra mycket kvar av mönstret. Och om dom klankar ner på mönstret, måste jag då byta däck och besikta igen eller blir det bara ett påpekande?

2 123 Inlägg
4 november 2006
Johnny79 skrev:
Ska snart besikta bilen o 2 av vinterdäcken är väldigt nerslitna i mitten av däcket. Ägget som haft bilen före mig måste ha kört med för högt lufttryck. Slår bilprovningen ner på det? Hela däcket är inte slitet, endast mitten av det, som är på gränsen vad däckslitningsmarkeringen klarar. Längre utåt så finns det bra mycket kvar av mönstret. Och om dom klankar ner på mönstret, måste jag då byta däck och besikta igen eller blir det bara ett påpekande?

Ja det måste du, dom räknar på den mest nerslitna ytan.

workoholic
146 Inlägg
4 november 2006
då har d la vatt separation i däcket eftersom de e slitet i mitten.. att d sliter i mitten vid för högt lufttryck e en myt som lever kvar sen man hade stålbanan på sidorna... snacka me en gubbe på bridgestone han hade 2.8 i sina v-däck o hävdade att de du snackar  om e helt fel va d gäller slitaget så blir de en 2:a direkt

Passat Variant 1.8T-00
14 Inlägg
4 november 2006
Trådstartare
deanrobert skrev:
då har d la vatt separation i däcket eftersom de e slitet i mitten.. att d sliter i mitten vid för högt lufttryck e en myt som lever kvar sen man hade stålbanan på sidorna... snacka me en gubbe på bridgestone han hade 2.8 i sina v-däck o hävdade att de du snackar  om e helt fel va d gäller slitaget så blir de en 2:a direkt

Hmm, har alltid hört att slitaget blir högre i mitten av däcket vid för högt lufttryck, så står det även i Körkortsboken man pluggar innan teoriprovet.

workoholic
146 Inlägg
4 november 2006
jo jag vet men när jag själv fick höra att de va på d viset så va d ju rätt logiskt..

21 761 Inlägg
4 november 2006
Det är främst på de äldre däcken som det nöter på mitten vid för högt tryck, som jag har förstått så har de nyare däcken en svagare däckstomme och då slungas mitten på däcket utåt och slits mer än ytterkanterna. Detta gäller speciellt vid landsvägskörning har jag för mig.

Därför måste man ha högre tryck i däcket för att det ska "hålla ihop" och inte nöta på mitten. Andra får korrigera mig men ungefär så här har jag fått förklarat för mig iaf.
Senast redigerat av Drönirettab (4 november 2006)

Passat Variant 1.8T-00
14 Inlägg
4 november 2006
Trådstartare
Jag beställde precis 2 nya däck på Bythjul.com så det ordnar sig med besiktningen hehe. Vill ju inte köra med kassa däck på vintern heller.

Passat Variant 1.8T-00
14 Inlägg
4 november 2006
Trådstartare
Det är OK att köra med olika däckpar fram o bak va? Alltså samma dimension med olika märken, bara man har dom på samma axel. Har Michelin nu, o beställde 2 Nokian.

2 123 Inlägg
4 november 2006
Johnny79 skrev:
Det är OK att köra med olika däckpar fram o bak va? Alltså samma dimension med olika märken, bara man har dom på samma axel. Har Michelin nu, o beställde 2 Nokian.

Jag självklart, du kan köra med 4 olika märken bara alla är godkända.

Passat Variant 1.8T-00
14 Inlägg
4 november 2006
Trådstartare
Fredrik.Gustavsson skrev:
Johnny79 skrev:

Jag självklart, du kan köra med 4 olika märken bara alla är godkända.

Ja godkänt är det, men bara det inte påverkar stabiliteten och sånt, men det borde det inte göra. Olika däck med olika mönster beter sig ju annorlunda, så jag vill inte gärna ha olika däck på samma axel. Kanske bara noja, men så känns d.

Smålänning
7 887 Inlägg
4 november 2006
Johnny79 skrev:

De e inga problem. du får ha 4 olika däck som Fredrik.Gustavsson skrev men du får inte blanda dubbat och odubbat.

Har ochså hört att det med att däcken blir mer slitna i mitten vid högt lufttryck bara stämmer på gamla däck.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sök