TermPro,lådprogram

pellepopp
12 juli 2010 · 50 Inlägg

Hejsan medlemmar!är det nån som vet om man numera kan få någon(mot betalning),att konstruera en bandpasslåda med ex TermPro programmet?/Undrande gubbe

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
14 juli 2010 · 2 353 Inlägg

pellepopp skrev:
Hejsan medlemmar!är det nån som vet om man numera kan få någon(mot betalning),att konstruera en bandpasslåda med ex TermPro programmet?/Undrande gubbe

Du menar vilken butik / privatperson som kan tänkas ha ett sånt i din närhet?

Det enklaste svaret är nog att du får ringa runt. Det finns inget register över vart TermLAB'en finns i Sverige.

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Drönirettab
14 juli 2010 · 21 761 Inlägg

Nu läste nog herr Jonas lite galet. Det gällde ju TermPro, inte TermLAB. smile

pellepopp: Måste det vara just TermPro eller godkänner "gubben" möjligen något annat program? wink

pellepopp
22 juli 2010 · 50 Inlägg

Hejsan Mr Vidsel:)Ville nog inte besvära dig mer,därför undrade jag nog om någon visste av nån "räknare"för bandpasslådor!Du har räknat ut åt mig tidigare en låda till mina(sonens)Ma Audio P120XL.Tyckte kanske att den blev lite för stor(du har uträkningen här inne).Med de värderna på basen borde man väl kunna "trycka ihop"den mer!?Tål ju rätt så mycke effekt,så en "pikkurva"Kring avstämmningsfrekvensen på ett par dB borde väl basarna klara av,eller..?Kolla gärnba på din tidigare uträkning o se om den går att krympa?Om du vill ha nåt för det så säg bara till!Tror väl att du har BassBox Pro,eller..?Det är väl oxå ett bra program,likaså som TermPro?MVH Gubben i Glommers!Norrland rules!!

Drönirettab
23 juli 2010 · 21 761 Inlägg

Aha, nästan västerbottning då. Har bara varit dit någon enstaka gång tror jag. smile

Nog går det att krympa lådan litegrann, men den djupare basen blir aningen klenare i så fall.

Sluten låda (per kammare): 23 liter, dämpmatta på innerväggarna
Portad kammare: 50 liter, dämpmatta på innerväggarna
Rör: 3 st 4" som är 17 cm långa

Samma som förut, dvs basarna är inräknade i slutna kammarna men portarna är inte inräknade eftersom jag inte vet hur mycket som ska sticka ut ur lådan. smile

pellepopp
23 juli 2010 · 50 Inlägg

Det tackar vi för!:-)

dbjanoz
24 juli 2010 · 1 785 Inlägg

pellepopp skrev:
Hejsan medlemmar!är det nån som vet om man numera kan få någon(mot betalning),att konstruera en bandpasslåda med ex TermPro programmet?/Undrande gubbe

Termpro heter lådberäkningsprogrammet

Termlab heter programmet för att mäta ljudtryck

Jag har tillgång till båda


Parametrar som behövs är


Effekttålighet i Watt RMS

FS i Hz

VAS i liter

Re i Ohm

Qts

X Max i mm

Känsligheten i dB


Skriv gärna ett PM

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
pellepopp
24 juli 2010 · 50 Inlägg

Tackar igen till mrVidsel!Provbyggde en låda idag o det lät bra.Tog de små slutna lådorna o byggde en låda imellan dessa som jag portade.Jobbar på snick här i Glommers,så det blev en sk "provlåda".Nu ska gubben bygga en "nättare" låda av exempelvis spånplatta eller plywood.Lådan som jag har är byggd av 22mm MDF..o med de basarna så får både gubben o bilen ryggskott vid forsling av den:-)Tack i massor till Drönirettab!!Vad tror du..spån eller plywood?Gubben har alltid byggt av MDF förr!Hur som helst så tror jag nästan fastän jag har ett sounstream 1000s att det nästan "kroknar" med dessa basar..hm?Blir väl nästan gränsfall till för dålig dämpfaktor,eller..?

Drönirettab
25 juli 2010 · 21 761 Inlägg

Spån funkar tillräckligt bra, tycker jag åtminstone.

1,5 Ohm blir den lägsta teoretiska impedansen med dessa basar, då borde steget kunna ge ut uppåt 900 W om man kikar i specen. Det ska vara stabilt ner till 1 Ohm och tål tydligen även 0,5 Ohm (men ger inte ut mer effekt än vid 1 Ohm), då tycker jag att kontrollen över basarna inte ska vara alltför dålig.

Andra som har testat steget får väl ge mer råd, jag har aldrig haft ett sånt. smile

Stickan Svensk Mästare i billjud 2009 & 2010
26 juli 2010 · 961 Inlägg

Där ser man , hade för mig att det heter Term - PAK , men alltid lär man sig nått nytt roll

Volvo 850 T5-R "Ground Zero" (1995)
Volvo 740 GLE "Banbil in progress" (1988)
Volvo 855 "T5-R" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang