Bilhandlar köp --- köpet gå tillbaka?

Ganapo
3 november 2006 · 15 Inlägg

Hejsan!
jag var o köpte en saab 900  en 96 23tusen mil och efter en vecka gick topp packningen går det att häva köpet ? altså att man får sina pengar tillbaka? uppenbart att den var sönder innan känns det som iaf sliten för dett hände ca 40 mil efter köpet och jag har inte varvat den över 4tusen och max bvarit uppe i 150 på motorvägen ... btw dom ville ha 7 papp för bytet  har man alldrig nåon garanti när man köper vi bilhall?

Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
3 november 2006 · 1 852 Inlägg

jo du har garanti från bilhandlare. ring komunens konsumentvägledare och pumpa dom på info, sen tar du ett tripp till bilhandlaren och säger som det är.

man lever bara en gång så lev väl!
Ganapo
3 november 2006 · 15 Inlägg

bilhandlaren sa att det bara gällde för trafik säkeret alltså vad bilprovningen säger..

Stefan Varberg Supraman
3 november 2006 · 2 300 Inlägg

handlar man privat så har man garanti.
hur länge den garantin gäller varierar från handlare till handlare och ålder och skick på bilen.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Ganapo
3 november 2006 · 15 Inlägg

privat  med? men asså borde inte packningen vara trasig innan jag köpte den? menar inget man kan kolla på en provkörning på 10 min..

_TiNcO_ Personbilssystemstekniker.
3 november 2006 · 365 Inlägg

Vissa bilhandlare lämmnar som sagt bara garanti på trarfiksäkerhet och ingen övrig garanti.
Isåfall kan det bli svårt att få den fixad, försök att pruta lite på det priset som du fick.

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur
jonesono Personal- och beteendevetare
3 november 2006 · 1 082 Inlägg

Säger som Bullo: Konsumentvägledare! Tala om maximal otur!

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
dallelito med lem
4 november 2006 · 1 147 Inlägg

normalt sett får man en månads garanti på bilar över 10.000mil när man köper av firma. om inte du har kört som en dåre så du själv orsakat det, tror jag dom ska stå för kostnaden.

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.
Fredrik.Gustavsson
4 november 2006 · 2 123 Inlägg

_TiNcO_ skrev:
Vissa bilhandlare lämmnar som sagt bara garanti på trarfiksäkerhet och ingen övrig garanti.
Isåfall kan det bli svårt att få den fixad, försök att pruta lite på det priset som du fick.

När man köper bil hos bilhandlare får man 1 måndas trafiksäkerhets garanti. DVS bromsar, lyktor, hjullager och allt sånt som har med säkerheten att göra. Men i ditt fall tycker jag att du borde få häva köpet eller få 7000 kr avdraget på priset.
Ta kontakt med almäna reklamitions nämnden och konsumentverket och hör vad dom säger.

Chrille74 Chef
4 november 2006 · 379 Inlägg

En bil som gått 23000 mil bör man vara uppmärksam på om topplockspackningen är bytt eller inte......

Det börjar bli dags när bilen gått över 20000 mil..... gäller alla bilar....
Visst, jag blåste min packning när bilen gått ca 24000 mil.

Men service och skötsel samt körstil kan också gör att packningen går tidigare eller senare.....

svårt att säga, men man ska ta det i beaktning om den inte är bytt på en bil som gått över 20000 mil............

Men hör med dom om du inte kan få en kompensation som en "good will" eftersom du bara hann köra ca 40 mil...... men kolla med konsumentombudsmannen först, kan vara bra att säga att du vart i kontakt med dom...... antingen hostar dom upp pengarna för ett packningsbyte, eller så står dom för bytet!

Senast redigerat av Chrille74 (4 november 2006)

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille
Saab 99 "T16" (1984)
Ganapo
4 november 2006 · 15 Inlägg

dom står antingen för halva priset som är på 7 papp lr så får jag delarna utav dom och fixar det privat

Senast redigerat av Ganapo (4 november 2006)

The_Dude
5 november 2006 · 550 Inlägg

Det är nya regler gällande bilköp. Bilhandlaren har 6 mån garanti på ALLA fel som uppstår. Ring din komsumentvägledare eller Allmänna reklamationsnämden så får du med info

Bale
5 november 2006 · 52 Inlägg

Eftersom köpet är mellan en näringsidkare och en privatperson är det KonsKöpL som är tillämpar och detta är tvingande till konsumentens förmån. D.v.s. bilhandlaren kan ej avtala bort lagen med några garantier eller kalusuler. Om du kan bevisa eller att det är uppenbart att felet fanns där vid köpet har du mycket goda möjligheter att häva köpet och få tillbaka pengarna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang