10012
Sök

Vinkling utav mid i dörr

372 Inlägg
25 juli 2010
Trådstartare
Hej.

En 6.5a per dörr kommer att hamna längst ner längst fram på dörrsidorna i en Bmw E39.

Har provlyssnat ett bra tag och kommit fram till att det jag tycker skapar bäst ljudbild är när högtalarna är vinklade lätt uppåt och lätt framåt, dvs spelar in lite där man har fötterna.

Vinklar jag dem istället mot mig så kommer rösterna mer och mer från den dörrsidan man sitter vid vilket är jobbigt.

Är inte säker på att det är smart att vinkla dem framåt men jag tyckte att det var så ljudbilden centrerades bäst. Jag gör inte bort mig när jag vinklar dem framåt va?

Mvh Martin

1 400 Inlägg
25 juli 2010
Ett enkelt svar.

Om DU tycker att det låter bäst så. Så låt  det vara  så.

INGEN kan bedöma vad som är bäst för dig. Bara dina egna öron.
för du bygger väl inte för org´s besökare ?.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

372 Inlägg
25 juli 2010
Trådstartare
Jo det är väll klart, tänkte bara om det kunde krångla med ljudvågorna när man väl fått en färdig låda och spelar på detta viset.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
25 juli 2010
En klassicker är att rikta högtalarna mot mitten av bilen.
Funkat väl i många år så du är på rätt väg helt klart smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

372 Inlägg
25 juli 2010
Trådstartare
Härligt att höra! Ligger på tork/härdning nu smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
26 juli 2010
Men du har väl möjlighet till att köra tidskomp? smile Då kan du ju få ljudbilden på rätt ställe även om du vinklar högtalarna så som man brukar.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

372 Inlägg
26 juli 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Men du har väl möjlighet till att köra tidskomp? smile Då kan du ju få ljudbilden på rätt ställe även om du vinklar högtalarna så som man brukar.

Det är sant, men samtidigt vill jag ju ha det så bra som möjligt utan tidskomp för att sedan om det behövs finjustera med tidskomp. Detta gör ju även att båda i framsätet får det bra smile smile Får hoppas att det blir bra, aldrig sett någon göra så tidigare.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
26 juli 2010
Helt rätt tänkt! smile Men tänkte så du inte får andra problem vid vinklingen av middarna, vist du kanske får ljudbilden rätt med den vinkling som du har nu men istället så blir tonaliteten konstig.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 400 Inlägg
26 juli 2010
Med den riktningen så kommer mans rösterna att hamna nere vid fötterna. Inte så optimalt.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

372 Inlägg
27 juli 2010
Trådstartare
När jag provlyssnade testade lät det mindre nere vid fötterna med dem svagt vinklade framåt än vinklade rakt ut. Testade med jonny cash och mer mansröst har jag svårt att hitta. smile

Blir som det blir nu, så bara att hoppas på det bästa. Tack för den feedback jag fått.

Mvh Martin

Sök